جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پُر کردن و خالی کردن


  پيشنهادات
هم به‌علت عدم توانائى و هم به‌علت بى‌حوصلگى بيشتر بچه‌ها چيزى را بيش از چند ثانيه در دست نگه نمى‌دارند و خيلى زود آن را مى‌اندازند. بنابراين هرچه اسباب‌بازى‌ها متنوع‌تر باشند بهتر است.
همواره مقدار زيادى اسباب‌بازى بى‌خطر در دسترس داشته باشيد تا بتوانيد در اختيار او بگذاريد. بد نيست مجموعه‌اى از اشياء مناسب در هر يک از اتاق‌هاى خانه و جاهائى که مورد استفادهٔ کودک است، موجود باشد.
اشيائى را انتخاب کنيد که از نظر شکل، اندازه، وزن و بافت (نرم، زبر، صاف، ناصاف، محکم و کِش‌آمدني) با يکديگر فرق داشته باشند. در ضمن، اشياء جالب براى ديدن و شنيدن را فراموش نکنيد تا کودک بتواند همزمان، حواس مختلف خود را به‌کار بيندازد.
در پيدا کردن چيزهاى تازه ابتکار به خرج دهيد و هر چيزى را تبديل به يک وسيلهٔ بازى نمائيد. مثل قرار دادن چيزى در يک ظرف خالي، يا رديف کردن شکلات‌ها در جعبه. وقتى کودک از يکى از وسايل بازي، خسته شد، آن را پنهان کنيد بعد از چند روز، همان تازگى اوليه را براى او خواهد داشت. اگر اشياء ريزى داريد که به‌علت خطرناک بودن نمى‌توانيد در اختيار او بگذاريد آنها را به يک نخ محکم يا بند کفش بکشيد و دو طرف آن را با يک گره کاملاً محکم کنيد و يا با استفاده از حلقهٔ پرده، به يک پارچهٔ ساده يا بالش کوچک بدوزيد.
  اتاق نشيمن
کتاب. کودکان از باز کردن، بستن، ورق زدن و نيز نگاه کردن به آن بسيار لذت مى‌برند.
مجله‌هاى کهنه و کاتالوگ‌ها، قرقره‌هاى خالى
چند عدد از آنها را با يک قطعه نخ محکم و يا روبان به يکديگر وصل کنيد.
روبان، کِش، کاسِت، خالى، زير، ليوانى، بالشتک
  حمام
وسايل شخصى کودک. اسفنج (ابر حمام)، مسواک، شانه، برس سر، پوشک، جا صابوني، اگر بشود در آن را محکم بست مى‌شود به‌عنوان جغجغه هم از آن استفاده کرد.
قوطى‌هاى پودر بچه، قوطى‌هاى کِرم، بطرى‌هاى پلاستيکى، حولهٔ صورت، برس ناخن، مايع مخصوصِ شستن چشم، باند (براى محل زخم)، يک حلقهٔ چسبِ زخم (مشمّاى طبّي)
  آشپزخانه
چند قاشق (پلاستيکى فلزي، چوبي)، ظرف‌هاى خالى يک‌بار مصرف ماست، بسته‌هاى باز نشده، قوطى‌ها و کيسه‌هاى محکم مواد غذائى، فولاد ضد زنگ (جا تخم‌مرغى و جاى نان تست)، ميوه‌ها و سبزيجات کاملاً شسته شده و تميز، حلقه‌هاى لاستيکى / ظروف مربّا و ترشى، ظرف‌هاى پلاستيکى، قالب‌ها و بشقاب‌هاى پلاستيکى يا کاغذى، قورى فلزي، کترى فلزى، قابلمه، درِ قابلمه، قابلمهٔ مخصوص آب‌پز کردن تخم‌مرغ، سينى، هم‌زن، جايخى، قيف، ظروف آلومينيومى، بُرس شيرينى، جعبه‌هاى تخم‌مرغ (کاملاً تميز)، جا کيکى کاغذى، قوطى چاى، زير ليوانى، قوطى قهوه، نى (براى آشاميدنى‌ها)، قوطى بيسکويت، غلتک (وَردَنه)، کفگير، دستکش لاستيکى، رنده، دستمال سفره، ملاقه، دستگيرهٔ پارچه‌اى مخصوص برداشتن قورى، الک، حلقه‌هاى دستمال سفره، آبکش، زير بشقابى، چاى صاف‌کن.
  توپ بازى
بعد از اينکه کودک انداختن را ياد گرفت، مى‌توانيد اولين بازى ساده را با او شروع کنيد. او را روى زمين بنشانيد، طورى که پاهاى او کمى از هم باز باشند. توپ را به آرامى به‌طرف او قِل دهيد، طورى که بين دو پاى او قرار گيرد. اگر نتواند آن را به شما برگرداند حداقل به آن دست خواهد زد. يک کار ديگر هم مى‌شود کرد و آن اينکه وقتى در صندلى خود نشسته است، توپ را به آرامى روى زانوى او بيندازيد. از اين کار خوشش خواهد آمد و آن را خواهد انداخت، بعد شما دوباره آن را به او برگردانيد.
  پُر کردن و خالى کردن
اين کار هم يکى از سرگرمى‌هاى اصلى کودک از حدود يک سالگى به بعد است. ظرف‌هائى با اندازه‌هاى مختلف تهيه کنيد که بتواند، مکعب‌ها، گيره‌هاى لباس، جوراب و چيزهائى از اين قبيل را در آنها بريزد و خالى کند.
خالى کردن قفسهٔ آشپزخانه هم از کارهاى مورد علاقهٔ کودکان است. بد نيست که دست‌کم يکى از قفسه‌هاى آشپزخانه را به اين کار اختصاص دهيد که بتواند موقعى که شما مشغول کار هستيد خود را سرگرم کند. باز کردن بسته‌هاى خريد نيز براى او لذت‌بخش است و وقتى که نخ آنها را باز مى‌کند و دست خود را در آنها فرو مى‌برد به هيجان مى‌آيد.


همچنین مشاهده کنید