جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نقش مدیریت دستگاه دولتی متولّی امور جهانگردی (GTA)


حوزه‌هاى مختلف مديريت جهانگردى مى‌توانند با بخش‌هاى مختلف دستگاه دولتى متولّى امور جهانگردى يعني: مديريت دستگاه مذکور، نظارت بر اجراء قوانين، تحقيقات، بازاريابي، توسعهٔ محصول، توسعهٔ منابع انسانى و اطلاع‌رسانى عمومي، مشابه باشند.
اين هفت حوزه هنگامى‌که با هم مدنظر قرار مى‌گيرند، مى‌توانند همچنين معرف محتواى برنامه‌اى منسجم باشند، که بر تدوين سياست‌ها، استراتژى‌ها، اهداف، نتايج و فعاليت‌ها متمرکز شده است. اين موضوع در نمودار زير نمايش داده شده است. اين حوزه‌ها همچنين مى‌توانند به‌عنوان پايه‌اى براى هفت طرح عملى توسعه عمل کنند.
همان‌گونه که در نمودار نشان داده شده است. استراتژى‌ها دائماً بررسى و با توجه به شرايط و فرصت‌هاى متغير تعديل و سازگار مى‌شوند.
  استراتژى (راهبرد)
استراتژى‌ها شامل سلسله اعمال ويژهٔ مورد نياز براى تأمين سياست‌ها هستند. استراتژي، پايه‌اى را براى تعيين اهداف و نتايج و برشمردن فعاليت‌هاى مورد نياز براى رسيدن به آن اهداف بنا مى‌نهد.
استراتژى بايد شکل واقعى را که جهانگردى به خود مى‌گيرد، مشخص و نمايان سازد. در اين زمينه استراتژى بايد اصولاً بر فرصت‌هاى بازاريابى تأکيد و تمرکز کند. فرصت‌هاى بازاريابى به امکانات عرضه‌شدهٔ جهانگردي، رشد و توسعهٔ احتمالى بخش جهانگردى و نقش مورد انتظار آن در اقتصاد اشاره مى‌کنند.
استراتژى همچنين مى‌تواند تعيين کند که چه نوعى از جهانگردى و در کجا بايد توسعه يابد، چند هتل و ديگر تسهيلات و خدمات را بايد افزود و اين هتل‌ها، خدمات و تسهيلات بايد از چه نوع باشند و در کجا اضافه شوند، و اينکه چند جاذبهٔ فرهنگى و...، از چه نوعى و در کجا وجود دارد. استراتژى همچنين مى‌تواند اصلاحات ضرورى در تسهيلات و خدمات را نشان دهد.
استراتژى را مى‌توان در قالب سندى کوتاه منتشر کرد. استراتژى مى‌تواند از چارچوبى مشابه چارچوب زير استفاده کند:
- سياست‌هاى توسعه‌اى جهانگردى ـ بيان خلاصهٔ سياست‌ها.
- خلاصه‌اى از چشم‌انداز اقتصاد کلان کشور، که نقش جهانگردان را در آن نشان مى‌دهد.
- رشد بين‌المللى جهانگردى (جهانى و منطقه‌اي) که زمينهٔ مورد انتظار براى رشد و توسعه جهانگردى را نشان مى‌دهد.
- شرحى جديد، مطابق با اطلاعات روز، در مورد بخش جهانگردى که ترکيب و مشخصات عرضه و تقاضا را توصيف مى‌کند.
- فرصت‌هاى بازاريابى فراروى بخش جهانگردى ـ بر اساس هدف از مسافرت و ديگر معيارهاى بخش‌بندى بازار.
- زمينه‌هاى توسعهٔ جهانگردى ـ تقسيم‌بندى کشور به نظامى معقول و منطقى از حوزه‌هاى توسعه جهانگردى با توضيح مشخصات هريک از اين حوزه‌ها. اين تقسيم‌بندى‌ها بايد با سازماندهى واحدهاى ادارى دولت هماهنگ باشند ـ منطقه، ايالت (State)، فرماندارى (County)، استان (Province)، بخش (Borough) و شهر و شهرستان (Township).


همچنین مشاهده کنید