جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

براهمن (Brahman)


بيشتر خاستگاه نژادهاى گاوهاى گوشتى امروزه اروپا مى‌باشد. اکثر صفاتى که در انتخاب و اصلاح گاوهاى گوشتى در نظر گرفته مى‌شدند، صفاتى بودند که مورد قبول و مناسب با خاستگاه و شرايط محلى آنها بود.
   آنگوس (Angus)
گاوهاى نژاد آنگوس سياهرنگ و بى‌شاخ (Polled)، هستند. خاستگاه آن اسکاتلند بوده است، نژادى است خوش بنيه و مستعد براى چاق شدن و عملکرد خوبى براى پروارى نشان مى‌دهند.
سياهى رنگ و بى‌شاخى صفاتى غالت هستند و در اثر تلاقى گاو نر آنگوس با نژادهاى ديگر، اولاد به‌وجود آمده سياه و بى‌شاخ خواهند بود. بعضى از گاوها ژن قرمز را به‌صورت ضعيف دارند، بدين جهت در مواردى از آنگوس‌هاى سياه، گوسالهٔ قرمز به‌وجود مى‌آيد.
   آنگوس قرمز
خصوصيات نژادى آنگوس قرمز شبيه آنگوس سياه است با اين تفاوت که آنگوس قرمز در مقايسه با آنگوس سياه گرما را بهتر و بيشتر تحمل مى‌کند.
   شاروله (Charolias)
خاستگاه اين نژاد فرانسه است. گاوهاى نژاد شاروله سفيد و يا کرمى بوده و اکثراً شاخدار هستند ولى ممکن است گاوهاى بى‌شاخ به‌طور طبيعى وجود داشته باشد. نژادى است بزرگ و پرگوشت و وزن گاو نر بالغ ۶۸۰ الى ۸۱۶ کيلوگرم و با عضلات مضاعف قابليت استفاده از علوفه در اين نژاد بالا است. قابليت سازگارى اين نژاد براى مناطق مختلف زياد است از اين نژاد در دورگ‌گيرى‌هاى مختلف استفاده مى‌کنند.
   ليموزين (Limousin)
خاستگاه اين نژاد فرانسه است. از نژادهاى گوشتى معروف دنيا است، رنگ اين نژاد طلائى با حلقه‌هاى روشن در اطراف چشم و پوزه است، مرغوبيت گوشت اين نژاد به علت ذخيرهٔ چربى در داخل عضلات ما بين الياف ماهيچه است. وزن گاو نر بالغ ۹۰۷ الى ۱۰۸۸ کيلوگرم مى‌شود.
   هرفورد (Herford)
خاستگاه اين نژاد انگلستان است، صورت سفيد و بدنى قرمز دارد، قسمت انتهاى دست و پا و دم سفيد است، نژادى است شاخدار و آرام، مديريت آن در مقايسه با ساير نژادها، راحت است، در شرايط مختلف جغرافيائى توليدمثل زيادى دارند، وزن گاو نر بالغ بر ۸۳۴ کيلوگرم و بالغ ۵۴۴ کيلوگرم.
   هرفورد بى‌شاخ
هرفورد بى‌‌شاخ تمام صفات هرفورد شاخدار را دارد ولى بى‌شاخ است.
   سمينتال (Simmental)
خاستگاه اين نژاد از سوئد است، صورت سفيد يا زرد روشن و بدن قرمز است. نژادى است شاخدار و آرام، بدن درازى دارد و مقدار توليد شير او زياد است. کيفيت گوشت او خوب و رشد سريعى دارد. وزن گاو نر بالغ ۱۰۴۳-۱۱۷۹ کيلوگرم و گاو بالغ ۸۱۶-۶۵۸ کيلوگرم مى‌شود.
   براهمن (Brahman)
خاستگاه براهمن از هندوستان است، نژادى است شاخدار و کوهاندار، داراى گوش‌هاى دراز و افتاده، غبغب بزرگ رنگ آن خاکسترى يا قرمز است.
استعداد مادى خوبى دارد و از مراتع فقير به‌خوبى استفاده مى‌کند، رشد سريعى دارد، کيفيت لاشه او خوب است، از خصوصيات اين نژاد مقاوت زياد در برابر گرما، بيمارى‌ها و حشرات است. وزن گاو نر بالغ بر ۹۹۸-۷۲۶ کيلوگرم و وزن گاو ماده بالغ ۶۳۵-۴۵۴ کيلوگرم است.
   برانگوس (Brangus)
خاستگاه اين نژاد آمريکا بوده و از اتلافى نژادهاى براهمن (۸/۳) و آنگوس (۸/۵) و (يا ۲/۱ و آنگوس ۱/۲ براهمن) به‌وجود آمده است، گاوهاى اين نژاد يکدست سياه و بى‌شاخ هستند. قابليت سازگارى در شرايط آب و هوائى متفاوت در اين نژادهاى خوب است و استعداد مادرى خوبى دارد.
   بيف مستر (Beef master)
خاستگاه اين نژادهاى آمريکا است و در اثر تلاقى سه نژادهاى براهمن ۲/۱ و شورت هورن ۱/۴ و هرفورد ۴/۱ به‌وجود آمده است رنگ در اين نژاد اکثراً قرمز و معمولاً شاخدار هستند.
   گالوى (Gallowy)
خاستگاه او اسکاتلند، رنگ او سياه ملايم و ممکن است خرمائى قرمز و سفيد باشد به‌طور طبيى بى‌شاخ هستند. کوچکترين نژاد گاوهاى گوشتى است. از خصوصيات اين نژاد تحمل شرايط بد طبيعى است.


همچنین مشاهده کنید