پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

علائم بالینی


  اتيولوژى
اتيولوژى در تعريف به حالتى گفته مى‌شود که زوجه پس از ۱۲ ماه نزديکى بدون جلوگيرى نتواند حامله شود. علل نازائى درشکل (- علل نازائى -) فهرست شده است.
  علائم بالينى
علائم بالينى ارزيابى اوليه شامل بحث در مورد زمان مناسب نزديکي، آناليز منى مرد، اثبات تخمک‌گذارى در زن و در بيشتر مواقع تأييد باز بودن توبول در زنان است. سابقه خونريزى قاعدگى منظم، سيکليک، قابل پيش‌بينى و خودبه‌خودى معمولاً نشان‌دهنده سيکل‌هاى با تخمک‌گذارى است که مى‌تواند با کيت‌هاى ادرارى نشان‌دهنده تخمک‌گذاري، نموداراى درجه حرارت پايه بدن يا اندازه‌گيرى سطح پروژستين پلاسما در فاز لوتئال تأييد گردد. بيمارى توبولى را با هيستروسالپنگوگرام با لاپاروسکوپى تشخيصى ارزيابى مى‌کنند. با گرفتن شرح حال و انجام معاينه بالينى ممکن است اندومتريوز مطرح شود ولى اغلب از نظر بالينى بدون علامت است و تنها به‌وسيله لاپاروسکوپى به‌طور قطعى رد مى‌شود.
  درمان
درمان نازائى بايد منطبق بر مشکلات منحصربه‌فرد هر زوج باشد. انتخاب درمانى شامل انتظار، کلوميفن سيترات با يا بدون وارد کردن منى به درون رحم (IUI)، گونادوتروپين‌ها با يا بدون IUI و بارورى خارج رحمى (IVF) است. در شرايط خاصى ممکن است به جراحي، تجويز GnRH به‌صورت ضرباني، تزريق اسپرم به درون سيتوپلاسم (ICSI) يا فن‌آورى‌هاى توليدمثل کمکى با تخمک يا اسپرم‌ دهنده نياز شود.


همچنین مشاهده کنید