جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نظارت بر اجراء قوانین و مقررات


   مديريت و توسعهٔ سازمانى
اين هدف عبارت است از توسعه و اصلاح توان دولت براى مديريت مؤثر بخش جهانگردى از طريق: سياست‌ها و استراتژى‌هاى توسعهٔ جهانگردي؛ توسعهٔ سازماني؛ مديريت بر مبناى هدف؛ و همکارى نزديک در بخش جهانگردي.
- نتيجهٔ ۱:
سياست‌ها و استراتژى‌هاى توسعه‌اى جهانگردى که به روز شده‌اند.
- نتيجهٔ ۲:
سازمان (طرح سازمان) بهبود يافته از طريق ايجاد پيوندهاى منطقه‌اى بهتر و توسعهٔ دانش و مهارت‌هاى کارکنان.
- نتيجهٔ ۳:
فرآيند برنامه‌ريزى منسجم که از طريق سيستم مديريت بر مبناى هدف اجراء مى‌شود و همکارى بين بخش‌ها را براى انجام امور و وظايف وابسته به‌هم موجب مى‌شود.
- نتيجهٔ ۴:
شبکه‌اى مطلوب از کميته‌هاى موقت / مشترک، گروه‌هاى مشاوره‌اي، شوراها و ديگر ساز و کارهاى مناسب (در سطوح مرکزى و محلي) که همکارى نزديک ميان همهٔ قسمت‌هاى بخش جهانگردى را تضمين مى‌کند.
   نظارت بر اجراء قوانين و مقررات
هدف: تضمين اجراء و رعايت حداقل استانداردهاى بهداشتي، جلوگيرى از حوادث آتش‌سوزي، ايمنى و حمايت از مصرف‌کننده (هماهنگى با ديگر وزارتخانه‌ها يا سازمان‌هاى مسئول) همزمان يا بهبود استانداردهاى کنترل کيفيت براى خدمات و تسهيلات مختلف جهانگردى است. همچنين هدف از اين موضوع، همکارى در مورد طراحي، توسعه و تضمين اجراء استانداردهاى برنامه‌ريزى فيزيکى و اقداماتى براى حفظ محيط‌زيست و حفاظت از منابع طبيعى است. نتايج برنامه‌ريزى‌شده عبارتند از:
- نتيجه ۱:
تکميل يک بررسى و ارزيابى از چارچوب قانونى فعلى مورد استفاده براى جهانگردي، تعيين نقاط‌ضعف، نيازها، موانع يا مشکلات ديگر، و ارائهٔ توصيه‌هاى مناسب بر اساس اين موارد تعيين‌شده.
- نتيجه ۲:
معرفى هرگونه تغيير يا بهبود از ديدگاه قانونى و مقرراتي.
  تحقيقات
هدف: حفظ سيستم‌هاى اطلاعاتى و تحقيقات يا واگذارى طرح‌هاى تحقيقاتى به‌عهدهٔ ديگران، به‌منظور نظارت بر عملکرد بخش، بررسى و بازرسى حوزه‌هاى مشکل، و بهره‌گيرى از نتايج اين تحقيقات براى حمايت از بخش‌هاى عملياتى نظير بازاريابي، توسعهٔ محصول، مقررات و کنترل، توسعهٔ منابع انسانى و اطلاع‌رسانى همگاني؛ است. نتايج برنامه‌ريزى‌شده عبارتند از:
- نتيجه ۱:
طراحى دقيق و خوب و عملکرد مناسب سيستم اطلاعات مديريت (MIS) جهانگردى رايانه‌اى که همهٔ وجوه اين بخش را پوشش مى‌دهد و آمار و ارقام مبتنى بر استانداردهاى سازمان جهانى جهانگردى (WTO) را شامل مى‌شود مرکز تهيهٔ اسناد جامع ـ به روش کپى اما با کمک کامپيوتر (عنوان‌ها، زمينهٔ موضوع) که اين مرکز با سيستم اطلاعات مديريت آميخته شده است. ارتباط با اينترنت، به‌‌منظور دستيابى به ديگر بانک‌هاى اطلاعاتي. نشر و پخش اطلاعات از طريق خبرنامه‌ها و منشورهاى دوره‌اي.
- نتيجه ۲:
نظام پيمايش‌هاى دوره‌اى ديدارکنندگان براى نظارت بر مليت‌ها، الگوهاى رفتاري، ترجيحات، شکايت‌ها، مخارج و ... و نظام تحقيقات نيروى کار که تعداد، شاخص‌هاى بهره‌ورى نيروى انساني، کمبودها، سطوح مهارت، مشغوليت‌ها و آموزش حرفه‌اى را پوشش مى‌دهد.
- نتيجه ۳:
نظام پيمايش‌ها به‌منظور به‌ روزآورى ساختارهاى هزينه‌اى بخش جهانگردي، الگوهاى خريد، درآمدها و مخارج، و فراهم آوردن داده‌هاى ورودى به‌منظور سنجش آثار اقتصادي.
- نتيجه ۴:
نظامى براى نظارت بر اثر زيست‌محيطى توسعهٔ جهانگردى و تعيين حوزه‌هاى مشکل و فراهم آوردن و ارائهٔ گزارش‌هاى دوره‌اي.
- نتيجه ۵:
نظامى براى نظارت بر آثار اجتماعى از طريق تحقيقاتى در جوامع و گروه‌هاى اجتماعى منتخب. اين نظام با اعمال و اجراء فعاليت‌ها و برنامه‌هاى اطلاع‌رسانى پيوند خورده است.
- نتيجه ۶:
مطالعات ويژه در مورد بازارهاى عمده (روندها و رقابتى بودن) و در مورد موقعيت‌هاى خاص مشکل به‌منظور مدنظر قرار دادن حوزه‌هائى نظير تسهيلات، حمل‌ونقل، تأسيسات زيربنائى و خدمات جهانگردي.


همچنین مشاهده کنید