جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انواع میزها


  ميز مربع شکل
ميزهاى مربع شکل باعث ايجاد ارتباط رقابتى يا تدافعى بين دو شخصى که از مقام مساوى برخوردارند، مى‌شود. ميزهاى مربع شکل براى مکالمه‌هاى کوتاه و صريح يا ايجاديک ارتباط مافوق / زيردست ايده‌آل است. معمولاً بيشترين همکارى و مشارکت از طرف شخصى که در کنار شما نشسته، حاصل مى‌شود و از شخصى که در سمت راست قرار گرفته معمولاً همکارى بيشترى نسبت به شخصى که در سمت چپ است، ديده مى‌شود. معمولاً بيشترين مقاومت از طرف فردى حاصل مى‌شود که درست مقابل شما نشسته باشد.
  ميزگرد (غير رسمى)
آرتور‌شاه از ميزگرد به‌عنوان تلاشى براى ارائه ميزان مساوى اختيار و مقام به شواليه‌هاى خود استفاده مى‌کرد. جوّى که يک ميزگرد ايجاد مى‌کند، راحت و غيررسمى است و براى تشويق بحث و گفتگو ميان افرادى که از مقام مساوى برخوردارند ايده‌‌آل است زيرا هر يک به مقدار مساوى از محدوده ميز برخوردارند. برداشتن ميز وگرد نشستن نيز همين نتيجه را دارد. متأسفانه، آرتور‌شاه متوجه نبود که اگر مقام يک نفر در گروه بالاتر از سايرين‌ باشد، قدرت و اختيارات نفرات ديگر را تغيير مى‌دهند. شاه از بالاترين قدرت بر سر ميزگرد برخوردار بود و اين به اين معنا است که بالاترين ميزان قدرت پس از او به‌طور غيرکلامى به شواليه‌هائى که در طرفين او نشسته بودند، واگذار شده بود و شخص سمت چپ اختيار داشت و ميزان قدرت نسبت به فاصله‌اى که هر شواليه از شاه داشت، کاهش مى‌يافت.
در نتيجه، شواليه‌اى که درست مقابل آرتورشاه بر سر ميز نشسته بود، در واقع در حالت تدافعى و رقابتى قرار داشت و احتمال مى‌رفت که بيشترين دردسر را براى او ايجاد کند. خيلى از مديران شرکت‌هاى امروزى از هر دو نوع ميزگرد و مربع شکل استفاده مى‌کنند. ميز مربع شکل که معمولاً ميز کار است براى ‌فعاليت‌هاى کاري، مکالمه‌هاى کوتاه، توبيخ کردن و امثال آن استفاده مى‌شود. ميزگرد، که اغلب ميز قهوه‌خورى است، براى ايجاد يک جوّ راحت مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
  ميز مستطيل
جايگاه A (شکل قرار گرفتن بر سر ميز مستطيل شکل) بر سر يک ميز مستطيل شکل هميشه از بيشترين نفوذ برخوردار بوده است. در جلسه‌اى که همه از مقام مساوى برخوردارند، جايگاه A در صورتى‌که پشت او به در نباشد، بيشترين نفوذ را خواهد داشت. اگر پشت A رو به در بود، شخصى که در جايگاه B مى‌نشست، با نفوذترين شخص مى‌شد و رقيب جدّى A بود. اگر فرض کنيم که A از نظرات قدرت در بهترين جايگاه است، بعد از او شخص B بيشترين اختيار را دارد، سپس C و بعد D. اين اطلاعات امکان مشخص کردن ترکيب قدرت را در جلسات مى‌دهد، به اين شکل که مى‌توان روى هر صندلى که مى‌خواهيد شخص خاصى بنشيند، برچسب نام او را قرار دهيد تا بتوانيد از حداکثر نفوذ بر وى برخوردار شويد.
قرار گرفتن بر سر ميز مستطيل شکل
  ميز غذاخورى
ميز غذاخورى يک خانواده اشاره‌اى است به چگونگى توزيع قدرت در آن خانواده، البته در صورتى‌که سالن غذاخورى براى هر شکل ميز ديگرى مناسب باشد و آن ميز با فکر کافى انتخاب شده باشد خانواده‌هاى 'راحت' ميزهاى گرد را انتخاب مى‌کنند، خانواده‌هاى 'بسته' (متعصب)، ميزهاى مربع شکل و تيپ‌هاى مقتدر، ميزهاى مستطيلى را بر مى‌گزينند.


همچنین مشاهده کنید