جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کلر


۳-۴ درصد از وزن تخم‌مرغ را املاح تشکيل مى‌دهد و تقريباً تمام آن از کربنات دوکلسيم تشکيل شده است. همچنين در ساختمان استخوان‌ها مقدار زيادى از املاح مختلف به‌کار رفته است. کمبود املاح در بدن سبب پديد آمدن اختلالات و عوارض مختلف مى‌گردد. مهم‌ترين اين املاح که در تغذيه طيور بايد وجود داشته باشد عبارتند از:
کلسيم، فسفر، آهن، گوگرد، کلر، منگنز، مس، کبالت، يد.
   کلسيم (Calcium)
کربنات دوکلسيم قسمت اصلى پوسته تخم‌مرغ را تشکيل مى‌دهد. املاح کلسيم و سديم و پتاسيم نقش اساسى در فعاليت عضلانى دارند. کلسيم و فسفر و منگنز در فرم املاح غيرآلى در تشکيل شدن و رشد ساختمان استخوان نقش مهمى را دارند. وجود کلسيم در خاصيت انعقاد و دلمه شدن خون ضرورى است.
   فسفر (Phosphorus)
وجود فسفر براى فعاليت‌ەاى متابوليکى بدن مانند آزاد شدن انرژي، فعاليت آنزيم‌ها و تشکيل شدن ويتامين‌ها ضرورت دارد. همچنين براى ساختن استخوان، زرده، تخم‌مرغ، بافت‌هاى عصبى و بافت‌هاى ديگر به‌کار مى‌رود و به‌صورت فسفات در خون وجود دارد. هميشه بايد بين فسفر و کلسيم نسبت معينى وجود داشته باشد.
ترکيبات سديم و پتاسيم با عناصر ديگر معدنى براى نگاهدارى اساس اسيدى بدن ضرورى است.
   آهن
در تشکيل هموگلوبين خون (Hemoglobin) نقش مهمى را ايفاء مى‌نمايد و اساس پروکسيدآز (Preoxidas- Catalase) و کاتالاز در بدن مى‌باشد.
   گوگرد
در ساختمان پروتئين‌هاى بدن و همچنين تشکيل شدن تخم‌مرغ دخالت دارد.
   کلر
در ترشح و تشکيل ترشحات پيش‌معده (Proventriculus) ضرورت دارد.
   منگنز
براى فرم گرفتن طبيعى استخوان همچنين در فعاليت‌هاى دستگاه توليدمثل نقش زيادى دارد. در توليد و فرم گرفتن بدن جنين و رشد جوجه نيز اثر مهمى دارد.
   مس
مقدار کم مس از نظر قابل استفاده شدن آهن براى ساختمان هموگلوبين لازم است. همچنين مس کاتاليزورى است که سبب بسيارى از اکسيداسيون‌ها مى‌شود.
   کبالت
به شکل ويتامين B۱۲ براى بلوغ و رسيدن گويچه‌هاى قرمز خون ضرورت دارد.
   يد
به مقدار کم براى فعاليت طبيعى غده تيروئيد لازم مى‌باشد.
عده‌اى از املاح ديگر نيز وجود دارند که به مقدار کم در غذاى طيور بايد وجود داشته باشند ولى هنوز به درستى نقش آنها در تغذيه معلوم نشده است.
اين عناصر عبارت هستند از:
فلورين Fluorine، برومين Bromin، آلومينيوم Aluminium، برن Boron و ريبديوم Ribidium و آرسنيک Arsenic و کروم Cromium.
وجود اين عناصر را مى‌توان در بافت‌هاى طيور و در تخم‌مرغ مشخص کرد ولى هنوز نقش اساسى آنها به‌خوبى نشان داده شده است و معلوم نيست که آيا علت وجود اينها در بافت‌ها و در تخم‌مرغ‌ فقط بر اثر وجود آنها در مواد غذائى است و يا در واقع نقشى در فعاليت‌هاى بدن طيور به‌عهده دارند.


همچنین مشاهده کنید