جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

وازکتومی


در حال حاضر تنها دو روش پيشگيرى براى مردان در دسترس است که عبارتند از: کاندوم و وازکتومى.
   وازکتومى
وازکتومى يا 'بستن انتقال‌دهندهٔ اسپرم' قطع و بستن مجارى منى‌بر منشاء گرفته از بيضه‌ها است. اين روش يک جراحى ساده و کم‌هزينه است که تحت بى‌حسى موضعى و ظرف ۲۰ دقيقه انجام مى‌شود و نيازى به بسترى شدن ندارد. بعد از ۱۵تا ۲۰ بار انزال براى تخليهٔ اسپرم‌هاى باقى‌مانده در مجارى منى‌بر، عقيمى دائمى ايجاد مى‌شود. به‌خاطر داشته باشيد تا انجام آزمايش منى توسط پزشک و نشان دادن دو بار انزال بدون اسپرم نبايد خود را عقيم تصور کنيد. کودکان بسيارى از پدران تازه وازکتومى شده به‌وجود آمده‌اند. وازکتومى هيچ اثرى روى تمايل و عملکرد جنسى ندارد و حتى با آسوده کردن زن و شوهر از اضطراب ناشى از حاملگى ناخواسته باعث بهبودى اين دو عامل مى‌شود. به همين دليل هرگاه زن و شوهر متقاعد شدند که خانواده آنها کامل است، ممکن است به انجام وازکتومى ترغيب شوند.
   کاندوم‌ها
کاندوم‌ها يا غلاف‌هاى پيشگيرى‌کننده در حدود ۹۰ درصد در پيشگيرى از حاملگى مؤثر هستند و همچنين ممکن است بيش از ساير روش‌هاى پيشگيرى در جلوگيرى از بيمارى‌هاى مقاربتى مثل تبخال و ايدز مؤثر باشند. مؤثرترين کاندوم‌ها آنهائى هستند که داراى مواد نرم‌کننده اسپرم‌کش مثل نان اکسينول - ۹ هستند. نقطه‌ضعف اصلى کاندوم‌ها کاهش احساس در مردان است که باعث کاهش پذيرش استفاده از آنها شده است. در موارد نادر حساسيت لاستيک باعث ايجاد بثوراتى روى آلت مى‌شود. اين نوع التهاب پوست تماسى به‌طور کامل در التهاب پوستى تماسى تشريح شده است. با تغيير نوع کاندوم و استفاده از انواعى که از رودهٔ گوسفند ساخته مى‌شود (مثل Lambskin) و احساس مرد را نيز بهبود مى‌بخشند، مى‌توان از اين عارضه جلوگيرى کرد.
کاندوم‌هائى که قبلاً با مواد نرم‌کننده چرب شده‌اند ارجح هستند. اگر کاندوم‌هاى لاستيکى چرب نشده را خريدارى کرده‌ايد، آن را با نرم‌کننده‌هاى محلول در آب مثل K-Y Jelly، يا بزاق نرم کنيد. از فرآورده‌هائى که ماده زمينه‌اى آن روغنى است (مثل وازلين، لوسيون‌هاى (لوسيون يک نوع محلول معلق است که روى سطح خارجى بدن استعمال مى‌شود ـ م). مراقبت‌هاى ويژه، روغن‌هاى اطفال، کرم دست نيوه‌آ، و ساير فرآورده‌هاى روغني) استفاده نکنيد، زيرا روغن مى‌تواند لاستيک را حل کند و ظرف چند دقيقه باعث پاره شدن کاندوم شود. هنگام خريد کاندوم، دستور مصرف آن را مطالعه کنيد. استفاده نامناسب به ‌وضوح مى‌تواند باعث بروز نتايج نامطلوبى شود. آميزش جنسى بدون حفاظ مانند استفاده از روش‌هائى مثل متوقف کردن عمل جنسى و پرهيز دوره‌اى (rhythm method)، را نمى‌توان به‌عنوان روش پيشگيرى تلقى کرد زيرا اين روش‌ها يا بى‌فايده هستند و يا براى اکثر زوج‌ها به ميزان زيادى غيرمؤثر هستند.


همچنین مشاهده کنید