پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دانه غلات


   دانه ذرت
از متداولترين دانه‌هاى مصرفى در تغذيهٔ دام و طيور است، استفاده زياد از دانهٔ ذرت در تغذيهٔ حيوانات سبب توليد چربى‌هاى نرم و شل در شير و گوشت مى‌شود. در مرغ‌هاى تخمگذار علاوه‌بر توليد انرژي، ذرت براى ايجاد رنگ زرد در زردهٔ تخم‌مرغ مورد استفاده قرار مى‌گيرد. همچنين آرد ذرت به‌عنوان اولين غذا براى جوجه‌هاى يکروزه باعث گشاد شدن روده جوجه و هضم کيسه و تيلين مى‌شود.
   دانه گندم
دانه گندم به‌علت داشتن گلوتن قابل تبديل به خمير است و پس از مصرف در لوله گوارش آب جذب کرده و خمير غيرقابل هضمى ايجاد مى‌کند؛ بنابراين، مقدار دانهٔ گندم در جيرهٔ غذائى بايد محدود بشود (۳۰% در جيره طيور و ۵۰% در جيره نشخوارکنندگان).
   دانه جو
دانهٔ جو به آسانى هضم و جذب شده و براى گاو غذاى مناسبى است که باعث توليد گوشت، کره و پنير مرغوب مى‌شود. جو به‌علت داشتن پوسته سخت توصيه مى‌شود که به‌صورت خرد يا له شده مورد استفاده قرار گيرد. چون مقدار سلولز دانه جو بيشتر است در جيره طيور کمتر مورد استفاده قرار مى‌گيرد.
   دانه يولاف
دانهٔ يولاف غذاى بسيار سريع‌الهضم بوده و بدون اينکه در حيوان چاقى ايجاد کند در اعمال جنسى حيوان مؤثر است. يولاف غذاى مناسب براى دام‌هاى کارى و جوان در حال رشد است. بلغور يولاف سبب افزايش تخم‌گذارى در طيور تخمى و دانهٔ درسته آن آثار کانى باليسم و پرخورى را کاهش مى‌دهد. ميزان يولاف در جيرهٔ طيور تخم‌گذارى ۱۰-۲۰ % در جيره طيور گوشتى در حدود ۱۰% است.
   دانه چاودار
دانهٔ چاودار از نظر ترکيب شيميائى و ارزش غذائى شبيه جو است. اگر به مقدار زياد به حيوان خورانيده شود در معده متورم شده و موجب اختلالات گوارش مى‌شود.
اگر قرار است از چاودار در جيرهٔ غذائى حيوانات استفاده بشود بهتر است حيوان را کم‌کم به چاودار عادت دهيم. از چاودار نبايد بيش از يک‌سوم جيره استفاده کرد. اگر مقدار آن بيش از يک‌سوم جيره باشد سبب سفت شدن چربى بدن و شير مى‌شود.
   دانه ذرت خوشه‌اى يا مايلو
مايلو در مناطق گرم و خشک به‌عمل مى‌آيد و از نظر ارزش غذائى شبيه ذرت است. نسبت به دانهٔ ذرت مقدار پروتئين آن زياد ولى چربى‌‌ آن کم است. اگر قبل از رسيدن کامل گياه چيده شود دانهٔ حاوى ماده سمى به نام سيانوژن خواهد بود.
در موقع استفاده از انواع مختلف دانه‌ها در جيره حيوانات مختلف توصيه مى‌شود که دانه‌ها به‌صورت خرد شده مورد استفاده قرار گيرند زيرا تمام دانه‌ها داراى پوسته هستند و آنزيم‌هاى دستگاه گوارشى نمى‌توانند در پوسته‌ها تأثير کرده و آنها را هضم بکنند، بدين جهت در اکثر موارد دانه‌ها هضم نشده و به‌صورت درسته همراه مدفوع خارج مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید