سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دانشگاه‌ها


   آموزش‌هاى نظرى و عملى پيش از استخدام
  هنرستان‌ها
تعدادى از هنرستان‌ها ممکن است واحدها و دوره‌هاى آموزش ويژهٔ هتلداري، پذيرائى و مسافرت داشته و يا تصميم به برقرارى چنين رشته‌هائى داشته باشند. اين مؤسسات در سطح دوم آموزش عملى قرار مى‌گيرند. سطح سوم آموزش با تمرکز بر روى دوره‌هاى آموزشى پيشرفته، آزاد هستند. اين دوره‌هاى پايه فارغ‌التحصيلان اين هنرستان‌ها را براى شغل‌هائى در بخش جهانگردى پرورش مى‌دهد. اين دوره‌هاى آموزشى ممکن است موضوعات مربوط به اسکان، عمليات تورگردانى و مسافرت و تدارک و تهيهٔ غذا را پوشش دهد.
  مؤسسه‌هاى دولتى آموزش‌هاى نظرى ـ عملى جهانگردى و هتلدارى
ساخت و تجهيز مؤسسه‌هاى آموزشى سطح سوم يا پيشرفته از اين نوع معمولاً پرهيزنه هستند و ادارهٔ آن نيز هزينه فراوانى مى‌طلبد. بسيارى از کشورها سعى کرده‌اند اين سطح از آموزش را به بخش خصوصى واگذار کنند. البته ممکن است بخش خصوصى به اندازه کافى توسعه نيافته باشد که بتواند اين مهم را عملى سازد. در چنين مواردى بخش دولتى بايد يک نقش شتاب‌دهنده و تسهيل‌گر در امر ايجاد يک يا دو مؤسسهٔ بزرگ ايفاء کند تا:
- برنامه‌ها و دوره‌هاى آموزشى سطوح سرپرستى و مديريت را ايجاد کند و آموزش دهد.
- در مورد روندهاى استخدام، نيروى انسانى و نيازهاى آموزشي، تحقيقات کند و منبعى براى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى باشد و در امر روزآمد کردن بخش منابع انسانى سيستم اطلاعات مديريت کمک کند.
- کتابخانه‌هاى مجهز، مراکز اسناد و در صورت امکان دسترسى به شبکهٔ رايانه‌اى اينترنت را به‌وجود بياورد.
- در طراحى و توسعهٔ استانداردهاى مهارت‌هاى حرفه‌اى و برنامه‌هاى آموزش عملى و طراحى يک سيستم آزمون شغلى و صدور گواهى از آن بتوان به‌عنوان يک منبع مطمئن سود جست.
- مواد آموزشى را براى همهٔ سطح آموزش نظرى و عملى جهانگردى تهيه و ارائه کند.
- مدرسان حرفه‌اى را براى دبيرستان‌هاى کشور پرورش دهد و تربيت کند و همچنين آنها را براى مدارس و آموزشگاه‌هاى دوره‌هاى پيشرفته جهانگردى و هتلدارى آماده سازد.
- به‌عنوان يک منبع اصلى در امر ارتقاء سطح دانش مسئولان و متوّليان دولتى بخش جهانگردى در زمينه‌هاى برنامه‌ريزى توسعهٔ جهانگردى و مديريت آن عمل کند.
- به‌عنوان مراکز مادر در حوزه‌هاى تخصصى شدهٔ خاص توسعه جهانگردى عمل کند. مثلاً به‌عنوان يک مرکز مادر در ترويج و تبليغ توسعهٔ شرکت‌هاى کوچک فعال در بخش جهانگردى عمل کند.
در کشورها توسعه يافته و کشورهائى که منابع فراوانى دارند، ممکن است انبوهى از مؤسسه‌هاى آموزش سطح سوم موجود باشند که خدمات جهانگردى و هتلدارى را ارائه مى‌کنند. بايد مشارکت آنها توسط دستگاه دولتى متوّلى امور جهانگردى يا هرگونه کميته يا شوراى محل تحت نظارت قرار گيرد.
  مؤسسه خصوصى آموزش‌هاى نظرى ـ عملى جهانگردى و هتلدارى
دولت با همکارى نزديک با بخش خصوصى بايد شرکت‌هاى خصوصى را به اجراء فعاليت‌هاى آموزشى مناسب ترغيب و تشويق کند. بايد آموزشگاه‌هاى بخش خصوصى فعال را به بهبود تسهيلات فيزيکي، تجهيزات و مواد آموزشي، و همچنين استانداردهاى آموزشى خود ترغيب کرد.
اگر برنامه‌هاى آموزش کافى نيستند، دولت ممکن است مايل به ترغيب بخش خصوصى به ايجاد مؤسسه‌هاى جديد باشد.
