پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

سیگار


   سيگار کشيدن و فرزندان شما
آيا شما آگاهانه به فرزندان خود آسيب مى‌رسانيد؟ احتمالاً جواب شما منفى است. ولى اگر سيگار مى‌کشيد و فرزند داريد، به احتمال زيادى درست همين کار را مى‌کنيد. برخى حقايق تحريک‌کننده در اينجا ارائه مى‌شود:
- در زنانى که هنگام حاملگى سيگار مى‌کشند، خطر توليد نوزاد مرده، سقط خودبه‌خودي، و زايمان زودرس بيشتر از زنانى است که سيگار نمى‌کشند. اين نکته زمانى که شما در نظر بگيريد زنى که دو بسته در روز سيگار مى‌کشد، جنين خود را از ۲۵ درصد اکسيژن مورد نياز خود محروم مى‌کند، تعجب‌آور نيست.
- نوزادان مادرانى که هنگام حاملگى سيگار مى‌کشند، احتمال به دنيا آمدن آنها با جثهٔ کوچکتر از حد معمول بيشتر است و در معرض خطر بيشتر مرگ بلافاصله بعد از زايمان قرار دارند. شواهد چندى وجود دارد که حتى نشان مى‌دهد، قرار گرفتن غيرفعال در معرض دود سيگار (دودى که مادر در اثر سيگار کشيدن استنشاق مى‌کند)، ممکن است در وزن نوزاد هنگام تولد مؤثر باشد.
- يک مطالعه در دانشگاه مريلند اخيراً نشان داده است که کودکان سه سالهٔ مادرانى که هنگام حاملگى سيگار کشيده‌اند، ضريب هوشى آنها به‌طور متوسط ۵ نمره از کودکان که مادر آنها هنگام حاملگى سيگار را ترک کرده‌اند، کمتر بوده است.
- چندين مطالعه نشان داده‌اند که در شيرخواران زير يک سال ميزان وقوع التهاب نايژه و ذات‌الريّه به‌طور قابل توجهى بيشتر از کودکانى است که در محيط عارى از دود سيگار زندگى مى‌کنند.
- مهم‌تر از همه، سيگار کشيدن شما به ميزان زيادى روى احتمال سيگار کشيدن کودک شما هنگام بزرگتر شدن (به‌ويژه در دوران نوجواني) تأثير مى‌گذارند. حدود يک ميليون نوجوان هر سال سيگارى مى‌شوند، و اکثر نوجوانانى که سيگار مى‌کشند والدين آنها سيگارى هستند. دختران تمايل به پيروى از عادت سيگار کشيدن مادران خود دارند و در اين مورد به پدران خود توجهى ندارند. درصد دختران نوجوانى که در حال حاضر سيگار مى‌کشند تقريباً به زيادى تعداد پسران است و اين نکته نيز مشخص شده است که شيوع سرطان ريه در زنان در حال افزايش است. مادران و پدران بايد از خود سؤال کنند 'آيا ما مى‌خواهيم اين بلا را بر سر فرزندان خود بياوريم؟'
   منافع ترک سيگار چيست؟
يکى از منافع اين‌کار احتمالاً آسان‌تر يافتن دوستان جديد و حفظ دوستان قبلى است. اگر سيگارى هستيد بدون ترديد بيش از يک بار زخم زبان‌هاى زيرکانه يا نگاه‌هاى سرزنش‌آميز ديگران را هنگام روشن کردن سيگار در انظار عمومى تجربه کرده‌ايد. باور کنيد که اين تازه آغاز کار است. غيرسيگارى‌ها به‌طور روزافزونى جسور و پرخاشگر مى‌شوند. شما نمى‌توانيد در اکثر ساختمان‌هاى دولتى سيگار بکشيد، مگر آنکه به اتاقک‌هاى زيرزمينى که براى راندن شما طراحى شده است، برويد. در بسيارى از شهرها نمى‌توانيد در رستوران‌ها سيگار بکشيد و در برخى شهرها نمى‌توانيد در مؤسساتى که ممکن است با افراد غيرسيگارى برخورد کنيد، سيگار بکشيد.
دلايل بسيار و بهترى براى ترک سيگار وجود دارد:
- طى ۱۲ ساعت بعد از کشيدن آخرين سيگار بدن شروع به التيام خود مى‌کند. ميزان مونواکسيدکربن و نيکوتين خون به‌ سرعت شروع به کاهش مى‌کند.
- ظرف چند روز احساس چشائى و بويائى شما شروع به طبيعى شدن مى‌کنند. سرفه‌هاى شما قطع خواهد شد و دستگاه گوارش شما به حالت طبيعى برخواهد گشت.
- ظرف يک هفته احساس شادابى و نيروى بيشترى خواهيد کرد. قادر خواهيد بود بدون از نفس افتادن و سرگيجه از پله‌ها بالا رويد. در اين هنگام احساس واقعاً خوبى نسبت به خود پيدا خواهيد کرد.
- ظرف يک سال خطر بيمارى عروق کرونرى قلب کاهش خواهد يافت. بعد از دو تا هفت سال خطر بيمارى عروق کرونرى قلب در شما مانند کسى مى‌شود که هرگز سيگار نکشيده است.
- ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال خطر سرطان ريه به اندازهٔ فردى مى‌شود که هرگز سيگار نکشيده است.
- به‌طور خلاصه شما به شکل محسوسى سال‌هاى سازنده و همراه با سلامتى‌اى را به عمر خود مى‌افزائيد و از همان ابتدا خود و ديگران را از گرفتاري، بوى بد، دردسر، و هزينه سيگار کشيدن آسوده مى‌کنيد.
  سيگار کشيدن
تنها کسى که طى ده سال گذشته روى قلهٔ کوه يا در سيارهٔ ديگرى زندگى کرده است احتمالاً از خطرهاى استعمال دخانيات براى سلامتى (خود و ديگران) ناآگاه است. ما در اينجا در مورد کشيدن سيگار بحث مى‌کنيم. کشيدن سيگار برگ و پيپ نيز همهٔ اين خطرها (و بيشتر) را دارد ولى کشيدن آنها کمتر رايج است، زيرا احتمالاً افرادى که آنها را مصرف مى‌کنند خود را هرچه بيشتر در طبقات پائين اجتماعى مى‌يابند.
اگر سيگار مى‌کشيد، مى‌دانيد که خطرناک است و دليل نوشتن آشکار اين نکته روى هر بستهٔ سيگار که مى‌خريد چيزى جزء اين نيست که شما قادر به خواندن آن باشيد (کارى که شما انجام نمى‌دهيد). شما کاملاً آگاه هستيد که اين عادت خطر ايجاد سرطان ريه (يک نفر از هر ده نفر سيگارى قهار)، التهاب مزمن و برونش (آيا صبح‌ها سرفه و خلط داريد؟) و آمفيزم (آيا به ‌راحتى دچار تنگى نفس مى‌شويد؟) را افزايش مى‌دهد. همچنين مى‌دانيد که سيگار باعث رنگ گرفتن انگشتان و دندان‌هاى شما مى‌شود، موها و لباس شما را بدبو و هواى اتاق را آلوده مى‌کند. چه وقت براى آخرين بار داخل حمامى که درست قبل از شما فردى در آنجا سيگار کشيده است، شده‌ايد؟
ولى آيا از خطرهاى سيگار کشيدن که ذيلاً ذکر مى‌شود آگاهى داريد؟
- شما در معرض خطر بيشتر بروز سرطان‌هاى دهان، حلق، مري، مثانه، کليه، لوزالمعده، معده و گردن رحم قرار خواهيد گرفت.
در واقع ۳۰ درصد کليهٔ سرطان‌ها در اثر سيگار کشيدن ايجاد مى‌شود.
گزارش عمومى جراحان، ۱۹۸۲، انجمن سرطان آمريکا، حقايق و نمودارهائى در مورد سرطان، ۱۹۸۶.
- خطر بروز بيمارى عروق کرونرى قلب در شما افزايش (۳۰ درصد) مى‌يابد. اگر يک بسته يا بيشتر در روز سيگار مى‌کشيد دو و نيم برابر بيشتر از افراد غيرسيگارى در معرض اين بيمارى و دو تا چهار برابر بيشتر در معرض مرگ ناگهانى در اثر بيمارى قلب هستيد (گزارش عمومى جراحان ۱۹۸۳). در واقع انجمن ريهٔ آمريکا تخمين زده است که تعداد مرگ‌هاى زودرس در اثر سيگار کشيدن در آمريکا ۳۵۰ هزار نفر در سال است. اين تعداد معادل از دست دادن سالانهٔ ۹۰۰ هواپيماى جت غول‌پيکر پر از مسافر است. اين تعداد از مجموع مرگ و مير ناشى از الکل، مواد مخدر، تصادفات خودروها، خودکشي، و آدم‌کشى بيشتر است.
- خطر بروز بيمارى‌هاى عروقى‌اى مثل سکتهٔ مغزى (بيمارى عروق مغز)، بيمارى‌هاى عروق محيطى ناشى از تصلى شرائين (پادرد، قانقاريا) و اتساع موضعى شريان آئورت در شما افزايش مى‌يابد.
- احتمال بروز زخم‌هاى معده و دوازدهه ناشى از ازدياد اسيد و آنزيم‌هاى معده در شما بيشتر مى‌شود. مرگ و مير ناشى از زخم‌هاى دوازدهه در افراد سيگارى دو تا چهار برابر بيشتر از غيرسيگارى‌ها است.
کوراتاجي، اچ و همکاران، تأثير تفاوت جنس و سيگار کشيدن در مرگ و مير زخم دوازدهه. مجلهٔ آمريکائى بهداشت عمومى ۱۹۸۶ و ۷۰۰:۷۶
- به‌عنوان يک سيگارى احتمال بروز حادثه براى شا دو برابر ديگران است.
- احتمال ترک محل کار به‌علت بيمارى در مورد شما بيشتر است و به دليل ناتوانى زود بازنشسته خواهيد شد.
- شما به احتمال زيادترى باعث آتش‌سوزى منجر به تلفات مالى قابل توجه خواهيد شد.
کى‌اشتين ام ام: به چه ميزان انتظار مى‌رود که کسب و کار از ترک سيگار سود ببرد. طب پيشگيرى ۱۹۸۳ و ۳۵۸:۱۲.


همچنین مشاهده کنید