شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هدایا و جوایز


  جاده‌ها
جاده‌هاى بيابانى نيز از تاخت و تاز فعاليت‌هاى تبليغاتى مصون نيست حتى دامنه‌هاى تپه‌ها و کوه‌ها و از قضا کاربرد اينگونه فضاهاى تبليغاتى مطلوب و رضايت‌بخش نيز هست چون معمولاً بينندگان تابلوها و نوشته‌هاى تبليغاتى بيابانى مسافرانى هستند که به‌علت بعد مسافت و زمان طولانى مسافرت در حالت سکون و آرامش قرار دارند و غوغاى درون شهرى بر فضاى بيابان‌ها حاکم نيست لذا با توجه و تأمل بيشتر اطراف را مشاهده مى‌کنند.
نکته مهمى که در اين بخش بايد رعايت گردد اين است که زمان ملاحظه تابلوهاى اطراف جاده‌ها براى مسافرين بسيار کوتاه و بعضاً از چند لحظه فراتر نمى‌رود بنابراين پيام بايد بسيار کوتاه باشد و مجموعاً از چند کلمه بيشتر نباشد و در عين حال با حروف و خط درشت و نمايان نوشته و تزئين شده باشد.
بديهى است که تابلوها و نوشته‌هاى جاده‌اى بايد به طريق شبرنگ تهيه شود تا در تاريکى شب‌ها نيز درخشندگى لازم را داشته باشد.
  اماکن عمومى
ميادين ورزشي، سالن‌هاى نمايش، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها، اطراف فرودگاه‌ها و ترمينال‌ها، کارخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و کليساها و بسيارى از اماکنى که به‌طور دائمى يا مقطعى محل تجمع افراد است محل‌هاى مناسبى براى نمايشات تبليغات تجارى است البته بايد نوع و شيوه تبليغ با وضعيت مکان و خصوصيات اشخاصى که تجمع مى‌کنند مناسب باشد و همچنين اين اقدام بايد با اجازه صاحبان حقيقى و حقوقى اماکان ياد شده صورت بگيرد.
  وسايل نقليه عمومى
اتوبوس‌هاى شهرى و بين‌شهري، مينى‌بوس‌هاى مسافربري، قطارها و متروها و ترامواها و ايستگاه‌هاى مربوط به آنها از جمله وسايل و اماکنى است که مى‌توانند مورد استفاده تبليغات تجارى قرار بگيرند.
آگهى‌هاى داخل اتوبوس بيشتر نصبى و بدنه آن نوشتنى است و به هر حال مطابق با جا و نوع وسيله نقليهٔ ابعاد و جنس و رنگ آگهى‌ها نيز بايد درخور و مناسب باشد و نيز بايد قبلاً هم آهنگى‌هاى لازم جهت انجام منظور به‌عمل آيد.
  تأسيسات عام‌المنفعه
بعضى از شرکت‌هاى بزرگ تجارى که از امکانات مالى خوبى برخوردار هستند مى‌توانند به اصطلاح با يک تير دو نشان بزنند بدين نحو که بنيادهاى خيريه، پرورشگاه، کتابخانه، درمانگاه و بيمارستان، مدرسه، خوابگاه دانشجوئي، پارک عمومي، باشگاه ورزشي، سينما و تئاتر، هتل، مرکز نشريه هنري، علمى رايگان و امثالهم تأسيس نمايند و آنها را در اختيار و مالکيت دولت و شهردارى‌ها قرار دهند يا ترتيباتى به‌صورت تشکيل هيئت امناء و غيره اتخاذ کنند. معمولاً در گوشه‌اى از نماى ساختمان تابلوئى که نام و نشان اهداکننده را حکايت مى‌کند نصب مى‌شود يا مشخصات بنا و نام اهداکننده به طرزى که نمايان و مشهود باشد بر سطح ديوارى از مجموعه تأسيس شده حک و منقوش مى‌گردد. اين بهترين شيوه تبليغ است چون از طرفى يک عمل انسانى و نيکوکارانه انجام گرفته و مى‌تواند تا حدودى اداء دينى در مقابل مردمى که وجود سرمايه و نيروى آنها باعث گردش چرخ مؤسسات مى‌شود، باشد و از طرف ديگر احترام و ستايش و رغبت را نسبت به تأسيس‌کنندگان و اهداکنندگان برمى‌انگيزد. در ضمن اين نوع خدمت تبليغى معمولاً از نتايج مداوم برخوردار است زيرا تأسيسات عام‌المنفعه تا ساليان دراز برجاى مى‌مانند و مورد استفاده افراد زيادى قرار مى‌گيرد و على‌الاصول براى تعمير و نگهدارى آنها رغيبت و همت بيشترى بروز و ظهور مى‌کند.
  جشن‌ها و مجالس
به مناسبت‌هاى مختلف محلي، ملّي، مذهبي، جهاني، منطقه‌اى مراسمى از طرف گروه‌ها و جمعيت‌ها برپا مى‌‌شود شرکت‌هاى توليدى و بازرگانى مى‌توانند در صورت اقتضا و وجود وجه مشترک موضوعي، برگزارکننده مراسم يا شرکت‌کننده در آنها باشند انعکاس اخبار تشکيل چنين مجالسى نام برگزارکننده يا شرکت‌ها و اشخاصى که در تأسيس و تشکيل چنين مجامعى مشارکت داشته‌اند را خودبه‌خود مطرح مى‌کند.
