جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سرطان پستان (۲)


   انواع جراحى در سرطان پستان
- پستان‌بردارى (ماستکتومي) محدود يا قطعه‌اى که توده‌بردارى (لامپکتومي) نيز خوانده مى‌شود: در اين روش تنها يک قسمت از پستان شامل بافت سرطانى همراه با حاشيه‌اى از بافت سالم پستان برداشته مى‌شود. برخى از جراحان تعدادى از غدد لنفاوى زير بغل را نيز برمى‌دارند و معمولاً با پرتودرمانى درمان را ادامه مى‌دهند. اين نوع عمل جراحى معمولاً براى سرطان درجا توصيه مى‌شود. در برخى موارد کاشتن ماده راديواکتيو٭ ممکن است به‌عنوان درمان کمکى به‌کار رود.
٭ در اين روش ماده راديواکتيو در محل بافت سرطانى کاشته مى‌شود تا سلول‌هاى سرطانى را نابودو کند -م.
- پستان‌بردارى کامل ساده: در اين روش پستان به‌طور کامل برداشته مى‌شود. ممکن است برخى غدد لنفاوى نيزبرداشته شوند.
- پستان‌بردارى بنيادى تغييرشکل يافته (Modified Radical Mastectomy)، شامل برداشت پستان، غدد لنفاوى زير بغل و لايه‌اى از عضلات قفسهٔ سينه است. اين عمل رايج‌ترين عمل جراحى در مرحله ۱ و ۲ سرطان پستان است.
- پستان‌بردارى بنيادي: در اين روش پستان، غدد لنفاوى و عضلات قفسهٔ سينه برداشته مى‌شوند. اين عمل جراحى که قبلاً رايج بود در حال حاضر کمتر به‌کار مى‌رود، زيرا باعث بدشکلى مى‌شود و اغلب موجب عارضهٔ تورم (خيز) بازو مى‌گردد. در ضمن نتايج اعمال جراحى محدودتر به‌خوبى پستان‌بردارى بنيادى است.
   توان‌بخشى
جراحى پستان يک عمل کاملاً تهاجمى است و باعث اختلال اعصاب، غدد لنفاوى و روند عمومى حيات مى‌شود. تغذيهٔ خوب و ورزش بعد از عمل جراحى براى تسريع بهبودى ضرورى است.
برنامهٔ انجمن سرطان آمريکا در مورد دستيابى به بهبودى نيز براى بيماران مبتلا به سرطان پستان بسيار مفيد است. اين انجمن به‌وسيلهٔ داوطلبانى که خود تحت عمل جراحى پستان قرار گرفته‌اند، اداره مى‌شود و مى‌تواند با ارائهٔ تمرينات ورزشسى و کمک به انتخاب پستان‌هاى مصنوعى و لباس مناسب به بيماران خدمت کند.
در انتها به يک هشدار در مورد مراقبت مداوم از مبتلايان به سرطان پستان توجه کنيد. زنانى که سرطان در يک پستان آنها بروز کرده است، احتمال گرفتارى پستان ديگر آنها در آينده ۱۵ درصد است. اين نکته به آن معنى است که يک برنامهٔ منظم براى انجام معاينه توسط خود شخص (به مبحث معاينهٔ پستان توسط خود شخص مراجعه کنيد)، ماموگرافى و معاينه توسط پزشک ضرورت دارد.
   پستان‌ها مصنوعى و پيوند پستان
براى مقابله با بدشکلى ناشى از پستان‌بردارى مى‌توانيد از پستان مصنوعى که در انواع مختلف و از مواد گوناگون تهيه شده‌اند، استفاده کنيد. اين پروتزها٭ در فروشگاه‌هاى لوازم جراحي، فروشگاه‌هاى سينه‌بند و لباس‌هاى زير زنانه، بخش لباس‌هاى زير فروشگاه‌هاى بزرگ، فروخته مى‌شوند. براى يافتن راحت‌ترين و مناسب‌ترين پروتيز بايد به‌دقت در فروشگاه‌ها جستجو کنيد.
