جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

نقش یک گروه اجرائی محلی


دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد در امر اطلاع‌رسانى همگانى در سطح ملى پيشگام شود. اين سازمان بايد روابطى در امر اطلاع‌رسانى همگانى در سطح ملى پيشگام شود. اين سازمان بايد روابطى گسترده را با مطبوعات ايجاد کند و آن را ادامه دهد و مطبوعات را به‌طور مداوم از جريان عملکرد بخش جهانگردي، آمار جهانگردي، توسعه و گسترش عرضه و ديگر روندها و طرح‌هاى توسعه مهم آگاه سازد. ممکن است فعاليت‌هاى ديگرى نيز وجود داشته باشد که دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بتواند به بهترين نحو در سطح ملى عهده‌دار شود و انجام دهد. به‌عنوان مثال مى‌توان به تعدادى از برنامه‌هاى راديو و تلويزيوني، توليد مواد سمعى و بصرى و ديگر موادتبليغاتى و رقابت‌‌هاى ملى اشاره کرد. ممکن است بعضى‌ها، مسئوليت‌ها را نيز در سطوح منطقه‌اى يا محلى عهده‌دار شوند. همين جا است که مى‌تون مشارکت فعال جامعه را بنا کرد. يک گروه کارى جهانگردى جامعهٔ محلى قادر است فعاليت‌هاى بسيارى را سازماندهى کند.
بسته به جامعه، سازمان‌هاى مختلف مى‌توانند در سازماندهى يک گروه نقش رهبرى را ايفاء کنند. اين امر همچنين ممکن است به دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى محلي، يا به دفاتر بخش‌هاى جهانگردى تحت نظر شهردارى ـ در صورت
وجود ـ و يا به اقدامى پيشگامانه براى ايجاد يک دفتر ديدارکننده وابسته باشد. به‌طور کلى نقش گروه‌هاى عملى جامعه محلى از قرار زير است:
- حفظ پيوندهاى نزديک با دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى که از اين گروه خبرنامه، جريانى ثابت از اطلاعات جديد در مورد جهانگردي، مواد چاپى و سمعى ـ بصري، يادداشت‌ها (Notes)، پيشنهادها و رهنمودهائى در مورد توسعهٔ اطلاع‌رسانى همگانى جهانگردى دريافت مى‌کند.
- حفظ پيوندهاى نزديک با اتحاديه‌هاى حرفه‌اى و تجارى بخش خصوصى و هر سازمان مشاوره‌اى فعال در امر جهانگردى نظير کميته يا شوراى خاص آموزش نظرى و عملى جهانگردى يا هيأت مشترک بازاريابى يا مجموعه‌اى مشابه.
- سازماندهى يک برنامهٔ ويژه ميزبان (Host Programme) که دوره‌هاى آموزشى بنيادى پايه را براى کارگران فعال در جهانگردى ارائه کند.
- آگاه ساختن عموم مردم از زمينه‌ها، سوابق و فرهنگ جهانگردان.
- برانگيختن علاقهٔ مردم به ويژگى‌ها و نيازهاى جهانگردان.
- آگاه ساختن عموم مردم از طرح‌هاى توسعه و پيشنهادهاى جديد، بررسى مطلوبيت و اثر آنها.
- جلب حمايت و تعهد عوامل جهانگردى و تعداد زيادى از افراد محل براى کمک به توسعهٔ موفق جهانگردي.
- ارائه آموزش نظرى و عملى به همهٔ عواملى که مستقيماً با جهانگردان تماس دارند.
- آگاه ساختن ديدارکنندگان از هنجارهاى فرهنگي، آداب و رسوم و انتظارهاى محل.
- حفظ روابط نزديک با رسانه‌هائى که آمادگى خود را براى کمک در تعقيب و پيگيرى اهداف بالا اعلام کرده‌اند.
- سازماندهى فعاليت‌هاى متعدد، در پيگيرى اهداف فوق‌الذکر، از جمله برگزارى کارگاه‌هاى آموزشي، همايش‌ها، نمايشگاه‌ها، جشنواره‌ها، مسابقات و ديگر مناسبت‌ها و مراسم ويژه.
- تبليغ پيام‌هاى اطلاع‌رسانى جهانگردى از طريق رسانه‌هاى منتخب.
اگر گروه کارى جامعهٔ محلى قادر است اين نقش را به نحوى رضايت‌بخش ايفاء کند، دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بايد در مورد حمايت‌‌هاى مالى از اين گروه تصميم‌گيرى کند. به‌عنوان مثال، دستگاه دولتى مزبور ممکن است يک وام با نرخ بهرهٔ ثابت (Fixeld Financial Grant) يا وام با نرخ بهرهٔ مشابه نرخ بهره مورد استفاده توسط دولت محلى يا بخش خصوصى محل ارائه دهد.
مشارکت دادن جامعهٔ محلى در امور بخش جهانگردي، قطعاً به نفع دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید