پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

روزنامه‌های جهانگردی


حفظ روابط حسنه با مطبوعات، حائز اهميت و ضرورى است. اين امر وظيفه و مسئوليت کارکنان روابط عمومى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى است. پراکنده نشدن اين فعاليت، و اينکه افراد مختلفى از طرف سازمان به شيوه‌اى ناهماهنگ با مطبوعات گفتگو کنند، نکته‌اى حائز اهميت است. مطبوعات بايد از طريق و از کانان يک دايرهٔ روابط عمومى متمرکز با اين دستگاه دولتى ارتباط برقرار کنند. در مورد تماس‌هاى مطبوعاتي، انعطاف‌هائى وجود دارد، اما کارکنان همواره بايد از رهنمودهاى کاملا تثبيت شده پيرورى و متابعت کنند.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد مشاهده کند که مطبوعات دائماً از مسائل زير مطلع مى‌شوند:
- در مورد روندهاى رشد جهانگردي، تعداد جهانگردان، ميانگين مدت زمان اقامت، درآمدهاى ارزى خارجي، شغل‌هاى ايجاد شده و اثر جهانگردى بر توليد ناخالص دولتى و بر درآمدهاى دولت.
- در مورد مشارکت دولت در شکل‌دهى جهانگردى ـ طرح‌هاى جديد بخش دولتي، اصلاح خدمات اجتماعى به‌ويژه خدمات آموزشي، بهداشتى و طرح‌هاى زيربنائى جديد.
- در مورد حمايت جهانگردى از هنرها و فرهنگ معاصر، نظير جشنواره‌‌‌‌هاى فيلم، جشنواره‌هاى موسيقي، موفقيت‌هاى گروه‌هاى موسيقى محلي، خوانندگان، موسيقيدانان ديگر، نويسندگان، شاعران و هنرمندان.
- در مورد آيندهٔ اقدامات اصلاحى و گسترشي. جهانگردى براى آزمايش، حفظ و بهبود سطح کيفيت چه اقدامى مى‌کند؟ چه طرح‌هاى جديدى قرار است اجراء شود؟ کجا، به چه شکل و با چه تأثيراتي؟
  نشريات و کنفرانس‌هاى مطبوعاتى
دستگاه دورنگار (فاکس) اکنون روشى عالى براى توزيع مطبوعات ارائه مى‌کند. اين نشريات بايد در مورد همهٔ موضوعات مورد علاقه نوشته شده باشند و به‌سرعت ارسال و توزيع شوند. در اختيار قراردادن مواد بيش از نياز به رسانه‌ها بهتر از آن است که مواد به ميزان کافى به آنها نرسد. اگر چه هنوز به مطبوعات اختصاص داده مى‌شوند، اما بايد اين مواد را در اختيار راديو و تلويزيون قرار داد.
کارکنانى که مطالب مطبوعاتى را مى‌نويسند بايد بر همين اساس آموزش ببينند و به شيوهٔ مطبوعاتى صحيح مطلب بنويسند. بى‌نقص بودن مطالب و مقاله‌ها ضرورى و حائز اهميت است ـ بايد از شيوهٔ نوشتارى عالى برخوردار باشند و هيچ‌‌‌گونه اغلاط فاحش دستور زبانى نداشته باشند.
مطالب مطبوعات بايد براى عامهٔ مردم جذابيت داشته باشد. چاپ مطالبى ضعيف که فايده‌اى ندارند، کارى عبث است . مطالب مطبوعات بايد اخبارى جديد و به روز در مورد آنچه اتفاق افتاده است يا قرار است اتفاق بيفتد ارائه کنند.
اطلاعات بايد به همهٔ رسانه‌ها داده شود. اين تنگ‌فکرى است که کارى فقط با يک يا دو انتشارات مورد علاقه آغاز شود و ديگران ناديده گرفته شوند. البته اين موضوع، مانع توزيع گزينشى تعدادى از رسانه‌ها نمى‌شود. هيچ موضوعى وجود ندارد که بتواند علاقهٔ همه را جلب کند. يک دايرهٔ روابط عمومى که به خوبى سازمان يافته است بايد بداند کجا اقلام خاص را بفرستد و کجا نفرستد.
کنفرانس‌هاى مطبوعاتى نيز بايد ارزش برگزار شدن را داشته باشند. اخبارى که قرار است اعلام شود بايد اهميتى داشته باشد و مدير دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد به‌عنوان سخنگو عمل کند.
کنفرانس مطبوعاتى بايد در جائى مناسب، با مکان راحتى براى نشستن و تجهيزات سمعى و بصرى مناسب برگزار شود. بايد همهٔ تسهيلات در اختيار مطبوعات قرار گيرد و با قهوه و خوراکى و نوشابه از آنها پذيرائى شود.
بسته موضوعات مهمى که قرار است دربارهٔ آنها بحث و بررسى شود، خوب است که دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى از اتحاديه‌هاى تجارى و حرفه‌اى نيز براى شرکت در اين کنفرانس‌ها دعوت به‌عمل آورد.
  روزنامه‌هاى جهانگردى
روزنامه‌هاى جهانگردى در سراسر جهان معمولاً به زبان انگليسى و به‌صورت هفتگى منتشر مى‌شوند. انگليسى به دومين زبان مرجع در سطح جهان تبديل شده است. در حالى که زبان مادرى چهارصد ميليون نفر انگليسى است، برآورد مى‌شود که چهارصد ميليون نفر ديگر در سراسر جهان، انگليسى را به‌عنوان زبان دوم صحبت مى‌کنند. چند صد ميليون نفر ديگر نيز به اين زبان آشنا هستند و قادر هستند در سطح ابتدائى ارتباط برقرار کنند.
بيشتر مواد چاپى مورد استفاده در امر بازاريابى معمولاً سه هدف را با هم در مى‌آميزند: اطلاع‌رساني، تبليغ و ترويج، و آموزش. اين موضوع در مورد روزنامه نيز صدق مى‌کند، اگر چه بخش اعظمى از اطلاعات را تنها مى‌توان به اخبار اختصاص داد.
روزنامهٔ جهانگردى گزيده‌هاى اخبار محلي، مطالبى در مورد جهانگردي، در مورد مکان‌ها، مردم و جاذبه‌هاى ديدنى چاپ و منعکس مى‌کند. اين روزنامه همچنين مطالبى در مورد رويدادها و مراسم، سرگرمى‌ها، کجا مى‌توان غذا خورد و چه چيزى را مى‌توان ديد، و مطالبى در مورد مشخصات و ويژگى‌هاى آن کشور منتشر مى‌کند. اين روزنامه ممکن است حاوى نقشه‌اى از شهر و منطقه باشد. همچنين مى‌تواند حاوى بخش ارتباط خوانندگان با سردبير و بسيارى از ويژگى‌هاى ديگر باشد. سردبيران روزنامه‌هاى جهانگردى بايد در تماس نزديک با دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى باشند. اين دستگاه دولتى نيز بايد به هر طريق ممکن به اين روزنامه‌ها کمک کند، و از آنها حمايت نمايد.


همچنین مشاهده کنید