جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دسته مرغان گوشتی


   دسته مرغان گوشتى
در اين نژداها توليد اصلى و عمده گوشت بوده و نژادهاى موجود در اين دسته استعداد رشد و افزايش وزن بيشترى دارند و در مدت زمان کوتاه و با غذاى کمتر رشد مى‌نمايد.
کيفيت گوشت در اين نژادها بهتر ولى از نظر توليد تخم‌مرغ ضعيف هستند. معمولاً مرغان موجود در اين دسته از نظر هيکل درشت‌اندام هستند مثل کورنيش (Cornish) و پليموت روک سفيد (With Plymouth Rock ) و ساسکس (Sussex).
   دسته مرغان تخمى
اين دسته از مرغان از نظر توليد گوشت مورد توجه نيستند و داراى هيکل کوچک و وزن کمتر دارند و علاوه براين، کيفيت گوشت آنها پائين است ولى قابليت توليد تخم‌مرغ در اين نژادها بسيار خوب است و از اين نظر توليد اصلى و عمده در اين نژادها تخم‌مرغ مى‌باشد و توليد گوشت در درجهٔ دوم اهميت قرار دارد، مثل لگهورن (Leghorn)....
   دسته مرغان دومنظوره (گوشتى-تخمى)
نژاد مرغان موجود در اين دسته هم از نظر توليد گوشت و هم از نظر توليد تخم‌مرغ از استعداد خوبى برخوردار هستند؛ بدين ترتيب که مقدار توليد تخم‌مرغ در اين نژادها در سال اول خوب بوده و در پايان تخم‌گذارى وزن مناسبى جهت توليد گوشت دارند، مثل نيوهماشير (New Hampshire)، ردايلندرد (Rhode Island Reds).
   دسته مرغان زينتى و جنگى
نژاد مرغانى که در اين دسته قرار مى‌گيرند از نظر توليد گوشت و تخم‌مرغ اهميتى ندارند و فقط از نظر زيبائى پروبال، شکل بدن و يا جنگيدن مورد توجه هستند مثل لهستانى، هودان و لارى.


همچنین مشاهده کنید