جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

درمان


اين نشانگان يک عارضه شايع و شديداً آزاردهنده است که در حدود ۱۵ درصد بالغان (دو سوم مبتلايان زن هستند) را گاه و بيگاه مبتلا مى‌کند. شايع‌ترين شکايت بيمار درد انقباضى شکم و حرکات نامنظم روده‌ها است، اگرچه برخى اسهال مزمن بدون درد دارند. نامنظمى حرکات روده از يبوست ساده تا اسهال شديد متغير است و اين دو عارضه ممکن است بدن علت مشخص هفته به هفته به تناوب تکرار شوند. همراه با اين دو علامت اصلى ممکن است ناراحتى‌هاى گوناگون و جزئى ديگر مثل گاز بيش از حد شکم، پرى يا نفخ شکم، دفع بلغم، و يک صداى واقعاً موزون داخلى معروف به قرقر شکم بروز کند.
علت شناخته شده‌اى براى نشانگان رودهٔ تحريک‌‌پذير وجود ندارد. به‌نظر مى‌رسد که علائم همراه با فشارهاى روحى بيمار شدت و ضعف مى‌يابد. تشخيص نشانگان رودهٔ تحريک‌پذير معمولاً بعد از اينکه پزشک کليهٔ علل متعدد ديگر اسهال مزمن را رد کرد، داده مى‌شود، يعنى اين تشخيص بعد از کنار گذاشتن ساير موارد مطرح مى‌گردد.
   درمان
مبحث اسهال و يبوست را براى به‌دست آوردن برداشت کلى در مورد درمان مشکلات کارکردى روده مرور کنيد. يکيا از اولين مواردى که به احتمال زياد پزشک به شما توصيه مى‌کند، افزايش مصرف الياف غذائى است. غذاهائى که داراى الياف زياد هستند عبارتند از گياهان بنشنى (نخود، انواع لوبيا، عدس) غلات، ميوه‌ها و سبزى‌ها. ممکن است مايل باشيد اين غذاها را با يک يا دو قاشق غذاخورى سبوس گندم قبل از صبحانه و افزايش ميزان آن در صورت لزوم، تکميل کنيد. بسيارى از پزشکان يکى از فرآورده‌هاى پسيليوم مثل متاموسيل يا اِفرسيليوم را ترجيح مى‌دهند. با کمال تعجب الياف غذائى در هر دو عارضهٔ اسهال و يبوست مفيد هستند، زيرا آنها آب روده را جذب و يک مدفوع با قوام و نرم ايجاد مى‌کنند، و با کشيدن آب از بدن به روده مدفوع سفت را نرم مى‌کنند.
در مودر فايدهٔ داروها در درمان نشانگان رودهٔ تحريک‌پذير اختلاف نظر بسيارى وجود دارد. اکثر افرادى که مبتلا به اين عارضه هستند آنقدر درمانده مى‌شوند که داروهاى ضد انقباضى (آنتى اسپاسموديک) را براى مقابله با اسهال و يبوست فوق‌الذکر امتحان مى‌کنند.


همچنین مشاهده کنید