چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

حرکت و نحوهٔ عمل در گیاهان


اين ترکيب مصارف متعددى دارد. شکل‌هاى متفاوت آن به‌عنوان علف‌کش‌هاى قبل و بعد از سبز شدن يا عملکرد انتخابى در چغندرقند براى چمن‌ها و کنترل علف‌هاى هرز آبزى و به‌عنوان تسهيل‌کنندهٔ برداشت استفاده مى‌شود. اين ترکيب به‌وسيلهٔ برگ‌ها و ريشه‌ها جذب مى‌شود امکان دارد از ريشه‌ها به طريق آپوپلاست به اندام‌هاى هوائى منتقل شود. اين يک علف‌کش تماسى است که باعث بافت‌مردگى سريع و خشکيدگى شاخ و برگ و گياه‌هاى جوان مى‌شود. نحوهٔ عمل اختصاصى آن نامعلوم است. اين ترکيب به شکل چندين نمک متفاوت که بيشتر در آب محلول هستند و به مقدار قابل ملاحظه‌اى بيشتر از اسيد سازندهٔ خود در آب محلول است، فرموله شده است. نوع نمک اساساً انتخابى بودن و ديگر خصوصيات علف‌کش را تغيير مى‌دهد. براى مثال نمک دى پتاسيم اندوتال (آکوآتل) گياهان گلدار زير آب را کنترل مى‌کند، حال آنکه نمک دى متيل آمين (هيدروتل) هم گياهان گلدار و هم جلبک‌ها را کنترل مى‌کند. دى متيل آمين در مقايسه با نمک دى پتاسيم سميت بيشترى براى ماهى‌ها دارد.
   اسامى تجارتى و کارخانه‌هاى سازنده
اندوتال، علف‌کش ۲۷۳، آکوآتل، هيدروتل - شرکت سهامى پنوالت.
   ساختمان شيميائى
   شکل‌هاى موجود
- سمپاشى به شکل محلول در آب :
۱. مايع محلول در آب به شکل نمک دى پتاسيم به ميزان ۳۶/۰ کيلوگرم در ليتر (علف‌کش ۲۷۳).
۲. مايع محلول در آب به شکل نمک دى سديم ۲/۱۹ درصد (علف‌کش چمن اندوتال).
۳. مايع محلول در آب به شکل نمک دى پتاسيم به ميزان ۳۶/۰ کيلوگرم در ليتر (آکوآتل).
۴. مايع محلول در آب به شکل نمک داراى يک N و N- دى متيل الکيل آمين به ميزان ۲۴/۰ کيلوگرم در هکتار (هيدروتل ۱۹۱).
- شکل‌هاى خشک علف‌کش :
۱. گرانول ۱/۱۰ درصد (آکوآتل گرانولار).
۲. گرانول ۲/۱۱ درصد (هيدراتل ۱۹۱ گرانول).
   حرکت و نحوهٔ عمل در گياهان
اندوتال يک علف‌کش تماسى است که مى‌تواند به هر دو صورت قبل و پس از سبز شدن مورد استفاده واقع شده و در آب نيز پس از سبز شدن به‌صورت علف‌کش آبى به‌کار مى‌رود. اين ترکيب گياهچه‌ها و گياهان سبز شده را کنترل مى‌کند. نحوهٔ عمل اختصاصى آن نامعلوم است.
   واکنش در خاک
نمک‌هاى اندوتال به ميزان زيادى در آب محلول هستند. اين ترکيب مستعد آبشوئى است. دوام آن در خاک و آب کوتاه بوده و کمتر از چند هفته در خاک و ۱۴ روز در آب مى‌باشد. اندوتال به تجزيهٔ ميکروبى بسيار حساس است.
   گياهان حساس به علف‌کش
برگ‌باريک‌ها و برگ‌پهن‌هاى يک‌ساله‌ هر دو به اندوتال حساس هستند.
- برگ‌پهن‌هائى که به‌وسيلهٔ آن کنترل مى‌شوند عبارتند از: گندم سياه وحشي، هويج وحشي، چندين نوع شبدر، گندمک، گزنهٔ سفيد، جارو، لسپديزا، انواع تاج خروس، خرفه، امبروسياها، کيسه کشيش، انواع هفت‌بند، سيزاب و ترشک.
- برگ‌باريک‌هائى که به‌وسيلهٔ آن نيز کنترل مى‌شوند عبارتند از: برموس‌هاى يک‌ساله، سوروف، انواع دم روباهى و علف چاودار، چچم يک‌ساله در گياهان چمنى را تضعيف مى‌کند.
   کاربردهاى اصلى
- تيمار قبل و بعد از سبز شدن در چغندرقند، گاهى اوقات در مخزن با دس‌مديفام (بتانکس)، فن مديفام (بتانال)، دالاپون (دوپان) و پيرازون (پيرامين) به‌صورت مخلوط استفاده مى‌شود.
- در گياهان چمنى تثبيت شده بعد از سبز شدن به‌کار مى‌رود. معمولاً با D-4,2 مخلوط مى‌شود. امکان دارد باعث سوختگى موقتى در علف سنت‌آگوستين و پنجه مرغى بشود. براى چمن‌فرش‌ها استفاده نمى‌شود.
- در آب براى کنترل علف‌هاى هرز آبزى پس از سبز شدن مصرف مى‌شود.
   مشکلات مخصوص
اندوتال درجهٔ سميت بالائى براى پستانداران دارد. LD50 آن از ۳۸ ميلى‌گرم در کيلوگرم براى اسيد تکينکال تا ۲۰۶ ميلى‌گرم در کيلوگرم براى نمک‌هاى آمين متفاوت است.
فرم نمک دى متيل آمين اندوتال در مقايسه با فرم نمک‌ دى پتاسيم آن، سميت بيشترى براى ماهى‌ها دارد.


همچنین مشاهده کنید