شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سبوس گندم (Wheat Bran)


هرچند که اين مواد را جزء غذاها مى‌دانند ولى به‌علت اينکه قسمت اعظم ترکيبات شيميائى آنها را مواد سلولزى و غيرقابل هضم تشکيل مى‌دهند ارزش غذائى زيادى ندارند. از اين غذاها بيشتر جهت متعادل ساختن حجم جيره غذائى استفاده مى‌کنند که وجود اينها در جيره غذائى سبب حجيم شدن غذا در لوله گوارش حيوان شده و عمل هضم غذائى در دستگاه گوارشى بهتر صورت مى‌گيرد.
   کاه(Straw)
کاه از ساقه خشک شده گياهان تيرهٔ غلات و حبوبات پس از کوبيدن و جدا کردن دانه به‌دست مى‌آيد. از کاه هم براى تغذيه و هم براى بستر دام‌ها استفاده مى‌کنند. ارزش غذائى کاه بستگى به فاکتورهاى زير دارد: الف - درو پيش از موقع: اگر قبل از رشد کامل گياه درو شود، چون تمام مواد مغذى موجود در گياه هنوز در دانه جمع نشده است، ارزش غذائى کاه به‌دست آمده بيشتر خواهد بود. ب - وجود علف‌هاى هرز: هر چقدر علف هرز در داخل کاه بيشتر باشد به همان اندازه ارزش غذائى کاه بيشتر خواهد بود. ج - شرايط جوى در موقع برداشت محصول: اگر برداشت محصول غلات، هنگام بارندگى باشد کاه به‌دست آمده از آن ارزش غذائى چندانى نخواهد داشت.
معمولاً ارزش غذائى کاه غلات کمتر از کاه حبوبات است. در بين کاه غلات از نظر ارزش غذائى کاه يولاف با ارزش‌تر و کاه گندم براى بستر مناسب‌تر است چون مقاومت آن در زير پاى حيوانات بيشتر بوده و رطوبت بيشترى جذب مى‌کند. از کاه به‌طور خالص در تغذيهٔ حيوانات کمتر استفاده مى‌کنند، بلکه کاه را به‌صورت مخلوط به‌خصوص با علوفه‌هائى که آب زيادى دارند در اختيار حيوان قرار مى‌دهند.
   سبوس گندم (Wheat Bran)
سبوس گندم غذاى خوب و سهل‌‌الهضمى است على‌رغم داشتن سلولز زياد در تغذيهٔ طيور هم مورد استفاده قرار مى‌گيرد. سبوس در اثر جذب آب در دستگاه گوارش باد کرده و ايجاد لعابى مى‌کند که سبب سهولت عبور مواد از رودهٔ حيوان مى‌شوند سبوس وقتى که با آب مخلوط شود و به شکل خمير درآيد خاصيت ملينى داشته در حالى‌که به‌صورت خشک مانع بروز اسهال مى‌شود. در صورت خورانيدن مقدار زيادى سبوس به‌صورت خشک به‌علت جذب آب در معده حيوان سبب پاره شدن معده حيوان خواهد شد.


همچنین مشاهده کنید