جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فیبروآدنوم‌ها


   وجود توده در پستان
بسيارى از خانم‌ها هنگام يافتن توده‌اى در پستان خود شديداً مى‌ترسند و تصور مى‌کنند دچار سرطان شده‌اند. برخى با هيجان از پيگيرى مسئله بيم دارند تا مبادا پزشک وجود سرطان را تائيد کند. به همين جهت در اينجا تأکيد مى‌شود که اکثر (بيش از چهارپنجم) توده‌هاى پستانى سرطانى نيستند. پنج نوع شايع توده‌هاى پستانى عبارتند از: ليپوم، نکروز چربي٭، عفونت‌ها، فيبرآدنوم و بيمارى کيستي.
٭ تغيير شکل بافتى که نشانگر مرگ سلولى است. در نکروز چربى بافت چربى جايگزين سلول‌هاى اصلى مى‌شود -م.
   ليپوم‌‌ها
توده‌هاى نرم، بدون درد، متحرک از جنس چربى هستند که معمولاً در پستان‌ها و ساير نقاط بدن زنان مسن بروز مى‌کنند. رشد اين توده‌ها آرام است و پيامد بدى ندارند، مگر آنکه بزرگ شوند و درمان آنها از نظر زيبائى ضرورت يابد.
   نکروز چربى
اين توده‌ها معمولاً در زنان مسن و زنانى که پستان بزرگى دارند ايجاد مى‌شوند و اغلب واکنشى به ضربه يا کوفتگى در پستان هستند. اين آسيب‌ها باعث مى‌شوند که بافت چربى پستان يک تودهٔ گرد و بدون درد پديد آورد که معمولاً بعد از مدتى ناپديد مى‌شود.
   فيبروآدنوم‌ها
تومورى خوش‌خيم با منشاء بافت پوششى غده‌اى (آدنوم) که داراى عناصر از بافت همبند ليفى (فيبرو) است -م.
توده‌هائى کوچک، سخت، متحرک و با قوام لاستيکى هستند که معمولاً در زنان جوان ايجاد مى‌شوند. در خانم‌هاى سياه‌پوست شايع‌تر هستند. اين تود‌ه‌ها را مى‌توان به‌وسيلهٔ ماموگرافى (نوعى پرتونگارى از پستان) با اطمينان از سرطان تشخيص داد. اينها اغلب به‌وسيلهٔ عمل جراحى برداشته مى‌شوند و عود نمى‌کنند.
   عفونت‌هاى پستان
ورود باکترى از نوک پستان و ايجاد آبسه‌هاى کوچک در مجارى شيرى موجود در زير آن تا حدى شايع است. اين ضايعات دردناک، حساس و گاهى قرمز هستند. تخليهٔ عفونت به غدد لنفاوى زير بغل ممکن است باعث تورم و حساسيت آنها شود. عفونت پستان در زنان شيرده نيز ايجاد مى‌شود. درمان رايج اين عفونت‌ها آنتى‌بيوتيک و مسکن است. در موارد نادر آبسه بايد از طريق جراحى تخليه شود. براى جلوگيرى از عفونت هنگام شيردهى پستان‌هاى خود را تميز و خشک نگه داريد. در صورتى‌که نوک پستان شما مستعد ترک خوردن است از پترولاتوم٭ استفاده کنيد.
٭ مخلوطى از هيدروکربن‌هاى نيمه جامد که از نفت گرفته مى‌شود و به‌عنوان مادهٔ زمينه‌اى در پمادها مورد استفاده قرار مى‌گيرد -م.
   بيمارى فيبروکيستيک
اين عارضه شايع‌ترين بيمارى پستان در زنان ميانسال است. بيمارى فيبروکيستيک با ايجاد کيست‌هاى پر از مايع که از مجارى شيرى منشاء گرفته‌اند، مشخص مى‌شود. به‌نظر مى‌رسد که محرک اين بيمارى استروژن باشد، زيرا معمولاً با يائسگى برطرف مى‌شود. اين کيست‌ها ممکن است قبل از قاعدگى بزرگ و دردناک شوند و بعد از قاعدگى فروکش کنند. در بيماران مبتلا به اين کيست‌ها احتمال ايجاد سرطان ۲ تا ۵ برابر افراد عادى است. بنابراين در اين خانم‌ها معاينهٔ منظم پستان و ماموگرافى اهميت ويژه‌اى دارد.
   درمان
معمولاً درمان خاصى لازم نيست. شواهدى وجود دارد که حذف مواد حاوى متيل گزانتين از غذاى روزانه ممکن است به کاهش شدت بيمارى کمک کند. اين مواد شامل قهوه، چاي، کولاها، و شکلات هستند. مصرف روزانهٔ ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ويتامين E نيز ممکن است هنگامى که بيمارى ايجاد مشکل کرده است مفيد باشد. قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى در کاهش شدت بيمارى مؤثر هستند. در اين زمينه با پزشک مشورت کنيد. برخلاف اعتقاد عموم به‌نظر نمى‌رسد که آسپيرين اين بيمارى را تشديد کند.
   هشدار
منظور از توصيف موارد خوش‌خيم بيمارى‌هاى پستان، تشريح ماهيت اکثر توده‌هاى پستانى است. اين به آن معنى نيست که شما را تشويق به خود تشخيصى کنيم. اگر توده‌اى در پستان خود احساس کرديد که بعد از قاعدگى برطرف نشد، هرچه زودتر با پزشک مشورت کنيد تا از نظرات حرفه‌اى او در مورد ماهيت اين توده و اقدامات لازم مطلع شويد.


همچنین مشاهده کنید