شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

حداقل الزامات برای مؤسسه‌های آموزشی


  استانداردهاى مهارت‌هاى شغلي، آزمون شغلى و گواهينامه
استانداردهاى مهارت‌هاى شغلي، حداقل استانداردهاى دانش و مهارتى هستند که کارگر در شغلى خاص و در يک سطح خاص بايد دارا باشد. اين استانداردها، حداقل استانداردهاى قابل پذيرش هستند. بنابراين کارکنان مى‌توانند فراتر از اين استانداردها عمل کنند، اما هيچ‌کس نبايد از اين استانداردها عقب بماند.
تأکيد اين استانداردها بر مهارت‌هاى قابل به‌کارگيرى است. همچنين به همراه هر مهارت ميزان معينى دانش مورد نياز است. استانداردهاى شغل‌هاى مختلف مورد توافق قرار گرفته و پذيرفته مى‌شوند و مطابق با سطوح مهارت پايه، فورى و نهائي، آزمون شغلى و صدور تأييديه و گواهى طراحى و تدوين مى‌شود. سپس آزمون مهارت‌ها و توسعهٔ برنامه‌هاى آموزشى مرتبط صورت مى‌پذيرد. در اينجا سه قدم وجود دارد:
- استاندارد مشخص مى‌کند که کارکنان بايد قادر به انجام چه کاري، کجا، چگونه و تحت چه شرايطى باشند. استاندارد هم مهارت‌ها و هم دانشى را که کارکنان بايد دارا باشند، نشان قبولى مى‌دهد.
- برنامهٔ آموزشى و مواد آموزشى استاندارد، به کارآموزان امکان مى‌دهند که به سطح قابل قبولى از عملکرد دست يابند.
- آزمون، تأييد و گواهى مى‌کند که کارآموز قادر است به شکلى رضايت‌بخش به اين سطح از عملکرد دست يابد.
استانداردهاى مهارت به حمايت از اهداف کيفى تمام بخش‌ها کمک مى‌کنند. استانداردهاى مهارت همچنين به کارفرمايان در ارزيابى عملکرد، برنامه‌‌ريزى شغلي، کارمنديابى و گزينش و توسعه اهداف و برنامه‌هاى آموزشى کمک مى‌کند. اين استانداردها، پايه‌اى براى مقايسه بين شرکت‌ها به‌دست مى‌دهد و نظارت بر روند توسعهٔ مهارت‌ها در کل بخش جهانگردى را امکان‌پذير مى‌رسازند.
گواهى ملي، شناسائى سريع سطوح مهارت و همچنين شناسائى عملکرد مؤسسه‌هاى آموزشى را امکان‌پذير مى‌سازد. از طريق نظام آزمون و سنجش، همهٔ کارکنان مى‌توانند از سطح مهارت خود آگاه شوند.
در صورت وجود طرح‌هاى طبقه‌بندى و درجه‌بندى براى هتل‌ها و ديگر مجموعه‌هاى جهانگردي، بايد حداقل نيازهاى آموزشى جهانگردى (تعداد و درجهٔ کارکنان براساس سطح مهارت‌هاى آنها) نيز لحاظ شود.
در اولين نگاه، ممکن است به‌نظر رسد که استانداردهاى مهارت شغلي، بيشتر بر عمليات توليد تأکيد مى‌‌‌‌‌‌کنند تا بر عمليات بازاريابي.
البته استانداردهاى مهارت معمولاً تحت نفوذ و تأثير مجموعه‌هاى جهانگردى و هتل‌هاى بزرگ (که بسيارى از آنها را شرکت‌هاى چند مليتى اداره مى‌کنند) قرار مى‌گيرند. معمولاً اين مجموعه‌ها قبلاً محصول خود را با تقاضاهاى بازار گردشگرى عام هماهنگ کرده‌اند.
  حداقل الزامات براى مؤسسه‌هاى آموزشى
بدون توجه به اينکه کدام مؤسسه دولتى مسئوليت تصويب و اعطاء مجوز به مؤسسه‌هاى آموزشى را عهده‌دار است، حداقل استاندارها را بايد تدوين کرد.
کاربردها (Aqqlications) و پيشنهادها (Submissions) بايد شامل موارد زير باشند:
- يک برنامهٔ پنج ساله. اين برنامه نيازها و توجيهات دوره‌هاى آموزش پيشنهادى را توصيف مى‌کند و جزئيات مربوط به روش‌هاى جذب و پذيرش دانشجو و ارتباطات و پيوندها با هتل‌ها و ديگر مجموعه‌هاى جهانگردى را ارائه مى‌کند.
- برنامه‌هاى آموزشى استاندارد.
- تعداد مدرسان و معلمان، شايستگى‌هاى شغلى و تجربيات آنها، و نسبت‌هاى مدرّس / دانشجو.
- تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده يا هدف، و ظرفيت و توان برنامه‌ها و بازده سالانهٔ آنها.
- ساختار مالى شامل: تزريق سرمايه، منابع مالى و نتايج عملياتى برنامه‌ريزى شده؛ کمک‌هاى مالى از طرف دولت و ...، و کمک هزينه‌هاى دانشجوئي.
- تسهيلات: مساحت زمين، سهم مساحت کف (زيربنا)، ميزان تسهيلات، برنامه‌ريزي، کلاس‌هاى درس، دفاتر، کتابخانه‌ها، تسهيلات دانشجوئي، و زمينه‌هاى ديگر.
- سازماندهى و نظام‌ها و روش‌هاى تأمين کارکنان اداري.
- سطح اشتغالى که انتظار مى‌رود دانشجويان پس از تکميل دوره‌هاى آموزش نظرى و عملى به آن دست يابند.


همچنین مشاهده کنید