٭ جایگزین مصنوعی برای عضو از دست رفته را پروتز گویند
در ۲۰ سال گذشته بيش از دو ميليون زن براى بازسازى بعد از عمل جراحى و اکثر آنها براى بزرگتر کردن پستان خود، عمل پيوند پستان انجام داده‌اند. ژل سيليکون مطلوب‌ترين ماده براى پيوند مى‌باشد که شامل ماده لاستيکى سيليکون پر شده با ژل سيليکون است. تعداد کمى از پروتزهاى پر شده با سرم نمکى نيز پيوند شد‌ه‌اند که کمتر حالت طبيعى داشته‌اند.
در سال‌هاى اخير گزارش‌هاى متعددى بى‌ضرر بودن پروتزهاى پر شده با ژل سيليکون را مورد ترديد قرار داده‌اند و ادارهٔ غذا و داروى آمريکا تجويز آنها را از آوريل ۱۹۹۲ تا کسب اطلاعات بيشتر، محدود کرده است. اين ترديدها به‌علت واکنش‌هاى مختلف بدن نسبت به سيليکون است. در کليهٔ موارد در محل عمل مقدار کمى سيليکون نشت مى‌کند و در برخى از موارد ماده لاستيکى پاره مى‌شود و مقادير زيادى ژل سيليکون در بافت‌هاى اطراف آزاد مى‌شود. مشکلات شناخته شده‌اى که بروز مى‌کنند عبارتند از:
۱. تعداد مشخصى از زنان دچار انقباض کپسولى مى‌شوند که عبارت است از جمع‌شدگى بافت اطراف محل پيوند که باعث ايجاد درد و سفتى در پستان مى‌شود.
۲. تعدادى از زنان دچار اختلالات وابسته به سيستم ايمنى در بافت همبند شبيه اسکلرودرمي، التهاب مفصلى روماتوئيد و لوپوس (کليهٔ اين بيمارى‌ها جزء بيمارى‌هاى رماتيسمى هستند -م) مى‌شوند.
۳. در تعدادى از زنان عمل پيوند به‌علت ايجاد اختلال در تفسير ماموگرافي، باعث مخفى ماندن گسترش مجدد سرطان پستان مى‌شود.
۴. نگرانى‌هائى در مورد ايجاد سرطان در اثر عمل پيوند ايجاد شده است. اين ابهام بيشتر از مورد نوع خاصى از پيوند که با پلى‌اورتان پوشيده مى‌شود، به‌وجود آمده است که در آوريل ۱۹۹۱ از بازار جمع‌آورى شد.
۵. در نهايت مسائلى در مورد شکست اين عمل وجود دارد. پيوندهاى پستان از هر نوع که باشند ممکن است پاره شوند. هرگاه چنين مسئله‌اى روى داد، توصيه مى‌شود که پيوند خارج گردد. ميزان شکست عمل پيوند مشخص نيست ولى سازندگان اين محصولات ميزان آن را بين ۲/۰ و ۱/۱ درصد گزارش کرده‌اند.
در حال حاضر پيوندهاى پر شده با ژل سيليکون براى ترميم در دسترس خانم‌هاى متقاضى هستند، به شرطى که در بررسى‌‌اى که توسط ادارهٔ غذا و دارو براى پاسخ به ابهامات فوق طراحى شده است، شرکت کنند.
پيوندهاى پر شده با سرم نمکى هنوز بدون محدوديت براى ترميم و بزرگتر کردن پستان در دسترس هستند. اگرچه بى‌ضرر بودن اين پيوندها ثابت نشده است ولى در صورت پاره شدن تنها باعث آزادسازى سرم نمکى مى‌شود که براى بدن بى‌ضرر است. با اين حال اين پيوندها نيز مانند پيوندهاى پر شده با ژل سيليکون به‌وسيلهٔ پوششى از مادهٔ لاستيکى سيليکون احاطه شده‌اند که کاملاً خالى از خطر نيستند.
پيوندهاى پر شده با ژل سيليکون براى بزرگتر کردن پستان تنها به‌طور محدود در دسترس معدود زنانى هستند که براى بررسى بى‌ضرر بودن اين پيوندها مورد نياز هستند. بى‌خطر بودن اين پيوندها براى زنان جوانى که پستان‌‌هاى آنها سالم است، اهميت بيشترى دارد، زيرا آنها به‌طور بالقوه مدت بيشترى در معرض سيليکون قرار مى‌گيرند و براى بررسى مداوم از نظر سرطان پستان نياز به انجام ماموگرافى دارند.


همچنین مشاهده کنید