جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

جهت توفیق در کار و تلاش


  درجنبه آموزشى
در اين زمينه مباحث بسيارى قابل ذکرند که اغلب به کار و فنون معلمى مربوط مى‌شوند و براى آگاهى همه‌جانبه آن ضرورى است راه و رسم معلمى را بياموزيم. از جمله نکات مورد رعايت عبارتند از:
- توجه به تفاوت‌هاى فردى در امر هدايت و راهنمائى درسي.
- واداشتن به تمرين دقت تا کارش از مرحله دقت ارادى به مرحله دقت عادتى برسد و درس را سرسرى نگيرد.
- استفاده از مثال‌ها و روش‌هاى مطبوع در تدريس و سهل‌الهضم کردن آن.
- توجه به اصل تدريج و توجه مرحله به مرحله‌اى درس و پيشرفت با در نظرداشتن توانائيها.
- تکيه به تمرين و تکرار دروس و برنامه‌ها که مباحث در ذهن او تثبيت شوند.
- تأکيد بر رغبت درسى او بدينگونه که اگر به رياضيات علاقمند است در اين زمينه تلاش و پيشرفت بيشترى داشته باشد. يا اگر در ادبيات ضعيف است در هنر پيشرفت کند.
- ترميم پايه‌هاى گذشته تا اين امکان وجود داشته باشد که براى امروز او کارى انجام شود.
- پرهيز از خستگى ذهنى و زياد انباشتن آن که موجب صدمه‌اى براى شاگرد است.
  در جنبه گذران زندگى
آري، او کودکى عقب‌مانده است و بايد گذشته را جبران کند. ولى اين امر نبايد به بهاى همه‌چيز پايان يابد. او چون ديگر کودکان حق بازى و تفريح دارد. بايد رشد و پرورش يابد بدين‌سان ضرورى است که ساعاتى از شبانه‌روز او صرف‌بازي، تفريح، گردش و استفاده از هواى آزاد شود. حتى در روز تعطيل و پيک‌نيک، به گردش‌هاى دسته‌جمعى بگذرد. کاملاً فارغ از درس و بحث گردد.
  مراقبت‌هاى جانبى
در عين‌حال بايد چون سايه‌اى بدنبالش روان بود. کار و برنامه او را بايد زيرنظر داشت و در مواردى با افراد مجرب و صاحب‌رأى مشورت کرد. وظيفه والدين و مربيان هدايت و کمک به طفل است تا درسش را خوب بفهمد، به خود اعتماد پيدا کند، روى پاى خود بايستد و براى سرنوشت خود تصميم بگيرد. در اين‌راه از همه توان‌ها و امکانات بايد ممد جست.
- اصلاح مشکلات او د رأس برنامه‌ها و اقدامات است. حفظ جنبه‌هاى عاطفى و اخلاقى و مهرورزى و دلجوئى و همدردى همچنان ضرورى است. خواهيم کوشيد که از طريق ملاحظات و رودربايستى‌ها براى ايجاد شرايط و موقعيت مساعدتر براى تحصيل استفاده کنيم.
- براى کودکانى که مشکل عضوى و نارسائى جسمى دارند و بدان‌خاطر عقب‌مانده شده‌اند ضرورى است روش چندحسى را براى ترميم و تقويت يادگيرى بکاربريم بگونه‌اى که با گوشش سخن معلم را که دارد لغتى را تلفظ مى‌کند بشنود، با چشم آن لغت را که روى تخته‌سياه نوشته شده تعقيب کند و با انگشت روى آن بکشد.
  همکارى خانه و مدرسه
شما ممکن است براى جبران عقب‌ماندگى درسى فرزندتان معلم سرخانه بگيريد و با هزينه‌اى سنگين برنامه درس خصوصى را در خانه پياده کنيد. ولى بايد به اين نکته توجه کرد، مادام که همکارى خانه و مدرسه همگام نگردد امکان موفقيت و پيروزى براى کودک نخواهد بود.
لازم است پدران و مادران با معلم کنار آيند، کارى کنند که مدرسه بيشتر از پيش خود را با شرايط خاص کودکان عقب‌مانده همگام کند و به آنها بيشتر توجه نمايد. حتى براى مديرمدرسه بايد شرايط و امکانى پديد آورد که در جمعيت کلاس تجديدنظر کند. از معلمان خود کار و تلاش مؤثرترى را بخواهد و ...


همچنین مشاهده کنید