سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نقاط قوت گردشگری داخلی


نظرهاى مردم (با اين فرض که به آنها فرصت کافى براى تعمق و بررسى اين پرسش داده شده است) ارائه خواهد شد. اين نظرها وجوه مثبتى هستند که برنامهٔ اطلاع‌رسانى جمعى بايد نمايش دهد.
گردشگرى داخلى:
- موجب توسعهٔ اقتصاد محلى مى‌شود.
- درآمدزا است.
- شغل‌ها و فرصت‌هاى شغلى جديد ايجاد مى‌کند.
- فرصت‌هاى جديد سرمايه‌گذارى ايجاد مى‌کند.
- شانس‌هائى در اختيار شرکت‌هاى کوچک قرار مى‌دهد.
- ارز خارجى به‌دست مى‌آورد.
- براى آثار و فعاليت‌هاى هنرى محل، مخاطبان و علاقه‌مندانى ايجاد مى‌کند.
- موجب علاقه مردم به غذاهاى محلى مى‌شود.
- براى هنرها و صنايع دستى‌محلى بازارى ايجاد مى‌کند.
- تماس‌هائى با فرهنگ‌هاى مختلف را به ارمغان مى‌آورد.
- باعث افزايش علاقه به يادگيرى زبان‌هاى خارجى مى‌شود.
- به بهبود محيط محل کمک مى‌کند.
- طرح‌هاى توسعهٔ زيربنائى جديد را موجب مى‌شود.
- ارائهٔ خدمات جديد اجتماعى را امکانپذير مى‌سازد.
- منابع درآمد جديدى براى دولت خلق مى‌‌کند.
- سيماى عمومى مقصد و کشور را تقويت مى‌کند.
- حس هويت فرهنگى را تقويت مى‌کند.
- به بخش صنعت و کشاورزى محل کمک مى‌کند.
- سرمايه‌گذارى را تشويق مى‌کند.
- دانشجويان و دانش‌آموزان براى انجام برنامه‌هاى آموزشى به آنجا مى‌آيند.
- کمک مى‌کند که آن مکان به محلى دلپذيرتر براى زندگى تبديل شود.
تقريباً همهٔ موارد فوق‌الذکر ممکن است هر دو نوع جهانگردى بين‌المللى و داخلى را شامل شود و پايه‌اى براى بحث و بررسى و گسترش بيشتر باشد. همهٔ موارد بالا مى‌توانند پايه‌اى براى اخبار و موضوعات مطبوعاتى باشند.
  چه موضوعاتى بايد با جامعه محلى مشورت شود؟
فهرست ارائه شده مشخص مى‌کند که کدام گروه از مردم را بايد بيشتر آگاه کرد. اين فهرست شامل اطلاعاتى است که درک افراد از جهانگردى را افزايش مى‌دهد. تعدادى از اين مسائل را نه فقط بايد اطلاع داد و درک کرد، بلکه بايد در مورد آنها نظرخواهى کرد. ممکن است بسيارى از مردم نگرانى‌ها و مخالفت‌هاى جدى داشته باشند. بايد به آنها فرصت ابراز نظر و بيان عقايد داد.
بايد با تشکيل جلساتى که عموم مردم آزادانه بتوانند صحبت کنند، پرسش کنند، مخالفت و بحث کنند، مردم را از طرح‌هاى توسعهٔ جهانگردي، برنامه‌هاى توسعهٔ فيزيکى همراه آنها و مقررات برنامه‌ريزى و بخش‌بندى (منطقه‌بندي) آگاه کرد. افراد و گروه‌هاى عملى بايد از همهٔ حقوقى که براى ابراز مخالفت عليه طرح توسعهٔ خاصى دارند، آگاه باشند.
به هنگام معرفى طرح‌هاى جديد؛ اصول اساسي، سياست‌ها، استراتژى‌ها و اهداف، دقيقاً تشريح و تبيين شوند. مخالفت‌ها و نگرانى‌ها اغلب ناشى از سوءتفاهم‌ها است. مسائل مهم عموماً عبارتند از:
- چشم‌اندازهاى توسعهٔ جهانگردى چه هستند؟ در يک زمان چند نفر جهانگرد اسکان داده خواهند شد؟ آيا اين تعداد با ظرفيت پذيرش مقصد هماهنگى دارد؟
- به هنگام بخش‌بندى و برنامه‌ريزى مصرف زمين، کدام حوزه‌ها و قسمت‌ها و براى چه هدفى اختصاص مى‌يايند؟ جهانگردى کجا و چگونه اجازهٔ توسعه دارد و به چه شکل؟
- جاده‌هاى جديد، در کجا، روى چه زمينى و با چه هدفى احداث خواهند شد؟
- آيا احداث فرودگاه‌هاى جديد با گسترش فرودگاه‌هاى موجود برنامه‌ريزى شده است؟ اگر جواب مثبت است، کجا و به چه مقياسي؟
- آيا تأسيسات زيربنائى پايه کافى هستند و آيا گسترش خواهند يافت؟ مثلاً تأسيسات ذخاير آب و برق و دفع مواد زايد؟
- براى هتل‌ها و ديگر ساختمان‌هاى جهانگردي، چه مقررات برنامه‌ريزى ويژه‌اى قرار است مورد استفاده قرار گيرد؛ عقب‌نشينى ساختمان‌ها، محدويت‌هاى ارتفاع، و نسبت‌هاى پوشش محل و مساحت کف (زيربنا) چگونه است؟
- اين مقررات چگونه با ديگر انواع طرح‌هاى بخش‌بندى پيشنهادى و ساخت‌و ساز ‌هماهنگ مى‌شوند؟
- در کدام مناطق نبايد اجازهٔ ساخت هتل‌ها و ديگر تسهيلات جهانگردى را صادر کرد و چرا؟
- آيا طرح‌هاى جديدى براى افزودن تسهيلات توقف اتومبيل‌ها، پياده‌رو کردن خيابان‌هائى خاص و کنترل رفت و آمد وسايل نقليه وجود دارد؟
بايد به مردم گفت که فلان طرح خاص، در کجا اجراء خواهد شد و اينکه چه جلساتى براى بررسى دقيق‌تر جزئيات اين طرح‌ها برگزار خواهد شد، چون آنها بايد بدانندکه پرسش‌هاى خود را در کجا و چگونه مى‌توانند مطرح کنند.
