جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

روز همهٔ ارواح (All Soulsُ Day)


   روز نزول روح‌القدس بر حواريون (ويت‌ساندى Pentecost يا Whit Sunday)
هر يکشنبه بين ۱۰ مه و ۱۳ ژوئن. اين روز که هفت هفته پس از روز عيد پاک واقع مى‌شود، روز نزول روح‌القدس بر حواريون حضرت عيسى (ع) است. اين روز در عين حال روز آغاز فعاليت کليسا بر زمين است. گفته مى‌شود نام انگليسى اين عيد 'ويت‌ساندي' (Whit Sunday) و در واقع White Sunday يعنى 'يکشنبهٔ سپيد' بوده که از نام جامهٔ سپيدى که تعميدشدگان جديد مى‌پوشيده‌اند برگرفته شده است. ويت ماندى (Whit Monday) در بسيارى از کشورهاى مسيحى روز تعطيل عمومى است.
   يکشنبه تثليث (Trinity Sunday)
هر يکشنبه بين ۱۷ مه و ۲۰ ژوئن. يکشنبهٔ تثليث به مناسبت 'تثليث مقدس' برگذار مى‌شود. در کليساهاى 'اتحاد آنگليکن' ، يکشنبه‌هاى باقى‌ماندهٔ سال، 'پس از تثليث' شمرده مى‌شوند.
   عيد بدن مسيح (ع) Corpus Chisti
هر پنج‌شنبه بين ۲۱ مه و ۲۴ ژوئن. عيد بدن مسيح که در پنج‌شنبهٔ بعد از يکشنبهٔ تثليث گرفته مى‌شود جشن مهمى در کليساى کاتوليک رم است که به مناسبت 'وقف عشاء رباني' (devotion to the Eucharist) برگذار مى‌گردد. اين عيد در بعضى از کشورهاى تابع کليساى کاتوليک رم تعطيل عمومى است.
   عروج حضرت مريم (ع) The Assumption)
۱۵ اوت. عيد عروج 'مريم باکرهٔ مبارک' جشنى است که کليساى کاتوليک و کليساى ارتدکس (شرقي) به مناسبت عروج جسم و روح حضرت مريم به بهشت در پايان عمر کوتاه خود برگذار مى‌کنند. اين جشن در بيشتر کشورهاى کاتوليک و در يونان تعطيل عمومى است.
   روز همهٔ قديسين (All Saintsُ Day)
اول نوامبر: اين روز - که در برخى از کشورهاى مسيحى (و عمدتاً کاتوليک) تعطيل عمومى است - به‌مناسبت زندگانى تمام قديسان کليسا، و حتى قديسانى که روز خاصى به‌نام خود دارند، جشن گرفته مى‌شود.
   روز همهٔ ارواح (All Soulsُ Day)
۲ نوامبر. روز همهٔ ارواح - که در برخى کشورهاى آمريکاى لاتين تعطيل عمومى است - از جشن‌هاى مهم کليساى کاتوليک رم محسوب مى‌شود. در اين روز کليهٔ ارواحى که اکنون در 'برزخ' هستند دعا مى‌شود.
   يکشنبهٔ ورود (Advent Sunday)
نزديکترين يکشنبه به ۳۰ نوامبر که هر يکشنبهٔ بين ۲۷ نوامبر و ۳ دسامبر را ممکن است شامل شود. يکشنبهٔ ورود (از لاتينى adventus به‌معناى 'آمدن' ) آغاز فصل آمادگى براى کريسمس است. معمولاً سه و گاه چهار يکشنبهٔ ورود وجود دارد.
   آبستنى معصومانهٔ حضرت مريم (ع) (Immaculate Conception)
۸ دسامبر. اين جشن به‌مناسبت اين آئين (کاتوليک رومي) برگزار مى‌شود که حضرت مريم (ع) بدون ارتکاب گناه باردار شده است. اين روز در بعضى از کشورهاى کاتوليک تعطيل عمومى است.
   شب عيد ميلاد مسيح (ع) (Christmas Eve)
۲۴ دسامبر. روز پيش از کريسمس که در تعداد اندکى از کشورهاى مسيحى تعطيل عمومى است.
   روز کريسمس يا عيد ميلاد مسيح (ع) (Christmas Day)
۲۵ دسامبر. آئين برگزارى روز تولد عيسى (ع) از مريم (ع) در بيت‌اللحم، احتمالاً در ۴ پيش از ميلاد. کريسمس (از لحاظ لغوى Christ mass) از ديرباز برگزار مى‌شد. با اين‌حال دليلى براينکه اين واقعهٔ تاريخى در ۲۵ دسامبر رخ داده باشد وجود ندارد. مدارکى وجود دارد که مسيح (ع) در سپتامبر متولد شده است.
کليساى اوليهٔ شرق، هم کريسمس و هم عيد تجلى را در ۶ ژانويه جشن مى‌گرفت. در مغرب زمين، جشن ميلاد از ۳۳۶ ميلادى در ۲۵ دسامبر گرفته مى‌شود تا جاى 'جشن خورشيد' مربوط به کفار [مذهب مهر - م] را که در همين تاريخ يا نزديک به آن برگزار مى‌شد، بگيرد. از پايان سدهٔ چهارم، سراسر جهان مسيحيت کريسمس را در ۲۵ دسامبر برگزار مى‌کردند، جز در ارمنستان که اين جشن را هنوز در ۶ ژانويه برگزار مى‌کنند. (گرچه کليساهاى ارتدکس کريسمس را در ۲۵ دسامبر مى‌گيرند، اما جشن‌هاى آن بنابر تقويم گريگورى در ژانويه مى‌افتد، چون مسيحيت شرق هنوز از تقويم يوليانى استفاده مى‌کند).


همچنین مشاهده کنید