جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کسب مهارت بیشتر


  اشياء متفرقه
بطرى‌هاى پلاستيکي. براى ساختن حباب، در يک بطرى پلاستيکى شفاف که درِ پيچى داشته باشد، آب و کمى مايع ظرفشوئى بريزيد. براى جالب‌تر کردن آن، مى‌توانيد کمى رنگ خوراکى و يک قاشق غذاخورى روغن مايع هم اضافه کنيد.
- جغجغه‌ها. مى‌توانيد آمادهٔ آن را از فروشگاه‌ها بخريد و يا خودتان درست کنيد.
- جعبه‌هاى خالى و تميز. ظروف و قوطى‌هاى دَردار و بدون درِ مربّا (از نوع شيشه‌اى نباشند).
- انواع توپ‌ها از نظر اندازه. (پينگ‌پونگ، تنيس و فوتبال)
- انواع کاغذ: (به جز کاغذ روزنامه) براى مچاله کردن، پاره کردن، درآوردن صداى خش خش.
- اشياء بسته‌بندى شده: يکى دو شيء را بدون استفاده از چسب، با کاغذ بسته‌بندى کنيد به‌طورى‌که باز کردن آنها آسان باشد.
- گلوله‌هاى نخى: که از باز نشدن آنها مطمئن باشيم.
- آينه: فقط آينه‌هاى نشکن مخصوص بچه‌ها.
- پنجره‌ها و ديوارها: بچه را بغل کنيد و بگذاريد به آنها دست بزند.
- بادکنک: آنها را به‌طور کامل باد نکنيد.
- تکه‌هاى چوب کاملاً صاف
- انواع خط‌کش (چوبى - پلاستيکى و فلزي)
- حلقه‌هاى نوارچسب
- سبدها و کاسه‌هاى (حصيري)
  کسب مهارت بيشتر
همراه با پيشرفت کودک در مهارت‌هاى دست‌ورزى مى‌توانيد از راه‌هاى گوناگون به او کمک کنيد تا مهارت بيشترى به‌دست آورد.
اشيائى به او بدهيد که داراى زواياى متعدد باشند، به‌طورى که کودک به فکر بيفتد که چگونه مى‌شود به بهترين نحو آنها را در دست گرفت.
اشيائى که داراى سوراخ‌هاى متعدد باشند تا بتوانند انگشتان خود را در آنها فرو کند يا به‌ دست و پاى خود بيندازد. (اشياء النگو مانند، نظير حلقه‌ٔ نوارچسب يا دستبند)
اشياء بزرگتر يا سنگين‌ترى که مجبور شود از هر دو دست خود استفاده کند.
بعد از دادن يک شيء، شيء ديگرى هم به او بدهيد تا به اين ترتيب ياد بگيرد که شيء اول را به زمين نيندازد بلکه هر دو شيء را با دو دست خود بگيرد. و بالاخره، هر دو شيء را با يک دست نگه دارد.
  غذا
وقت غذا خوردن فرصت مناسبى براى تمرين مهارت در استفاده از دست‌ها است ناخنک زدن به غذا و گرفتن فنجان اولين اعمالى هستند که کودک مى‌تواند براى خودش انجام دهد. کودک قبل از اينکه ياد بگيرد با قاشق غذا بخورد مى‌تواند آن را در دست نگه دارد. بازى با غذا و به اين‌ور و آن‌ور ماليدن آن را مى‌توان ابتدائى‌ترين نوع بازى خلاّق به‌شمار آورد. همچنين اين عقيده و باور وجود دارد که اگر به کودک اجازهٔ اين کار داده شود در جلوگيرى از عادات بد غذائى او در آينده مؤثر است.
  ايمنى و بهداشت
همين که کودک در استفاده از اشياء مهارت پيدا مى‌کند، آگاهى از خطرات احتمالي، داراى اهميت بسيار حياتى است. در صورتى که در مورد چيزى احتمال خطر مى‌دهيد، آن را از دسترس او دور نگه داريد.
