پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سل


مقدمه و معرفى بيمارى:
- تعريف و اهميت بهداشتى:
سل يک بيمارى باکتريال مزمن است که در اثر مجموعه مايکوباکتريوم‌هاى سلى (يعنى هر کدام از مايکوباکتريوم‌هاى تربوکولوزيس، بوويس و آفريکانوم) و در بيشتر موارد توسط مايکوباکتريوم تربوکولوزيس ايجاد مى‌شود.
بيمارى سل به دو صورت ريوى و خارج ريوى تظاهر مى‌کند. سل ريوى درحدود ۸۵% از موارد و نوع خارج ريوى درحدود ۱۵% موارد را تشکيل مى‌دهد.
در نوع خارج ريوى به‌ تقريب تمامى اعضاء بدن در معرض درگيرى هستند، ولى شايع‌ترين نقاط درگير عبارتند از: غدد لنفاوي، پلور، دستگاه ادرارى تناسلي، استخوان‌ها، روده و مننژ.
سل يکى از قديمى‌ترين بيمارى‌هاى بشر است و در طول ساليان دراز همواره به ‌عنوان يکى از عوامل مرگ‌ومير و ناتوانى انسان‌ها مطرح بوده است.
اسکلت انسان هيدلبرگ باقيمانده از دوران ديرينه ‌سنگي، اجساد و موميائى مصريان قديم، آثار بجا مانده از تمدن هند و چين باستان، بابل، کَلده و آشور اسناد معتبرى را درمورد وجود سل از ديرباز بدست مى‌دهد.
امروزه نيز على‌رغم کشف عامل بيماري، واکسن و داروهاى بسيار مؤثر براى درمان سل، اين بيمارى هنوز هم يکى از معضل‌هاى جدى بهداشتى در جهان است.
يک‌سوم کل مردم جهان و پنجاه درصد مهاجران در حال حاضر آلوده به باسيل سل هستند. هر ۴ ثانيه يک‌نفر در دنيا مبتلا به سل مى‌شود و هر ۱۰ ثانيه يک نفر در دنيا در اثر سل مى‌ميرد. با اين روال در طول يک دهه نزديک به سيصد ميليون نفر با ميکروب سل عفونت مى‌يابند.


همچنین مشاهده کنید