سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

جعبه‌های مقوّائی


  در اطراف خانه
بچه‌ها از حدود يک‌سالگي، به بعد دوست دارند که از امور مربوط به خانه و کارهائى که در اطراف آنها انجام مى‌گيرد، تقليد کنند. درست است که اجازهٔ اين کار به کودکان ممکن است کارها را کندتر کند ولى به آنها: لذت مى‌دهد، باعث کسب مهارت‌هاى جديد مى‌شود، موجب پيشرفت آنها در استفاده از زبان مى‌شود و اعتماد به نفس آنها را تقويت مى‌نمايد. والدين حق دارند و بايد بدانند که چگونه مى‌شود وقتى که کار براى کودک بيشتر يک بازى به حساب مى‌آيد تا انجام وظيفه از او کمک گرفت. کمک کردن در کارهاى زير، مورد علاقهٔ کودکان است: باز کردن بسته‌هاى کالاهاى خريدارى شده، بيرون آوردن لباس از ماشين رختشوئي، گردگيري، شستن زمين، تميز کردن و خشک کردن چيزى که روى زمين مى‌ريزد، آشپزي، مرتّب کردن تختخواب، منظم کردن اسباب‌بازى‌ها، شستن اتومبيل و کندن باغچه، تزئين کردن. کودکان لوازم واقعى کوچک را بر غيرواقعى آنها به‌صورت اسباب‌بازي، ترجيح مى‌دهند. اين لوازم واقعى به‌هر حال از کارآئى بيشترى برخوردار هستند ولى از بى‌خطر بودن آنها بايد کاملاً مطمئن باشيد.
حتى اگر کارى که انجام داده‌اند بسيار کوچک باشد، تشويق را فراموش نکنيد.
وانمود کردن خيلى زود جانشين تقليد مى‌شود و چون تجربهٔ کودکان از دنياى خارج بسيار ناچيز است، موضوع اکثر نمايش‌هاى خيالى کودکان در اطراف امور مربوط به خانه دور مى‌زند. وسايل مفيد در اين قبيل موارد عبارتند از: صورتک‌ها، اسباب‌بازى‌هاى نرم و وسايل ديگر، مخصوصاً پيمانه‌ها، نعلبکي، بشقاب، کارد و چنگال پلاستيکي، قوري، کترى و قابلمهٔ فلزّى (در تمام) اين موارد اصول ايمنى و بهداشت بايد کاملاً رعايت شود.
  مخفى‌گاه
بچه‌ها غالباً دوست دارند که براى خود يک مخفى‌گاه کوچک داشته باشند که در آنجا پنهان شوند و بازى کنند. مى‌توانيد يک ملافه يا پتو و پرده‌ٔ کهنه را روى يک ميز، بين دو صندلى يا يک بند لباس آويزان کنيد و براى آنها مخفى‌گاه بسازيد.
  لباس مبدّل (Dredding up) - لباسى که کودک را به شکل اشخاصى ديگر درآورد
کودکان در اين محدودهٔ سنى واقعاً نمى‌توانند از عهدهٔ اين کار برآيند. اما کودکان بزرگتر شايد يک شنل با پارچهٔ مناسب و رنگ روشن را دوست داشته باشند. مى‌شود براى درست کردن آن از يک پردهٔ کهنه (زياد بلند نباشد که زير پا بماند) استفاده کرد. نخ‌هاى نوار آن را بکشيد و يک زيپ چسبى به آن بدوزيد. وسايل همراه با لباس، کلاه و کيف بسيار مورد علاقهٔ کودکان است علاوه بر آنها مى‌توانيد لوازم زير را هم براى آنها فراهم کنيد:
- دستکش
- شال
- روسري
- پيش‌بند
- چتر
- کيف پول
- جواهرات (ماکارونى را در آبى که چند قطره رنگ مخصوص مواد غذائى در آن ريخته‌ايد، خيس کنيد اين ماکارونى‌ها را به نخ بکشيد و براى آنها گردن‌بند، دست‌بند و انگشتر تهيه کنيد.)
داشتن و نگاه کردن به آينه، به کودک کمک مى‌کند تا از خود شناخت پيدا کند و کم‌کم به مرحله‌اى برسد که بتواند خود را به‌جاى شخص ديگرى تصور کند.
  جعبه‌هاى مقوّائى
جعبه‌هاى مقوّائى هم مى‌شود وسايل متنوعى براى بازى‌هاى خيالى کودک، از وسايط نقليه گرفته تا ساختمان و مبلمان، فراهم آورد.


همچنین مشاهده کنید