جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

میزان اسیدآمینه‌های ضروری برای جوجه‌های در حال رشد


طبيعت مقدارى ذخيره غذائى براى تغذيه جوجه‌اى که تازه از تخم‌مرغ خارج شده، در بدن او تهيه ديده است. بدين ترتيب که زرده تخم‌مرغ در روزهاى آخر زندگى جنينى به داخل محوطه بطنى جوجه کشيده مى‌شود و در روزهاى اول زندگى جوجه از مواد غذائى زرده استفاده مى‌کند از اين‌رو احتياج به گرفتن غذا از محيط خارج ندارد. ولى تجربيات متعدد نشان داده است که اگر بعد از يک روز آب و غذا در اختيار جوجه‌ها قرار گيرد اثر و نتيجه بهترى دارد.
طبق تحقيقاتى که درايالات متحده آمريکا صورت گرفته است احتياجات غذائى جوجه‌ها در مرحله رشد به قرار زير است:
ميزان پروتئين براى جوجه‌هاى در حال رشد، ميزان اسيدآمينه‌هاى ضرورى براى جوجه‌هاى در حال رشد، ميزان مواد معدنى براى طيور در حال رشد، ويتامين‌هاى براى تغذيه طيور در حال رشد.
   ميزان پروتئين براى جوجه‌هاى در حال رشد
براى تعيين ميزان دقيق احتياجات جوجه‌ها در مرحله رشد آزمايشات مختلف نشان داد شده است که مناسب‌ترين ميزان پروتئين براى رشد جوجه‌ها ۲۰ درصد است (در صورتى‌که کيفيت پروتئين کاملاً خوب باشد).
در بعضى از ايستگاه‌هاى تحقيقاتى جيره‌هائى با ۲۶-۳۰ درصد پروتئين در اختيار جوجه‌ها مى‌گذارند اين امر سبب سرعت رشد مى‌گردد نتايج حاصله نشان داده است که در سن ۶-۸ هفتگى اين جوجه‌ها سنگين‌تر از جوجه‌هائى هستند که با ۲۰ درصد پروتئين تغذيه شده‌اند ولى اين امر از نظر اقتصادى مقرون به صرفه نيست فقط گاهى بعضى از مرغداران براى اينکه جوجه‌کباب‌هاى خود را زودتر به بازار برسانند به اين روش متوسل مى‌شوند.
علاوه بر کميت، کيفيت پروتئين و ميزان اسيدآمينه‌ها نيز بايد موردنظر قرار گيرد. در اين مورد مطالعات دامنه‌دار و متعددى توسط پروفسور H.J. Almquist در دانشکده کشاورزى برکلى کاليفرنيا انجام شده است و ميزان مورد احتياج هرکدام از آنها تعيين گرديده است.
   ميزان اسيدآمينه‌هاى ضرورى براى جوجه‌هاى در حال رشد
در فرمول غذائى طيور نبايد تنها به ميزان درصد پروتئين توجه شود بلکه بايد پروتئين مورد مصرف از نظر احتياجات اسيدآمينه‌اى طيور نيز مورد توجه قرار گيرد. همان‌طور که سابقاً بحث شد طيور به همه اسيدآمينه‌هاى موجود در پروتئين‌ها احتياج ندارند و وجود فقط در حدود ۱۳ عدد از آنها در جيره غذائى طيور ضرورت دارد از اين‌رو پروتئين‌هائى را براى تغذيه طيور بايد انتخاب کرد که حاوى مقادير مناسب از اسيدآمينه‌هاى ضرورى باشد.
طبق تحقيقات Hewitt که در اين زمينه صورت گرفته است حداقل احتياجات اسيدآمينه‌اى جوجه‌هاى درحال رشد به قرار جدول زير مى‌باشد.
بدين ترتيب در هنگام تهيه جيره غذائى براى جوجه‌هاى در حال رشد بايستى توجه داشت که حداقل اسيدآمينه‌هاى مزبور براى آنها فراهم گردد. در ضمن بايد توجه داشت که اسيدآمينه‌هاى مزبور (به‌جزء گليسين و سيستين و تيروزين) اگر به مقدار کمترى در ترکيب غذائى وجود داشته باشد زياد بودن اسيدآمينه‌هاى ديگر نمى‌تواند کمبود آنها را جبران کند.
از اين‌رو وجود حداقل مقدار اسيدآمينه‌هاى مزبور چنانکه در حدول مذکور ذکر شده است در فرمول غذائى جوجه‌ها ضرورت دارد.
در مورد گليسين و سيستين و تيروزين استثناء وجود دارد زيرا که طيور مى‌توانند از بعضى از استات‌ها گليسين بسازند و همچنين متى‌يونين را جانشين سيستين و فنيل‌آلانين را جانشين تيروزين نمايند و مورد استفاده قرار دهند.
   جدول احتياجات اسيدآمينه‌اى جوجه‌هاى در حال رشد برحسب درصد جيره
نوع اسيدآمينه برحسب Deam,Seott (1965) A.R.C (1963) N.R.C (1994) Hewitt,Lewiss 1979
ترئولين ۰/۶۵ ۰/۵۵ ۰/۷ ۰/۵۳
گليسين ۱/۶ ۱ ۱ ۰/۶۱
والين ۰/۸۲ ۰/۸ ۰/۸۵ ۰/۷۹
ايزولوسين ۰/۸۲ ۰/۵ ۰/۷۵ ۰/۷۹
فنيل‌آلانين ۰/۶۸ ۰/۵ ۰/۷ ۰/۷۲
فنيل‌آلانين + تيروزين ۱/۳۱ ۱/۲ ۱/۳ ۱/۲۷
ليزين ۱/۱۲ ۱ ۱/۱ ۰/۸۵
هيستيدين ۰/۳ ۰/۳۵ ۰/۴ ۰/۴
آرژنين ۱/۱ - ۱/۲ ۰/۸۵
تريپتوفان ۰/۲۲۵ ۹/۱۵ ۰/۲ ۰/۱۷
متى‌بونين ۰/۴۵ ۰/۲۸ ۰/۴ ۰/۳۹
متى‌يونين + سيستين ۰/۸ ۰/۷ ۰/۷۵ ۰/۷۹


همچنین مشاهده کنید