بنابراين، ممکن است رهنمودهائى در مورد محل و موقعيت، اندازه و ظرفيت دانشجوى هر مرکز جديد آموزش هتلدارى تهيه و اراده کند و انواع و سطوح کارکنانى که بايد آموزش ببينند را مشخص سازد. دولت ممکن است به‌منظور تأسيس چنين مؤسسه‌هاى جديدي، مشوق‌هائى را نيز پيشنهاد کند.
  دانشگاه‌ها
معمولاً کمتر دانشگاهى است که جهانگردى را حوزه‌اى جديد براى مطالعه و تحقيق عملى براى کمک به جامعهٔ محلى شناخته باشد، اما با وجود اين دانشگاه‌ها در تدوين ارزش‌هاى مربوط به توسعهٔ اجتماعى ـ اقتصادى در سطح کلان نقشى اساسى ايفاء مى‌کنند. در اين حالت، نه فقط نسل آينده تکنوکرات‌ها را پرورش مى‌دهند، بلکه شرايطى را فراهم مى‌آورند که به پيشبرد اهداف توسعهٔ اجتماعى کمک مى‌کنند.
براى اينکه به جهانگردى به ديده‌اى مطلوب نگريسته شود و براى اينکه سطح آگاهى تعداد زيادى از فارغ‌التحصيلان دانشگاهى در مورد نيازهاى جهانگردى و نقش بالقوهٔ آنها در تأمين اين نيازها افزايش يابد، بايد درس‌هاى مربوط به جهانگردى در بسيارى از برنامه‌هاى درسى دانشگاهى گنجانده شود. اين امر نه فقط به معناى برگزارى دوره‌هاى آموزشى تمام‌وقت در تخصص‌هاى مختلف جهانگردى است، بلکه به معناى گنجاندن مباحث جهانگردى در علوم اجتماعي، مطالعات ارتباطات و زبان نيز هست. بايد به‌علل زير نقش دانشگاه‌ها در مورد جهانگردى مورد مطالعه و بررسى قرار گيرد:
- تعيين و بررسى برنامه‌ها و فعاليت‌هاى دانشگاهى جديد در حمايت از بخش جهانگردي.
- تعيين روش‌هائى که از طريق آنها دانشگاه‌ها بتوانند اين حمايت را توسعه يا بهبود بخشند.
بايد به‌منظور بررسى پرسش‌ها و مسائل زير دانشگاه‌ها مورد تحقيق قرار گيرند:
- توانائى‌هاى دانشگاه‌ها در امر طراحى و تدوين برنامه‌هاى تکميلى مربوط به‌وجوه مختلف جهانگردى و به‌ويژه برنامه‌ريزى توسعهٔ جهانگردي.
- ارائه واحدهاى اختيارى دربارهٔ جهانگردى در برنامه‌هاى آموزشى علوم انسانى (به‌ويژه اقتصاد، مطالعات اجتماعي، جغرافيائى و بازرگاني). مى‌تواندر هر دورهٔ کارشناسى ارشد مديريت بازرگانى (MBA) يک واحد اختيارى جهانگردى را گنجاند و حتى در صورت امکان يک رشته جهانگردى ايجاد کرد.
- اراده و اقدام به ارائهٔ آموزش‌هاى خاص جهانگردى به‌عنوان موضوعى براى تحقيق. اين تحقيقات را بايد به بخش‌ها و دانشکده‌هاى خاص دانشگاهى محول کرد. گنجاندن جهانگردى در برنامه‌هاى تحقيقاتى دانشگاهي.
- همکارى با دولت در زمينهٔ مطالعاتى که به نظارت و توسعهٔ بخش جهانگردى اختصاص دارد. نظير آثار اقتصادى و استخدامى جهانگردي، وجوه برنامه‌ريزى فيزيکى و وجوه مديريت و بازاريابي.
- برقرارى دروه‌هاى آموزشى کوتاه‌مدت در زمينهٔ موضوعات مربوط به جهانگردى که يک دانشگاه احساس مى‌کند باتوجه به نيازهاى يک منطقه خاص قادر به سازماندهى آنها است.
- پيوندها و ارتباطات با برنامه‌هاى توسعهٔ اجتماعى و اطلاع‌رسانى همگاني، و نقش دانشگاه‌ها در اين زمينه‌ها.
- طراحى و تدوين برنامه‌هائى براى شرکت‌ها و فعاليت‌ها کوچک.
- امکان بهره‌گيرى از منابع دانشگاهى در امر آموزش به روزآورى دانش راهنمايان جهانگردان.
- هرگونه نقشى که دانشگاه‌ها در زمينهٔ برنامه‌هاى آموزش زبان خارجى (به‌ويژه مرتبط با نيازهاى جهانگردي) قادر هستند ايفاء کنند.
فعاليت‌هاى دانشگاهى بر ارتباط بين آموزش، تحقيقات و تهيهٔ اسناد و مسأله خدمات‌رسانى به جامعه استوار است.


همچنین مشاهده کنید