  چه‌کمکى بايد به ‌جامعه محلى پيشنهاد شود؟
بسيارى از مردم به اين علت مايل هستند که در مورد جهانگردى اطلاعاتى کسب کنند، که بتوانند در اين زمينه کار خاصى انجام بدهند. مردم به پاسخ پرسش‌هاى زير نياز خواهند داشت:
- براى کسب اطلاعات بيشتر در مورد جهانگردى به کجا مراجعه کنند؟ جزئيات اين اقلام بايد به تفصيل ارائه شود: مؤسسه و دوره‌هاى آموزشى اطلاع‌رساني؛ سخنرانى‌ها و کنفرانس‌ها؛ جزوات و نشريات.
- چگونه با جهانگردان ملاقات کنند؟مى‌توان يک برنامه را به‌وسيلهٔ دفاتر ديدارکنندگان سازماندهى کرد که بر اساس اين برنامه ،افراد محلى و ديدارکنندگانى که داراى سليقه‌ها و علايق و منافع حرفه‌اى مشترک هستند بتوانند در يک محل خاص با يکديگر ملاقات کنند، به يکديگر معرفى شوند و زمانى را که با يکديگر سپرى کنند.
- چه شغل‌ها حرفه‌هائى هم اکنون خالى و آزاد است؟ چشم‌اندازها، فرصت‌ها و آموزش موجود، شامل جزئيات برنامه‌ها و دوره‌هاى آموزشي.
- چگونه مى‌توان يک فعاليت کوچک جهانگردى را آغاز کرد؟ بايد در مورد تهيه و توسعهٔ مفاهيم، نظرها و ايده‌هاى اوليه، مسائل جزئى را تشريح کرد. چگونه مى‌توان هزينه‌هاى سرمايه‌اى را برآورد کرد؟ چگونه مى‌توان يک طرح تجارى تهيه کرد؟ و چگونه وام گرفت؟
- چگونه اتاقى را در منزل کسى براى دانشجويان بازديدکننده يا اعضاء گروه‌هاى جوان بازديدکننده اجاره کرد؟ بايد به مردم گفت که کجا مى‌توانند اطلاعاتى در مورد گروه‌ها، زمان‌ها، قيمت‌ها، نيازها و فهرست‌ها و ثبت‌نام‌ها کسب کنند؟
- چگونه مسائل مربوط به برنامه‌ريزي، روشن و مشخص مى‌شوند؟ همچنين بايد به مردم گفت که کجا مى‌توانند برنامه‌ها و طرح‌هاى آتى را ببينند، بررسى کنند و اطلاعات و مشورت‌هائى در مورد آنها به‌دست آوردند.
- کجا مى‌توان زبان‌هاى خارجى را فرا گرفت؟ بهره‌گيرى از تسلط به زبان‌هاى خارجى در جهانگردي، شامل شغل‌هاى پاره‌وقت و آموزش ديدن به‌عنوان يک راهنماى جهانگردى است. بايد مشخصات دقيق مؤسسه‌هاى آموزشي، دوره‌هاى آموزشى و برنامه‌ها نيز ارائه شوند.
- محصولات را چگونه بايد طراحى کرد تا خريداران را جلب کند؟ اين مسأله ممکن است نيازمند ارائهٔ توصيه‌هاى کارشناسى در مورد نوع انتخاب صنايع دستي، يادگارى‌ها، مدها و طرح جواهرات به اين پرسش‌کنندگان باشد.
همهٔ اين پاسخ‌ها نيازمند همکارى صميمانه بين دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى يا دفتر محلى ديدارکنندگان و ديگر سازمان‌ها و بنگاه‌ها نظير: دبيرستان‌ها و متولّيان آموزشي، مؤسسه‌هاى آموزش نظرى و عملي، کميتهٔ برنامه‌ريزي، بنگاه سرمايه‌گذارى محل موردنظر، مقامات دولت محلى يا شهردارى‌ها، اتاق بازرگانى و اتحاديه‌هاى تجارى و حرفه‌اى محلى است.


همچنین مشاهده کنید