جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دسته مرغ‌های مدیترانه‌ای (Mediterenean class)


مبداء نژادهائى که در اين دسته قرار گرفته‌اند از اطراف درياى مديترانه مى‌باشد. به‌طور کلى ۶ نژاد در اين دسته طبقه‌بندى مى‌شود. در تمام اين نژادها، پاها بدون پر، لاله گوش سفيد يا کرم‌رنگ، تاج نسبتاً بزرگ است و به‌جزء نژاد مينورکا بقيه نژادها داراى بدن کوچک و ريز هستند. بلوغ در آنها سريع، از نظر ظاهر بسيار فعال و زرنگ مى‌باشند و دير کرچ مى‌شوند. تخم‌مرغ آنها داراى پوسته سفيد است. از نظر توليد تخم‌مرغ بهتر از نژاد و دستجات ديگر مى‌باشند. براى توليد تخم‌مرغ احتياج به مقدار کمترى غذا دارند. از اين‌رو نگهدارى براى توليد تخم‌مرغ از نظر اقتصادى مورد توجه مرغداران در تمام دنيا قرار گرفته است از نظر توليد گوشت ضعيف مى‌باشند. ۶ نژاد در اين دسته قرار دارند که تعدادى از آنها جزء بهترين نژادهاى تخمى دنيا به‌شمار مى‌رود.
اين نژادها عبارتند از: نژاد لکهورن، نژاد مينورکا، آنکونا.
   نژاد لکهورن (Leghorn)
يکى از معروف‌ترين نژادهاى تخمى دنيا محسوب مى‌شود.
۱۳ جور مختلف از اين نژاد استاندارد شده که جور و خرمائى آن بيشتر از جورهاى ديگر مورد توجه قرار گرفته است. اصل اين نژاد از ناحيه لکهورن واقع در کشور ايتاليا است بدين جهت به اين نام معروف شده است. جورهاى سفيد و قهوه‌اى آن بيش از جورهاى ديگر مورد اصلاح و توجه قرار گرفته است معمولاً اين جورها در نقاط سردسير بهتر از نقاط گرم پرورش مى‌يابد. در ايران به‌خصوص در تابستان‌ها که درجه حرارت بالا است ميزان تخم‌مرغ آنها به‌طور محسوسى پائين مى‌آيد ولى در زمستان‌ها اين ميزان به‌نحو قابل توجهى بالا مى‌رود.
از نظر کلى جورهاى اين نژاد را مى‌توان به دو دسته يکى با تاج ساده و ديگرى با تاج گل‌سرخى تقسيم نمود.
در دسته با تاج ساده جورهاى لکهورن سفيد، قهوه‌اى روشن، قهوه‌اى تيره، نخودي، نقره‌اي، قرمز، قرمز دم‌سياه قرار دارد. در دسته با تاج گلسرخى نيز جورهاى سفيد و قهوه‌اى و نخودى را مى‌توان يافت.
در انواع با تاج ساده، تاج در خروس‌ها برروى سر به‌صورت يک تيغه مستقيم و خوشرنگ قرار دارد و معمولاً داراى ۵ دندانه است که فرورفتگى بين دو دندانه آن نسبتاً عميق است. در مرغ‌ها قسمت جلوئى تاج راست و قسمت عقبى به يک طرف خم مى‌شود.
در نوع تاج گلسرخى در خروس‌ها تاج متوسط و جلوى آن گرد است و در قسمت خلفى به طرف عقب کشيده شده است در مرغ کوچک و شکل آن مانند خروس مى‌باشد.
نژاد لکهورن از نظر جثه کوچک، بدن کشيده، پشت نسبتاً طويل و سينه تنگ ساق پا تقريباً بلند و کشيده انتهاى دم‌ها به‌طرز قشنگى در بالاى بدن قرار مى‌گيرد به‌طورى که منظره زيبائى به پرنده مى‌دهد. سر کوچک و فرم تاج و ريش بسيار قشنگ است از نظر ظاهر بسيار فعال و زرنگ و پر سر و صدا مى‌باشد. فرم بدن تمام جورهاى لکهورن تقريباً شبيه به‌هم مى‌باشد و فقط از نظر رنگ پر و بال با هم متفاوت مى‌باشد.
رنگ پوست و منقار و ساق پا و پنجه در اين نژاد زرد رنگ است. تخم‌مرغ نسبتاً درشت و رنگ پوسته آن سفيد مى‌باشد.
لکهورن از نظر تخم‌گذارى بهترين نژاد دنيا محسوب مى‌شود ولى از نظر گوشت مورد توجه نيست و تنها عيب مهم اين نژاد کم بودن کيفى و کمى آن است ولى در عوض به‌سرعت رشد مى‌نمايد و به‌زودى شروع به تخمگذارى مى‌کند به‌طورى‌که بعضى از سويه‌هاى لکهورن در ۴-۵ ماهگى به تخم مى‌آيند. ميزان توليد ساليانه آنها نيز بسيار خوب است به‌طورى‌که بعضى فاميل‌هاى آن تا بيش از ۳۰۰ تخم‌مرغ در سال مى‌گذارند. از نظر تبديل غذا به تخم‌مرغ اين نژاد بهتر از هر نژاد ديگر است زيرا با حداقل غذا تخم‌مرغ کافى توليد مى‌نمايد.
چون جثه اين نژاد کوچک است از نظر صرفه‌جوئى در جا نگهدارى آن مقرون به صرفه است زيرا مى‌توان در هر متر مربع ۵-۸ مرغ تخمى را به‌خوبى نگهدارى کرد. ميزان تلفات کم و مقاومت در برابر عوامل غير مناسب در اين نژاد بسيار زياد مى‌باشد تمام اين خصائص باعث شده است که امروزه اين نژاد را يکى از بهترين نژادهاى مرغ دنيا از نظر تخمى معرفى نمايد. نوع قهوه‌اى لکهورن نيز از نظر توليد تخم‌مرغ مورد توجه عده‌اى از مرغداران قرار گرفته است رنگ آنها ممکن است قهوه‌اى روشن يا قهوه‌اى تيره باشد در هر صورت رنگ خروس تيره‌تر از مرغ است. اين جور معمولاً زيباتر از انواع ديگر لکهورن است به‌خصوص خروس‌هاى آن زيبائى مخصوصى دارند. از نظر مقاومت نيز از نوع لکهورن سفيد مقاوم‌تر مى‌باشند و در مقابل عوامل طبيعى بهتر مى‌توانند مقاومت کنند و به‌خصوص تلفات آنها در سنين اوليه به مراتب کمتر از لکهورن سفيد است از نظر توليد تخم‌مرغ ضعيف‌تر از نوع سفيد است زيرا لکهورن سفيد سال‌ها مورد توجه قرار گرفته و نژاد فوق‌العاده اصلاح شده و پيشرفته‌اى شده است. نوع سياه لکهورن به‌خصوص در انگلستان مورد توجه است.
از نظر تخمگذارى به‌خوبى انواع سفيد و قهوه‌اى نيست. معمولاً از نظر شکل ظاهرى اغلب اين نوع لکهورن با مينورکا اشتباه مى‌شود ولى با توجه به‌وضع مخصوص سر و بدن در لکهورن و همچنين زرد بودن منقار و پوست و ساق پا و پنجه‌ها در لکهورن سياه مى‌توان آن را از مينورکاى سياه تشخيص داد.
- استاندارد وزن در اين نژاد به قرار زير است:
۱. خروس ۷۰۰/۲ کيلوگرم (۶ پوند).
۲. مرغ ۰۲۵/۲ کيلوگرم (چهار و يک‌دوم پوند).
۳. نيم‌چه خروس ۲۶۵/۲ کيلوگرم (۵ پوند).
۴. نيم‌چه مرغ ۸۰۰/۱ کيلوگرم (۴ پوند).


همچنین مشاهده کنید