جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دسته مرغ‌های انگلیسی (English Class)


مبداء اين نژادها از جزيره بريتانيا است اغلب نژادهاى خوب گوشتى دنيا در اين دسته‌ طبقه‌بندى مى‌‌شوند. رنگ پوست تمام اين نژادها به‌جزء کورنيش، سفيد و لاله گوش قرمز مى‌باشند- به‌جزء نژاد دورکينگ و ردکاپ پوست تخم‌مرغ بقيه قهوه‌اى مى‌باشد.
به مناسبت سفيد بودن گوشت مطلوب بازار نيستند از نظر توليد گوشت نژاد کورنيش به مناسبت پوست زرد و خواص ديگر مورد توجه فراوانى قرار گرفته است اما اين نژاد از نظر تخمگذارى بسيار ضعيف است ولى کيفيت و کميت عالى گوشت اين نقيصه را برطرف مى‌سازد. به‌خصوص رشد سينه در اين نژاد بسيار خوب است ۶ نژاد مهم در اين دسته طبقه‌بندى شده است که عبارتند از: نژاد ساسکس، نژاد ارپينگتون، نژاد کورنيش، نژاد دورکينگ، نژاد استرالوپ، نژاد ردکپ.
   نژاد ساسکس (Susex)
ساسکس داراى بدنى کشيده شانه پهن، سينه عميق و گوشت بسيار خوب مى‌باشد. تاج ساده، رنگ منقار شاخي، پنجه‌ها و ساق پا داراى رنگ روشن شاخى مى‌‌باشد رنگ پوست در اين نژاد سفيد است و اين يکى از نکات ضعف اين نژاد محسوب مى‌گردد. زيرا در کمتر کشورى رنگ پوست سفيد در مرغ مطلوب بازار است. معمولاً از نظر رنگ پر و بال سه‌جور در اين نژاد وجود دارد که از همه مهمتر سوسکس سفيد مى‌باشد. انواع ديگر آن عبارتند از سوسکس خالدار که پرها قرمز رنگ و داراى لکه‌هاى سفيد در انتهاى فوقانى مى‌باشد. پرهاى انتهاى دم خروس‌هاى سيا‌ه رنگ است و روى‌هم رفته از نظر رنگ‌آميزى بسيار زيبا هستند. سوسکس قرمز داراى رنگ قرمز باقلائى است.
سوسکس روشن بيش از جورهاى ديگر مورد توجه قرار گرفته و تقريباً از نظر توليد گوشت و تخم‌مرغ خوب است و يک نژاد دوکاره محسوب مى‌گردد. رنگ پر در مرغ و خروس ساسکس روشن سفيد و داراى طوق سياه در دور گردن مى‌باشند همچنين در انتهاى دم لکه‌هاى سياه وجود دارد. امروزه از آميخته‌گرى اين نژاد با نژاد نيوهمشاير و ردايلندرد براى توليد جوجه کباب استفاده مى‌شود زيرا رنگ سفيد در خروس سوسکس غالب است در نتيجه تمام آميخته‌هاى نسل اول سفيد خواهند شد.
- استاندارد وزن در نوع سوسکس به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۴ کيلوگرم (۹ پوند).
۲. مرغ ۲۰۰/۳ کيلوگرم (۷ پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۴۰۰/۳ کيلوگرم (هفت و يک‌دوم پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۲/۷۰۰ کيلوگرم (۶ پوند).
   نژاد ارپينگتون (Orpington)
از ناحيه ارپينگتون انگلستان که در ناحيه کنت قرار دارد منشاء گرفته و داراى بدنى کشيده و عميق است. دست و پا کوتاه و استخوان‌ها درشت مى‌باشد. از نظر بدن جمع و جورتر از نژادهاى آمريکائى است. از نظر گوشت نژاد خوبى است و بعضى از انواع آن که مورد اصلاح نژاد از نظر تخم‌مرغ قرار گرفته‌اند توليد آنها از نظر تخم‌مرغ نيز خوب مى‌باشد. شکل تاج در اين نژادها ساده، رنگ پر ممکن است خرمائى سياه، سفيد و آبى باشد. نوع خرمائى آن بيشتر از انواع ديگر مورد توجه قرار گرفته است. نوع سياه آن تا اندازه‌اى مورد توجه است.
- استاندارد وزن در اين نژاد به قرار زير مى‌باشد:
۱. خروس ۵۳۰/۴ کيلوگرم (۱۰ پوند).
۲. مرغ ۶۰۰/۳ کيلوگرم (۸ پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۸۵۰/۳ کيلوگرم (هشت و يک‌دوم پوند).


همچنین مشاهده کنید