پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

تبلیغات


تبليغات، عبارت است از هرگونه عمليات انتقال غيرمستقيم ايده‌ها و پيام‌ها که با هدف فروش الاها يا خدمات صورت مى‌گيرد و بابت اين عمليات هزينه‌اى پرداخت مى‌شود.
توصيه مى‌شود همواره از خدمات يک مؤسسهٔ تهيه و توليد آگهى که تجربهٔ قبلى داشته و از سابقه و شهرت خوبى در زمينهٔ جهانگردى و از دانش فراوان و آشنائى مفيدى با مشخصات و ويژگى‌هاى يک بازار خاص برخوردار باشد، استفاده شود. اين مؤسسه بايد بر اساس آزمايش‌ها و تجربه‌هاى قبلى بتواند مناسب‌ترين رسانه‌ها را براى استفاده و اثربخشى يک کپي، طرح، بخش، تناوب و پوشش مختلف معرفى کند. مؤسسه با مشورت با کارفرما، طرح رسانه را آماده و ترجيحات بازاريابى بر طرح پيشنهادى را ارائه مى‌کند.
براى پرداخت حق‌الزحمهٔ اين مؤسسه، تعرفه‌هاى تبليغات رسانهٔ موردنظر تخفيف داده مى‌شود. بنابراين، هزينه‌هاى مؤسسه را کارفرما بر پايهٔ حق‌الزحمه پرداخت مى‌کند، يا مورد مذاکره قرار مى‌دهد. هرگونه فعاليت تبليغى از سوى دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى به احتمال بسيار زياد با هدف ايجاد ذهنيت و سيماى عمومى از محصول انجام مى‌شود. برجسته نگهداشتن سيماى عمومى مقصد همواره حائز اهميت است.
ايجاد ذهنيت يا سيماى عمومى از طريق تبليغ، روشى پرهزينه است زيرا اين روش معمولاً از طريق روزنامه‌هاى معتبر و معروف، مجله‌هاى صاحب نام و در صورت امکان تلويزيون انجام مى‌شود، که هزينهٔ چاپ و نشر آگهى در آنها بسيار بالا است. انتخاب اين روش عمدتاً به اندازهٔ کشور، سطح توسعه آن کشور و وسعت بخش جهانگردى در آن کشور بستگى دارد.
تعدادى معدود از کشورها از روش تبليغ براى کسب شهرت و وجهه استفاده مى‌کنند.
روش‌هاى بهتر تحقيق به محققان امکان داده است که همبستگى و ارتباط نزديک‌ترى بين آگهى دادن و ميزان فروش ايجاد و ارائه کنند . البته چنين کارى براى محصولات مصرفى در مقايسه با جهانگردى آسان‌تر است.
مقصدهاى کوچک که بودجهٔ محدودى در اختيار دارند، براى تقويت سيماى عمومى خود به روش‌هاى ديگرى متوسل مى‌شوند. البته مقصدهاى کوچک اغلب به خساست در مصرف بودجه متهم مى‌شوند. اغلب مى‌گويند که اين نوع مقصدها منابع خود را با هم و کنار هم مى‌گذارند، قدرت خريد آنها را متمرکز مى‌کنند و افزايش مى‌دهند، اما باز هم مقدار کمى از آن را صرف تبليغ به‌منظور ايجاد ذهنيت مى‌کنند.
بخش زيادى از فرآيند انتخاب روش تبليغ به آن بستگى دارد که يک مقصد چقدر خوب عمل مى‌کند و چقدر ظرفيت ذخيره و مازاد وجود دارد. اگر بايد ميزان فروش به شکل قابل ملاحظه‌اى افزايش يابد. بنابراين استفاده از روش تبليغ در رسانه‌هاى معتبر و صاحب‌نام توجيه‌پذير مى‌شود.
اگر سهم بالائى از جهانگردى از مسافرت مستقل تشکيل مى‌شود، دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى مى‌تواند در مطبوعات تجارت جهانگردي، چند آگهى چاپ کند. اگر يک بازار بزرگ رفت و آمدهاى شغلى تجارى وجود دارد، استفاده از آگهى در مطبوعات تجارت جهانگردى باز هم توجيه مى‌شود. دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى مى‌تواند به‌منظور سفارش عمليات آگهى دادن تجارت جهانگردى (مربوط به يک برنامه يا عمليات پيشبرد خاص) يا خطوط هوائى و تورگردان‌ها همکارى کنند.
دستگاه‌هاى دولتى متولّى امور جهانگردى به تنهائى قادر نيستند تبليغ کنند (به‌جز چند تبليغ خانگي). آنها بيشتر مايل هستند در اين زمينه با بخش خصوصى همکارى کنند که فعاليت‌هاى مشترک بازاريابى معمولاً چند فعاليت تبليغى را نيز شامل مى‌شود.
به‌منظور تبليغ و ترويج گردشگرى داخلي، به احتمال بسيار از تبليغات راديو تلويزيونى استفاده مى‌شود. البته برخى از مقصدها براى بهره‌گيرى از راديو و تلويزيون در بازارهاى بزرگ آنها اهميت بسيارى قايل شده‌اند. تبليغ تلويزيونى مى‌تواند اثرى گسترده داشته باشد، اما معمولاً هزينه‌هاى توليد و پخش تبليغات و آگهى‌هاى تلويزيونى بسيار بالا است.


همچنین مشاهده کنید