جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)


سيستم‌هاى اطلاعاتى بر آنچه اتفاق مى‌افتد، نظارت مى‌کنند. اين سيستم‌ها به روندها مربوط مى‌شوند. ارائهٔ تصويرى دقيق و کلى از موقعيت واقعى حائز اهميت است. طراحى يک سيستم اطلاعات مديريت، بدون استفاده از تکنولوژى به روزآورى اطلاعات، عملى و انجام‌پذير نيست.
هنگامى‌که از سيستم‌هاى دستى استفاده مى‌شود، مشاهده مى‌شود که بخش اعظمى از داده‌ها در بخش‌هاى مختلف دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى بلااستفاده بايگانى مى‌شوند. جمع‌آورى مجدد اين داده‌ها، و به‌هم ارتباط دادن و تجزيه و تحليل آنها به شيوه‌اى مناسب، غيرممکن است.
يک سيستم اطلاعات مديريت کامپيوترى که به‌خوبى طراحى و نصب شده باشد، همه داده‌ها را در يک کجا کنار هم نگه مى‌دارد و به روزآورى آن را به‌راحتى امکان‌پذير مى‌کند. مى‌توان اين سيستم را به‌گونه‌اى برنامه‌ريزى کرد که داده‌ها را به شيوه‌اى خاص پردازش کند، و دستيابى فورى به آنها را ممکن سازد.
هنگام طراحى سيستم اطلاعات مديريت (MIS) مى‌توان در مورد دامنه و محتواى دقيق آن مذاکره و توافق کرد. در بسيارى موارد، مى‌توان از سخت‌افزار استاندارد و نرم‌‌افزار آماده (Shelf softwer) به‌منظور طراحى سيستمى کارا، بهره گرفت.
بايد ارتباط و همکارى نزديک با سازمان‌هاى دولتى مسئول اطلاعات، فرهنگ، حفظ محيطزيست و منابع طبيعى ادامه يابد. همچنين ارتباط نزديک با کتابخانه‌ها و مراکز طبقه‌بندى اسناد، به‌وسيله ديگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاى دولتى از جمله ادارهٔ مرکزى آمار يا سازمانى مشابه حفظ شود.
مى‌توان سيستم اطلاعات مديريت (MIS) را به مرکز اسناد ارتباط داد. دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى نيازمند دسترسى مناسب به متون جهانگردي، منابع مرجع و مواد آموزشى است. متخصص تهيهٔ اسناد بايد به‌طور تمام‌وقت تماس گسترده يا سازمان‌هاى مختلف بين‌المللى و مراکز فراگيرى را حفظ نموده و تلاش کند تعداد معتنابهى از مواد و مقاله‌هاى فنى چاپ و منتشرشدهٔ مربوط و مناسب با نيازهاى کنونى توسعهٔ جهانگردى را نگهدارى کند.
با گذشت زمان مى‌توان از طريق بزرگراه‌هاى اطلاعاتى به حجم بيشترى از اطلاعات منتشرشده دست يافت، و بنابراين، نياز به تهيهٔ کپى از منابع مکتب و ارسال آنها توسط روش‌هاى سنتى و متعارف پستى کاهش خواهد يافت.
بايد ارتباط و همکارى نزديک با دواير اطلاع‌رساني، کتابخانه‌ها و مراکز اسناد تشکيل شده به‌وسيله ديگر سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاى دولتى و يا دايرهٔ مرکزى آمار يا سازمانى مشابه ادامه يابد.


همچنین مشاهده کنید