جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نقش بازاریابی GTA


بخش خصوصى به شکلى گسترده در همهٔ وجوه بازاريابى درگير و فعال است. معمولاً، در مقصدهاى تثبيت‌شده، مخارج بازاريابى بخش خصوصى بسيار بيشتر از مخارج بازاريابى بخش دولتى است. براى بخش دولتى همکارى با بخش خصوصى به‌منظور طراحى و اجراء برنامهٔ بازاريابى مقصد قطعاً معقول و منطقى خواهد بود.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى (GTA) بايد مسئوليت ارتقاء سيماى عمومى بخش جهانگردى کشور را متعهدانه بپذيرد و با همکارى بخش خصوصى استراتژى‌ها و سياست‌هاى بازاريابى را هماهنگ کند.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى در توسعهٔ محصول نيز نقش کليدى دارد. اين دستگاه دولتى مسئوليت‌هاى مهمى در شکل‌دهى و حفظ محصول جهانگردى به‌منظور تأمين اهداف بازاريابى عهده‌دار است.
نقش پيشبردى عبارت است از ايجاد جايگاهى (Positioning) براى مقصد به روشى جامع؛ اين کار مقصد را از مقصدهاى رقيب متمايز مى‌کند. سپس بخش خصوصى آن مقصد را به شيوه‌هاى مختلف و با اجراء برنامه‌هائى به تعدادى از بازارهاى مختلف عرضه مى‌کند.
اما همکارى بين دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى و بخش خصوصى تضمين‌کنندهٔ اين نوع عمليات تبليغى (يا استراتژى کلى بازاريابى مناسب) است.
تورگردان‌ها و شرکت‌هاى مسافرتى بزرگ، خطوط هوائى و هتلداران، عواملى هستند که موفقيت بازاريابى يک مقصد را رقم مى‌زنند. اما در اين ميان، دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى نيز به آنها کمک مى‌کند.
دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردي، کشور را به بهترين شکل ممکن معرفى مى‌کند و جاذبهٔ آن را به‌عنوان يک مقصد مناسب براى گذران تعطيلات افزايش مى‌دهد. ايجاد و بهبود سيماى عمومى فرآيندى دائمى و مستمر است.
دستگاه دولتى مذکور و بخش خصوصى مى‌توانند به‌طور مشترک تعدادى از فعاليت‌هاى بازاريابى را تأمين مالى و سرمايه‌گذارى کنند. اين‌کار را مى‌توان با تشکيل يک کميته با هيئت مشترک بازاريابي، يا از طريق تشکيل يک کميتهٔ تخصصى موقت انجام داد.
بخش‌هاى بازاريابى و توسعهٔ محصول دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى نيز مى‌توانند در امر پيشبرد و تشويق سرمايه‌گذارى همکارى کنند. اين بخش‌ها مى‌توانند يک استراتژى پيشبرد طراحى و ارائه کنند که سرمايه‌گذارى خارجى و سرمايه‌گذارى داخلى را پوشش دهد.


همچنین مشاهده کنید