سيما و هيئت چنين مجامعى نبايد مملو از تراکت‌ها و پوسترها و آگهى‌هاى تبليغاتى مستقيم باشد بلکه مضمون اصلى را بايد موضوع‌ها و مسائل علمى و تخصصى و مناسبت‌هاى حقيقى و محورى مجالس منعقده متضمن باشند، فى‌المثل يک شرکت‌ توليد‌کننده وسايل بهداشت محيط زيست مى‌تواند براى بزرگداشت روز جهانى محيط زيست مجلسى منعقد کند که ضمن پذيرائى از ميهمانان سخنرانى‌هائى دربارهٔ آخرين دست‌آوردهاى آمارى و علمى در جهت بهبود کيفيت محيط زيست ايراد شود و فيلم‌هاى متناسبى در اين زمينه نمايش داده شود و جزواتى که در اين‌ باره تهيه شده توزيع و منتشر گردد و در عين حال نسبت به درج و انتشار اخبار مربوط به تشکيل چنين مجلسى در رسانه‌ها اقدام شود.
  نمايشگاه
محل و موقعيت مناسب براى ارائه نمونه‌هاى توليدى نمايشگاه است. يک بنگاه تجارى به دو صورت مى‌تواند در نمايشگاه شرکت کند، يا در نمايشگاه عمومى غرفه‌اى را به خود اختصاص دهد و تحت ضوابط و شرايط عمومى نمايشگاه محصولات خود را در معرض بازديد عموم قرار مى‌دهد و يا به‌طور جداگانه و مستقل و اختصاصى نمايشگاهى براى معرفى کالاهاى خود ترتيب مى‌دهد طبيعى است که در نمايشگاه اختصاصى از آزاى عمل بيشترى برخوردار است اما ويژگى نمايشگاه عمومى در آن است که اگر کالائى واقعاً مرغوب‌تر است و داراى امتيازات خاصى مى‌باشد مى‌تواند در کنار ساير کالاهاى مشابه به‌صورت شاخص جلوه کند تسهيلات آمد و رفت و آمادگى‌هاى خدماتى و ترتيب و تنظيم دکوراسيون محل نمايشگاه و احياناً منظور نمودن هداياى نمونه‌اى و کوچک به‌عنوان يادبود و برخورد گرم و محبت‌آميز کارکنان نمايشگاه مى‌تواند در موفقيت برپائى يک نمايشگاه مؤثر و مفيد باشد.
  افراد متشخص
در جوامع مختلف، زندگى خصوصي، طرز رفتار و نظريات و حواشى و جوانب کار افراد مشهور و شاخص علمي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي، هنري، ورزشى به هر حال طرف توجه و کنجکاوى عموم قرار دارد.
بعضى از آژانس‌هاى تبليغاتى با تمهيداتى در مواقع حضور اشخاص مشهور در مجامع و در لابه‌لاى مصاحبه‌ها و گفتگوها به‌طرز زيرکانه از نوع غذا و لباس و اتومبيل و خانه علايق فردى آنها به اشياء و کالاهاى معينى آگاه شده و به ‌طريقى اين کشفيات را مستقيم و غيرمستقيم اعلان کرده و نمايش مى‌دهند و از اين راه براى ابن کالا يا موقعيتى استفاده تبليغى مى‌برند. اين تاکتيک و ترفند تبليغاتى مى‌تواند در بسيارى از مواقع باعث کسب وجهه و اعتبار براى مورد تبليغ باشد. به‌عنوان مثال نمايش نوع قلمى که نويسنده معروفى با آن مى‌نويسد يا نوشابه‌اى که قهرمان مشهورى مى‌آشامد.
  هدايا و جوايز
بى‌شک دريافت هديه و گرفتن جايزه اگر بى‌مورد و بى‌جا نباشد براى همگان خوشايند و دلپذير است و بدون ترديد اين روش تبليغاتى مؤثر و کارساز مى‌باشد. اثر نامحسوس اين روش ايجاد يک نوع حق‌شناس در مخاطبين و مشتريان است. اهداء جوايز با ترتيب دادن مسابقات و قرعه‌کشى‌ها انجام مى‌گيرد اما جريان کار بايد به‌نحوى باشد که اين عمل بدون غل و غش و خطاکارى صورت بگيرد تا موجبات سلب اعتماد مردم را فراهم نکند. همچنين هدايا بايد ظريف و مرغوب تهيه شود و به‌ويژه در زمان و مکان مناسب اهداء گردد. موقعيت‌هائى که مى‌توان مبادرت به اهداء هدايا نمود بسيار است و بايد طراحان و مجريان تبليغاتى مناسبت‌ها را کشف و هماهنگى‌هاى لازم را معمول دارند و به‌ويژه تناسب نوع هديه با سن و جنس و شکل و موقعيت گيرندگان را دريابند تا مشکلى پيش نيايد و نقض غرض حاصل نشود.


همچنین مشاهده کنید