پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پرخاشگری جنسی


در موقعيت‌هاى مشروح زير، چه علامتى استفاده مى‌شود؟ نوجوان در حال دعوا با والدين خود، ورزشکار در انتظار شروع مسابقه، بوکس‌باز در رختکن در انتظار شروع راند خود؟
در هر مورد، فرد ايستاده با حالت دست به کمر ديده مى‌شود، زيرا اين يکى از رايج‌ترين علائمى است که توسط مردها براى انتقال يک رفتار پرخاشگرانه استفاده مى‌شود.
بعضى از صاحب‌نظران اين علامت را 'آمادگي' ناميده‌اند که در زمينه مناسب صحيح است، اما معنى اساسى آن پرخاشگرى است. اين علامت، حالت ايستادن فرد جسور و مصمم نيز ناميده مى‌شود که تعلق به فردى دارد که اهداف خود را دنبال مى‌کند. اين مشاهدات صحيح هستند زيرا در هر دو مورد شخص آماده انجام کارى مى‌باشد اما اين علامت همچنان يک علامت پرخاشگرانه و برترى‌جويانه، در حضور خانم‌ها از اين علامت استفاده مى‌کنند.
جالب است خاطرنشان کنيم که پرندگان اغلب هنگام مبارزه يا جفت‌يابي، پرهاى خود را پف مى‌دهند تا به‌نظر بزرگ‌تر برسند، انسان‌ها نيز از علامت دست به کمر براى همين منظور استفاده مى‌کنند، يعنى خود را بزرگ‌تر جلوه مى‌دهند. مردها از اين علامت به‌عنوان يک چالش غيرکلامى در برابر مردان ديگرى که به حريم آنها تجاوز مى‌کنند، سود مى‌برند.
به‌منظور تشخيص صحيح رفتار يک فرد، در نظر گرفتن موقعيت و علائمى که درست قبل از علامت دست به کمر استفاده شده نيز مهم است. چندين علامت ديگر مى‌تواند در تأييد نتيجه‌گيرى شما مؤثر باشد. به‌عنوان مثال، آيا هنگام بروز اين حالت دکمه‌هاى کت باز است و به عقب روى کمر برگشته يا جلوى کت بسته است؟ علامت آمادگى با کت بسته نشانه دلسردى پرخاشگر است در حالى‌که کت باز و به عقب برگشته (شکل حالت آمادگي) يک حالت کاملاً پرخاشگرانه است زيرا شخص به‌طور آزاد در يک نمايش غيرکلامى از شجاعت، قلب و گردن خود را نمايان مى‌کند. اين حالت را مى‌توان با بازکردن پاها در يک فاصله مساوى از هم روى زمين يا اضافه نمودن دست‌هاى مشت‌شده به مجموع علائم، تشديد نمود.
مجموع علائم آمادگى ـ پرخاشگرى توسط مانکن‌هاى حرفه‌اى استفاده مى‌شود تا نشان ‌دهند که لباس آنان مخصوص زن مدرن و جسور و متفکر است. گاهى اوقات فقط يک دست روى کمر قرار مى‌گيرد و دست ديگر، حالت ديگرى دارد. (شکل حالت دست‌ها روى کفل که براى جذاب‌تر کردن لباس استفاده مى‌شود.). علائم ارزيابى انتقادآميز اغلب همراه با حالت دست به کمر مشاهده مى‌شود.
  آمادگى نشسته
يکى از مهم‌ترين حالاتى که يک مذاکره‌کننده مى‌تواند با آن آشنا شود، حالات آمادگى نشسته است. به‌عنوان مثال در طول نمايش محصول براى فروش، اگر خريدار احتمالى در پايان نمايش محصولات، از اين حالت استفاده کند و نمايش تا آن لحظه با موفقيت انجام شده باشد، فروشنده مى‌تواند سفارش بگيرد. فيلم‌هاى ويدئوئى از مصاحبه فروشندگان بيمه با خريداران احتمالى نشان مى‌دهد که هرگاه حالت آمادگى نشسته به دنبال علامت مالش چانه (تصميم‌گيري) باشد، مشترى خريدار بيمه‌نامه خواهد بود. در صورتى‌که اگر در پايان فروش، بلافاصله بعد از علامت مالش چانه، مشترى به حالت دست به سينه درآيد، فروش معمولاً موفقيت‌آميز نبوده است.
