پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نژادهای با پشم متوسط (Medium wool Breeds)


گوسفندان موجود در اين نژادها عمدتاً براى توليد گوشت به‌کار گرفته مى‌شوند و توليد پشم در درجهٔ دوم اهميت قرار دارد. تارهاى پشم از نظر قطر و طول در حد متوسط قرار دارند.
اين نژادها در مقايسه با نژادهاى با پشم ظريف کم طاقت هستند و نمى‌توانند مثل آنها مسافت زياد را طى نمايند. مهم‌ترين اين نژادها عبارتند از:
دورست، همپشاير، آکسفورد، شروپ شاير، سات دان، سافولک، تونسي.
   دورست (Dorest)
خاستگاه اين نژاد از جنوب انگلستان بوده است، اندازهٔ بدن متوسط، ممکن است شاخدار و يا بى‌شاخ باشد. لاشهٔ عضلانى و پرگوشتى توليد مى‌کند. پشم سفيد و نسبت بره‌زائى زياد و در حدود 150-160% است؛ به‌عبارت ديگر، قابليت دوقلوزائى در اين نژاد زياد است، وزن در قوچ بالغ 80-113 کيلوگرم و در ميش‌ها ۸۰-۷۵ کيلوگرم مى‌شود.
   همپشاير (Hampshire)
خاستگاه اين نژاد از جنوب انگلستان و صورت، گوش‌ها، دست يا قهوه‌اى سير و يا سياه است. قوچ و ميش‌ها هر دو فاقد شاخ هستند. همپشاير يکى از بزرگترين نژادها در بين نژادهاى با پشم متوسط است. وزن قوچ بين ۱۰۲ تا ۱۳۶ کيلوگرم. وزن ميش‌ها 68-90 کيلوگرم مى‌شود. مقدار شير ميش‌ها زياد و رشد بره‌ها سريع است.
   آکسفورد (Oxford)
خاستگاه اين نژاد از جنوب انگلستان و يکى از بزرگترين نژادهاى با پشم متوسط است. بالغ ۱۱۳ تا ۱۵۸ کيلوگرم و در ميش‌ها ۷۹ تا ۱۱۳ کيلوگرم است. رنگ صورت، گوش‌ها و دست و پا خاکسترى تا قهوه‌اى است. اندازهٔ سر و گوش‌ها در مقايسه با بدن کوچک به‌نظر مى‌رسد. قوچ و ميش هر دو فاقد شاخ هستند. در بعضى از موارد ممکن است داراى شاخ کوچکى باشد. مقدار توليد شير اين نژاد زياد و رشد بره‌ها سريع است. از قوچ‌ها اين نژاد بيشتر در دورگ‌گيرى استفاده مى‌کنند.
   شروپ شاير (Shrop shire)
خاستگاه اين نژاد انگلستان بوده و يکى از کوچکترين نژادها در بين نژادهاى با پشم متوسط است. نژادى است بدون شاخ، صورت و پاها و گوش‌ها قهوه‌اى تيره يا سياه‌رنگ است. مقدار شير ميش‌ها زياد و سرعت رشد بره‌ها سريع است. نسبت دوقلوزائى در حدود ۱۵۰% است. در حدود ۷۹-۶۲ کيلوگرم است.
   سات‌دان (Southdown)
خاستگاه اين نژاد از جنوب شرقى انگلستان بوده و يکى از قديمى‌ترين نژادهاى گوسفند در دنيا است که در شکل‌گيرى بيشتر نژادهاى با پشم متوسط مورد استفاده قرار گرفته است. نژادى است زودرس و فاقد شاخ داراى بدنى کوچک صورتى گوشتي، دست و پا خاکسترى يا قهو‌ه‌اى است و در سنين پائين قابليت پروارى خوبى دارد. وزن قوچ ۱۰۲-۸۰ کيلوگرم و در ميش ۷۳-۵۶ کيلوگرم است.
   سافولک (Suffolk)
خاستگاه اين نژاد جنوب انگلستان بوده نژادى است با جثهٔ بزرگ و پرگوشت، بزرگترين صفت مشخصهٔ اين نژاد داشتن صورت و دست و پا و گوش‌هاى سياه است، دست و پا صورت و گوش‌ها فاقد پشم هستند. نژادى است تيزهوش و پرجنب و جوش و مثل گوسفند با پشم ظريف پرطاقت است. قوچ و ميش هر دو بى شاخ هستند و وزن قوچ ۱۰۲ تا ۱۳۶ کيلوگرم و وزن ميش 73-115 کيلوگرم است.
نسبت بره‌دهى در حدود ۱۵۰% است، نژادى است پرشير و با سرعت زياد رشد بره‌ها. ذخيرهٔ چربى در مقايسه با ساير نژادها آهسته بوده و بيشتر گوشت توليد مى‌کند. با توجه به اين امر لاشه عضلانى و پرگوشت از اين نژاد به‌‌وجود مى‌آيد.
   تونسى (Tunis)
خاستگاه اين نژاد شمال آفريقا و يکى از قديمى‌ترين نژادها گوسفندان دنيا است. رنگ صورت مايل به قرمز قهوه‌اى و يا خرمائى است. از نظر اندازهٔ بدن متوسط و بدون زاويه‌دار است، صورت فاقد پشم‌هاى زير و گوش‌ها آويزان است. نژادى است پرطاقت و با قابليت مادرى خوب که مى‌تواند در تمام فصول بارور شود.


همچنین مشاهده کنید