جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قرص‌های پیشگیری از حاملگی و سرطان پستان


   قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى و سرطان پستان
در حال حاضر حدود ۳۰ سال است که قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى در آمريکا عرضه شده‌اند و اين زمان براى اثبات بى‌خطر بودن و شناخت عوارض جانبى آنها کافى است. ابتدا تصور مى‌شد که استروژن موجود در قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى ممکن است باعث يا حداقل محرک بروز سرطان پستان باشند. اگرچه ميزان وقوع سرطان پستان در ميان زنان در آمريکا به‌طور مداوم در حال افزايش است، با اين حال در چندين مطالعهٔ گسترده رابطه‌اى بين قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى و سرطان پستان در زنان، پيدا نشد.
اخيراً چند مطالعه مجزاء مجدداً ابهاماتى را در مورد ارتباط بين سرطان پستان و قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگي، ايجاد کرده‌اند، ولى اين يافته‌ها در برخى از مواد متناقض است و هيئت متخصصان ادارهٔ غذا و دارو، شواهد کنونى را براى تغيير راهنماى مصرف بسته‌بندى داروهاى پيشگيرى از حاملگى کافى ندانسته است. از اين گذشته اين هيئت مُصر است که اطلاعات مربوط به سرطان پستان بايد عميق‌تر مورد توجه قرار گيرد:
- شواهد فراوانى وجود دارد که قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى عملاً از سرطان آندومتر و تخمدان جلوگيرى مى‌کنند و اين تأثيرات مى‌توانند با افزايش جزئى در سرطان پستان که توسط مطالعات اخير گزارش شده است، مقابله کند.
- با کاهش بازار مصرف ساير روش‌هاى پيشگيرى مثل دستگاه‌هاى داخل رحمى (IUD) و با در نظر گرفتن اثربخشى کمتر 'روش‌هاى ايجاد مانع' مثل کاندوم و ديافراگم، قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى يکى از روش‌هاى معدود و واقعاً مؤثر براى پيشگيرى از حاملگى است. اين نکته به‌ويژه با درنظر گرفتن اينکه خطر مرگ در اثر عوارض حاملگى ۸ در ۱۰ هزار است و اين ميزان بسيار بالاتر از افزايش خطر بالقوهٔ سرطان پستان در زنان جوان است، اهميت دارد.
- قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى روى ساير عوارض مثل خونريزى نامنظم قاعدگي، آندومتريوز، و بيمارى خوش‌خيم پستان اثر مطلوب دارد.
چه کسانى نبايد از قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى استفاده کنند؟
تخمين زده مى‌شود که از زمان عرضه قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگي، بيش از ۸۰ ميليون زن از آنها استفاده کرده‌اند. از ميان زنانى که در حال حاضر در سنين بارورى هستند، تقريباً نيمى از آنها زمانى از اين قرص‌ها استفاده کرده‌اند. با احتساب اين تعداد، قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى از نظر بى‌خطر بودن حدنصاب فوق‌العاده‌اى را ارائه کرده‌اند. با وجود اين برخى از زنان نسبت به سايرين از نظر بروز عوارض گوناگون در خطر بيشترى هستند:
- زنانى که سيگار مى‌کشند: سيگار کشيدن به‌طور مسلم خطر فشار خون بالا، حمله‌هاى قلبي، ايجاد لخته‌هاى خون، و سکتهٔ مغزى را در زنانى که از قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى استفاده مى‌کنند، افزايش مى‌دهد
- خانم‌هاى مبتلا به اختلال لخته شدن خون، فشارخون بالا، يا بيمارى قلبى نبايد بدون توصيه پزشک و نظارت دقيق او از قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى استفاده کنند.
- زنانى که حامله‌ هستند يا ممکن است حامله باشند.
- زنان مبتلا به بيمارى‌هاى کبد يا بيمارى قند.
- زنان مبتلا يا مشکوک به سرطان پستان.
- زنانى که از برخى داروها مثل باريتورات‌ها، سولفاناميدها، سيکلوفسفاميد، وريفامپين که ممکن است تأثير قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى را کاهش دهند، استفاده مى‌کنند. هنگام مشاوره در مورد مصرف داروهاى خوراکى پيشگيرى از حاملگى حتماً داروهاى مصرفى خود را به پزشک اطلاع دهيد.


همچنین مشاهده کنید