متأسفانه در اغلب دوره‌هاى فروشندگى‌ هميشه به فروشنده‌ها ياد مى‌دهند که چگونه سفارش بگيرند و کم‌تر به علائم و حالات بدن توجه مى‌شود. فراگيرى و شناسائى چنين علائمى براى آمادگي، نه تنها باعث فروش بيشتر مى‌شود بلکه کمک مى‌کند تا تعداد بيشترى از مردم به حرفه فروشندگى روى بياورند.
حالات آمادگى نشسته از طرف يک شخص عصبانى که منتظر چيز ديگرى است مانند بيرون انداختن شما، نيز استفاده مى‌شود. مشاهده مجموع علائم قبلى مى‌تواند در ارزيابى صحيح از قصد يک شخص کمک کند.
علائم آمادگى که نشانه تمايل به پايان دادن يک مکالمه يا برخورد است، خم شدن به جلو با هر دو دست روى مچ‌ پاها (شکل آمادگى براى پايان دادن به يک برخورد يا مکالمه: دست‌ها روى زانو ) يا خم شدن به جلو با دست‌هائى که صندلى را گرفته، مى‌باشد (شکل آمادگى براى شروع: جلو آمدن با دست‌هاى گرفته به صندلي). چنانچه هر يک از اين حالات در طول يک مکالمه را پايان دهيد. اين کار باعث مى‌شود که برترى روانى خود را حفظ نمائيد و کنترل را در دست داشته باشيد.
  پرخاشگرى جنسى
قرار دادن انگشت‌هاى شست در داخل کمربند يا بالاى جيب‌ها نمايانگر پرخاشگرى جنسى است. اين حرکت يکى از رايج‌ترين علائمى است که در فيلم‌هاى وسترن مورد استفاده قرار مى‌گيرد تا مردانگى شخصيت محبوب را نشان دهد (شکل حالت ايستادن گاوچران). بازوها به حالت آمادگى درمى‌آيد، دست‌ها به‌عنوان نشانگر مرکزى عمل مى‌کنند و ناحيه تناسلى را نشان مى‌کنند. مردها از اين علامت استفاده مى‌کنند تا حريم خود را مشخص سازند يا به ساير مردان نشان دهند که نمى‌ترسند. اين حرکت هنگامى‌که در حضور يک خانم‌ مورد استفاده قرار گيرد، مى‌تواند به‌صورت 'من مرد هستم، مى‌توانم بر شما تسلط داشته باشم' تعبير شود. اين حرکت در ترکيب با چشمانى که مردمک آن بزرگ شده و يک پا به سمت جنس مؤنث اشاره دارد، به‌راحتى توسط اغلب خانم‌ها فهميده مى‌شود. اين حرکت به‌طور غيرکلامى راز آقايان را فاش مى‌کند و انگيزه آنان را آشکار مى‌سازد. اين مجموعه حرکات مختص آقايان است اما اين حقيقت که خانم‌ها شلوار جين مى‌پوشند، به آنان اجازه داده که از علائم مشابه استفاده کنند، گرچه آنها معمولاً فقط وقتى‌که شلوار به پا دارند، از اين علائم استفاده مى‌کنند. زمانى‌که خانم‌ها لباس زنانه به تن دارند، خانمى که از نظر جنسى پرخاشگر باشد، يکى از انگشتان شست خود را داخل کمربند يا جيب قرار مى‌دهد.
  پرخاشگرى مذکر به مذکر
(شکل ارزيابى يکديگر) دو مرد را نشان مى‌دهد که با استفاده از علائم دست به کمر و انگشت‌هاى شست داخل کمربند، يکديکر را ارزيابى مى‌کنند. با توجه به اينکه هر دو از يک زاويه به‌طرف هم برگشته‌اند و قسمت‌هاى پائين بدن آنها در حالت راحتى است، مى‌توان معقولانه فرض را بر اين گذاشت که اين دو مرد به‌طور ناآگاهانه مشغول ارزيابى يکديگر مى‌باشند و احتمال حمله وجود ندارد. مکالمه انها شايد مربوط به مسائل مالى که حالت دست به کمر با کف دست‌هاى نمايان عوض نشود، يک جوّ کاملاً راحت به‌وجود نخواهد آمد.
اگر اين دو مرد مستقيماً با هم رودررو شده بودند و پاهاى آنها محکم روى زمين قرار گرفته بود، احتمال بروز دعوا وجود داشت (شکل بروز مشکل).


همچنین مشاهده کنید