جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فرانسه


  سازماندهى
  سازماندهى جهانگردى اجتماعى در کشورهاى اقتصاد غيرآزاد
در کشورهاى بلوک شرق، دولت تنها رهبر، مدير و مجرى تمامى برنامه‌هاى جهانگردى است پس از سال ۱۹۲۰ در اتحاد جماهير شوروى و بعد از سال ۱۹۴۸ در ساير کشورهاى پيمان Comecon جهانگردى جزء وظايف دولت منظور شد. تأسيسات جهانگردى موجود نظير هتل‌ها، پانسيون‌ها، مسافرخانه‌ها و غيره به خانه‌هاى جمعى جهت استراحت کارکنان تبديل گرديد. پس از سال ۱۹۵۲ ساختمان‌ها و مؤسسات جهانگردى گسترش يافت، و بدين ترتيب ميزان عرضه جهانگردى توسعه يافت. مرزها باز شد و به‌تدريج مشتريان خارجى سرازير گرديدند. در هر کدام از اين کشورها، نهادهاى ادارى و کمک‌هاى مالى به‌منظور گسترش جهانگردى شروع به فعاليت کرد.
سازماندهى‌، اداره و کنترل جهانگردى بين‌المللى در شرق توسط آژانس‌ها و بنگاه‌هاى ملى انجام مى‌شد که مهم‌ترين آنها عبارت بودند از: Lntourist در اتحاد جماهير شوروى Reiseburo در آلمان شرقى Balkantourist در بلغارستان Lbusz در مجارستان Orbis در لهستان Ont-Car-Rat در رمانى Cedok و در چکسلواکى هم‌زمان، جهانگردى ملى نيز به‌وسيله تعداد بى‌شمارى از دست‌اندرکاران انجام مى‌شد.
گفتنى است که در اين کشورها چگونگى تشخيص جهانگردى اجتماعى و غيراجتماعى بسيار دشوار است.
در اتحاد جماهير شوروى سابق که الگوى ساخته شده جهت ساير کشورهاى بلوک شرق بود، جهانگردى ملى بدين‌سان سازمان يافته بود.
- شوراء مرکزى سنديکاهاى کارگران:
وظيفه اين شوراء عبارت بود از انجام مسئوليت در زمينه امنيت اجتماعي، اداره تقريبى کليه مؤسسات درماني، استراحت‌گاه‌ها، هتل‌ها، پانسيون‌ها.
- شوراهاى مردمى منطقه‌اى يا استانى:
اين ارگان نيز مالکيت هتل‌ها و پانسيون‌هاى بيشمارى را دارا بود.
- Kolkoz بنگاه‌هاى کشاورزى:
اين سازمان مالکيت ايستگاه‌هاى درماني، استراحت‌گاه‌ها، هتل‌ها و پانسيون‌هاى متعددى را به‌عهده داشت.
- جوانان کمونيست و ساير گروه‌هاى جوانان:
مديريت و سازماندهى باقى‌مانده نهادها و کارگاه‌هاى جوانان را به انجام مى‌رساند.
- اتحاديه‌هاى ورزش دوستان:
مديريت اقامتگاه‌هاى جوانان و کلبه‌هاى کوهستانى را به عهده داشت. تعاونى‌هاى مصرف که مالک بعضى از مراکز جهانگردى بود.
  سازماندهى جهانگردى اجتماعى در کشورهاى جهان غرب
به‌طور کلى اعمال ابتکار بر روى جهانگردى اجتماعى در کشورهاى مختلف جهان غرب به بخش خصوصى واگذار گرديده است. دخالت دولت‌ها در اين زمينه، تنها به ايجاد هماهنگى لازم، در نحوه اداره اين مؤسسات محدود مى‌شد.
با اين همه نوع و ميزان دخالت دولت در کشورهاى مختلف، متفاوت است.
  بلژيک
در اين کشور احداث تأسيسات مربوط به جهانگردى اجتماعي، به‌طور کامل به بخش خصوصى سپرده شده است. قسمت اعظم سازمان‌هاى جهانگردي، از طرف اتحاديه‌هائى که هدف سودجوئى ندارند، مانند جنبش‌هاى سنديکائي، خانوادگى و يا جوانان که مديريت مراکز تعطيلاتى براى خانواده‌ها و همچنين اقامتگاه‌هاى جوانان را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌عهده دارند، جهانگردى اجتماعى را تشکيل مى‌دهند.