- بچه‌ها هر چيزى را در دهان مى‌گذارند (اين عمل، به لحاظ روانشناسى کودک، يک فرآيند شناخت اشياء است. م). هرگز چيزهائى را که به‌علت کوچک بودن ممکن است توسط کودک بلعيده شود يا در گلوى او گير کند و يا در گوش و بينى خود فرو نمايد در دسترس او نگذاريد. توجه داشته باشيد که اين اصل مى‌تواند شامل آن دسته از اشياء بزرگترى باشد که قسمت‌هاى مختلف آنها را مى‌شود کَند يا به‌ هر علت جدا کرد.
مطمئن‌ترين وسايل بازي، ظروفى هستند که درِ آنها پيچى است. چون برخلاف درهاى فشاري، کودکان نمى‌توانند قبل از رسيدن به سن هجده ماهگى آنها را باز کنند.
اسباب‌بازى‌هائى را که احتمال مى‌دهيد در رنگ آنها از سرب استفاده شده است، در اختيار آنها نگذاريد.
بطرى‌هاى مورد استفادهٔ کودک را به‌دقت بشوئيد و به‌طور کلى از بطرى‌هاى خالى مواد سفيدکننده و مايع شستشو به اين منظور استفاده نکنيد.
چيزهائى را که ممکن است باعث خفه شدن او شود از دسترس او دور نگه داريد. اين اشياء شامل کيسه‌هاى پلاستيکي، کوسن و بالش يا هر چيز ديگرى است که ممکن است روى او بيفتد.
- مراقب اشياء تيز و بُرنده‌اى باشيد که ممکن است انگشتان دست يا پاى او را زخم کند و يا رگ او را پاره نمايد.
- هرگز او را با چيزهائى شبيه روبان تنها نگذاريد.
- از اشياء نوک‌تيزى که ممکن است در پوست او فرو برود و يا در بينى و چشم‌ها يا گوش‌هاى خود فرو کند پرهيز کنيد. همين‌طور اشياء لب‌تيزى که احتمال مى‌دهيد باعث بريدگى شوند.
- ظرف‌هاى يک‌بار مصرف ماست را بلافاصله بعد از ترک خوردن، دور بيندازيد.
- اشياء سنگينى را که در صورت افتادن مى‌توانند آسيب‌رسان باشند، از دسترس او دور نگه داريد.
- از تميز بودن محل بازى کاملاً مطمئن شويد.
- وسايلى که براى مواد غذائى از آنها استفاده شده است، از نظر بهداشتى خطرناک هستند. اين نوع وسايل را قبل از اينکه در اختيار کودک قرار دهيد، کاملاً استرليزه کنيد، اشياء ديگر را با مايع ظرفشوئى و يا جوش شيرين بشوئيد، آب بکشيد و خشک کنيد.
  انداختن
بچه‌ها وقتى متوجه مى‌شوند که مى‌توانند چيزى را بيندازند، انداختن چيزها يکى از سرگرمى‌هاى مورد علاقهٔ آنها مى‌شود. اين کار را براى ناراحت کردن شما نمى‌کنند، بلکه در حال يادگيرى و تمرين مهارت تازه‌اى هستند و کنجکاو هستند که بفهمند وقتى که چيزى مى‌افتد چه پيش مى‌آيد. برداشتن آن و برگردان آن شيء به آنها، رابطهٔ متقابلى ايجاد مى‌کند که براى آنها بسيار لذت‌بخش است.
اگر اين کار شما را خسته مى‌کند مى‌توانيد اشياء مورد علاقهٔ او را با يک قطعه نخ به صندلى يا کالسکهٔ او ببنديد و به او ياد بدهيد که بعد از انداختن، آن را بالا بکشد.
يک روش ديگر اين است که اسباب‌بازى‌هائى را تهيه کرده به تناوب در اختيار او بگذاريد که بتواند آنها را پرتاب کند.
اشيائى سبک مثل کاغذ و بادکنک، چيزهاى سنگين‌ترى که قِل مى‌خورند (مثل بطرى‌هاى پلاستيکي) انواع توپ (که بالا مى‌برند)، چيزهائى که سر جاى خود باقى مى‌مانند (مثل کوسن و کيسه‌هاى حبوبات). براى تشويق او به نشانه‌گيري، ظرف بزرگى در اختيار او بگذاريد تا آنها را در آن بيندازد. اگر در ته ظرف يک سينى فلزى قرار دهيد، صداى جالبى ايجاد مى‌کند و او را به اين عمل بيشتر ترغيب مى‌کند.


همچنین مشاهده کنید