سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

درد لگنی


   اتيولوژى
اتيولوژى درد لگنى مى‌تواند در ارتباط با سيکل‌هاى قاعدگى طبيعى يا غير طبيعى باشد و منشاء آن درد خود لگن يا ارجاعى از ناحيه ديگرى از بدن است. بايد شک بالائى براى اختلالات خارج لگنى با درد ارجاع شونده به لگن نظير آپانديسيت، ديورتيکوليت، کوله‌سيستيت، انسداد روده‌اى و عفونت دستگاه ادرارى قابل شد. اگر کرامپ شديد يا ناتوان‌کننده‌اى در زمان قاعدگى سيکل‌هاى همراه با تخمک‌گذارى اتفاق بيفتد و اختلال مشخصى در لگن وجود نداشته باشد به آن ديس‌منوره اوليه مى‌گويند. درد لگنى ناشى از علل عضوى را مى‌توان به انواع رحمى (ليوميوم، آدنوميوز، تنگى سرويکس، عفونت‌ها، کانسر)، تخمدانى (سالپنژواووفوريت، کيست، نئوپلاسم، پيچ‌خوردگي، اندومتريوز)، والوى يا واژينال (مونيليا، تريکوموناس، گاردنرلا، هرپس، کونديلوما اکوميناتوم، کيست‌ها يا آبسه‌هاى غدد بارتولن) و در رابطه با حاملگى (تهديد به سقط يا سقط ناکامل، حاملگى نابه‌جا) تقسيم‌بندى کرد. اکثر زنان در هنگام تخمک‌گذارى در قسمت تحتانى شکم احساس ناراحتى مى‌کنند (ميتل‌اشمرز Mittelschmerz) که به‌صورت دردى مبهم در ميانه سيکل اتفاق مى‌افتد و چند دقيقه تا چند ساعت به‌طول مى‌انجامد به‌علاوه در سيکل‌هائى که تخمک‌گذارى مى‌کنند ممکن است در چند روز قبل از قاعدگى علائم جسمى نظير ادم، احتقان پستان و نفخ و ناراحتى شکمى ظاهر گردد. ترکيبى از علائم تحريک‌پذيري، افسردگى و لتارژى دوره‌اى را به‌نام سندرم پيش‌قاعدگى (PMS; Premenstruall Syndrome) مى‌شناسند.
  تشخيص
ارزيابى بيمار شامل شرح حال معاينه لگن اندازه‌گيرى hCG و سونوگرافى لگن است. در بعضى از موارد درد لگنى که علت آن تعيين نشده باشد لاپاروسکوپى يا لاپاروتومى توصيه مى‌گردد.
  درمان
ديس‌منوره اوليه با NSAIDs يا ضدٌ حاملگى‌هاى خوراکى بهتر درمان مى‌شود. عفونت‌ها را بايد با آنتى‌بيوتيک‌هاى مناسب درمان کرد. ممکن است علائم PMS با SSRI بهبود يابد. امکان دارد در اختلالات ساختمانى نياز به جراحى باشد.


همچنین مشاهده کنید