پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پودر گوشت و استخوان(Meat and bon meal)


   پودر گوشت (Meat meal)
پودر گوشت عبارتند از: محصولى که ميزان پروتئين در آن حداقل ۵۵% و ميزان نمک آن حداکثر ۴% بوده و از خشک کردن و سپس سائيده شدن لاشهٔ حيوانات و يا قسمتى از آن (به استثناء شاخ و سم) بدون افزودگى مواد خارجى ديگر حاصل شده باشد.
   پودر گوشت و استخوان(Meat and bon meal)
محصولى است که ميزان پروتئين در آن حداقل ۴۰% و ميزان نمک در آن حداکثر ۴% بوده و از خشک کردن و سپس سائيدن لاشه و استخوان‌هاى حيوانات و يا قسمتى از آنها (به استثناء شاخ و سم) بدون افزودن مواد خارجى ديگر حاصل شده باشد.
   پودر ماهى (Fish meal)
محصولى است که از خشک کردن و سائيدن ماهى و يا آلايش آن حاصل شده و هيچگونه موادى به آن افزوده نشده باشد. مقدار پروتئين پودر ماهى مرغوب نبايد کمتر از ۵۵% باشد. اهميت پودر ماهى در تغذيه دام و طيور بسيار زياد است که به‌علت داشتن پروتئين زياد با ترکيب اسيدهاى آمينه متناسب است. به‌وسيلهٔ پودر ماهى مى‌توان احتياجات اسيدآمينه ضرورى حيوانات را برطرف کرد. اگر درصد چربى پودرماهى بيش از ۸% باشد بايد چند هفته قبل از عرضهٔ محصول به بازار از جيره حيوان حذف شود زيرا پودر ماهى اثرات منفى بر روى طعم و مزه گوشت، چربي، تخم‌مرغ و غيره خواهد داشت.
   پودر پر(Feather meal)
در صورتى‌که به‌خوبى عمل آمده باشد پر مرغ مى‌تواند يک منبع پروتئينى خوبى براى طيور باشد. زيرا اسيدهاى آمينه تشکيل‌دهندهٔ پروتئين آن از نظر تعداد و نسبت به يکديگر در مقايسه با ساير پروتئين‌ها بهتر است.
   پودر کشک
کشک از حرارت دادن و جوشاندن و سپس خشک کردن مايع غليظ دوغ به‌دست مى‌آيد و به‌عنوان مکمل پروتئينى در تغذيهٔ دام و طيور مورد استفاده قرار مى‌گيرد. ارزش غذائى انواع مختلف کشک از لحاظ ترکيب بسيار با يکديگر متفاوت بوده و ارزش غذائى آنها به نوع کشک و نحوه تهيه آن بستگى دارد.
   پودر خون (Blood meal)
پودر خون عبارتند از: خونى که خشک شده باشد و به آن هيچ‌گونه مواد ديگرى اضافه نکرده باشند. به‌علت عدم وجود تعادل بين اسيدهاى آمينه، پروتئين پودر خون ارزش بيولوژيکى آن کم و قابليت هضم آن نيز پائين است. پودر خون به ميزان۱۰% جيره غذائى باعث اسهال مى‌‌شود پودر خون حاوى ۸۰% پروتئين و ۱۰% رطوبت است، پودر خون غنى‌ترين منبع ليزين است.
   پودر صدف(Oyster Shell)
پودر صدف يا گوش‌ماهى يکى از فرآورده‌هاى حاصل از موجودات دريائى و منبع بسيار خوب کلسيم و فسفر است. پودر صدف براى جوجه‌هاى مرغان گوشتى و علاوه‌بر اين براى مرغان تخمگذار بسيار مفيد است. در گله‌هاى تخمگذار چون ميزان احتياج حيوان به کلسيم زياد است در مواردى علاوه‌براين که پودر صدف به غذاى حيوان افزوده مى‌شود، مقدارى نيز به‌طور آزاد در اختيار مرغان قرار داده مى‌شود. علاوه‌بر فرآورده‌هاى ذکر شده که در تغذيهٔ دام و طيور مورد استفاده قرار مى‌گيرند، از فرآورده‌هاى آسياب‌ها که انواع سبوس‌ها هستند در تغذيه دام و طيور استفاده مى‌کنند که مهم‌ترين آنها سبوس گندم است.
   پودر استخوان
غذاى ديگرى که از کشتارگاه‌ها به‌دست مى‌آيد پودر استخوان است که از پختن در تحت فشار سپس خشکاندن و آسياب کردن استخوان‌ها به‌دست مى‌آيد و بيشتر به‌عنوان مکمل کلسيم و فسفر مورد استفاده قرار مى‌گيرد.


همچنین مشاهده کنید