  فرانسه
ارگان‌هاى بسيارى در اين کشور به برگزارى جهانگردى اجتماعى همت گماشته‌اند. علاوه بر 'اتحاديه جهانگردى اجتماعي، که بدون داشتن هدف منفعت‌طلبانه در اين بخش فعال است، سازمان‌هاى زياد ديگرى وجود دارد، که به‌طور مستقيم يا غير مستقيم مجتمع‌هاى تعطيلاتى جوانان، کمپينگ‌ها، خانه‌هاى خانوادگى ويلاهاى تعطيلات جوانان، گشت‌هاى دسته‌جمعى روستائى و غيره را اراده مى‌کنند. همچنين کميته‌هاى برابرى خدمات اجتماعى و صندوق‌هاى بازنشستگان و غيره نيز در اين زمينه نقش مؤثرى دارند. اکثريت شرکت‌ها نيز در سازمان ملى اتحاديه‌هاى جهانگردى عضويت دارند، علاوه بر آن 'Fedration des logis de france فدراسيون اقامت فرانسه' بيش از سه هزار و پانصد انستيتوى کوچک هتلدارى روستائى را در درون خود مجتمع کرده است.
  انگلستان
در انگلستان جهانگردى اجتماعى به معنى واقعى کلمه وجود ندارد. با اين همه بعضى از انجمن‌هاى محلى با اختصاص زمين‌هاى لازم، در جهت احداث کمپينگ، سرمايه‌گذارى نموده‌اند، عده‌اى از سنديکاهاى کارگرى نيز مراکزى را جهت گذرانيدن تعطيلات تشکيل داده‌اند.
  يونان
در يونان اقامتگاه‌هاى جوانان به‌عنوان مؤسساتى در جهت اجراء جهانگردى اجتماعى مورد استفاده قرار مى‌گيرد. اين مؤسسات از طريق 'فدراسيون کلوپ اسکورسيون' و يا مالکيت بخش خصوصى اداره مى‌شوند.
به‌علاوه از طريق دولت نيز مراکزى جهت گذرانيدن تعطيلات پيش‌بينى شده است و بالاخره در کنار سازمان‌هاى فوق‌الذکر مؤسسات عمومى ديگرى هم از طرف شهردارى‌ها احداث گرديده است.
  سوئيس
در اين کشور ويلاهاى تعطيلاتي، اقامتگاه‌هاى جوانان و کمپينگ‌ها از طريق اتحاديه‌ها، شهردارى‌ها و سنديکاها اداره مى‌شوند.
  اسپانيا
به واسطه کاردانى و لياقت Orba که برنامه‌ريز 'جهانگردى ملي' است. توسعه فراوانى در اين صنعت مشاهده مى‌شود. اجراء برنامه: 'اسپانيا را ببين تا اسپانيائى را بشناسي' (Conozca va Espana Visitate la spagna).
نمايشگر قدرت برنامه‌ريزى اين سازمان است. Orba قادر است پنجاه گشت ارزان قيمت و متناسب يک روزه، جهت خانواده‌ها ترتيب دهد و در صورت تقاضا با بهره‌گيرى از اتاق‌هاى معينى از هتل‌ها زمان اين تورها را تا پانزده روز افزايش دهد.
  ايتاليا
اتحاديه‌هائى که جهانگردى اجتماعى را در اين کشور انجام مى‌دهند زياد هستند.
Tuoring Club ltaliana يکى از قديمى‌ترين آنها است. در طى دوران تسلط فاشيزم بر ايتاليا، جهانگردى اجتماعى به سازمانى تحت عنوان 'توليد ملى بعد از کار' ٭ واگذار گرديد. پس از جنگ جهانى دوم، جهانگردى اجتماعى توسط سنديکارى کارگران و مجمع بازسازى واردات CRAL احزاب سياسي، و اتحاديه‌هاى جوانان کاتوليک SCOUTS به حرکت درآمد.
٭ Opera Nazionale per il Dopolavoro توليد ملى پس از کار در سال ۱۹۲۵ پايه‌گذارى شود در دهه ۱۹۳۰ با بهره‌گيرى از کليه وسايل حمل و نقل، تورهاى عظيمى را جابه‌جا نمود. اين سازمان تنها در سال ۱۹۳۲ بيش از پنجاه هزار نفر را به مسافرت برد بخش عمده‌اى از تعداد اين مسافرت‌ها با قطار انجام پذيرفت.
با اين هدف که قبل از هر چيز نسبت به انجام اردوهاى تابستانى اقدام نمايند.


همچنین مشاهده کنید