جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

علف‌کش‌های کاربامات


کشف خصوصيات علف‌کشى پروفام، علف‌کشى از خانوادهٔ کاربامات، کمى پس از شناخت D-4,2، اين گروه از علف‌کش‌ها را بين قديمى‌ترين علف‌کش‌هاى آلى انتخابى قرار داد. کربامات‌ها (و تيوکربامات‌ها) مشتقات اسيدکرباميک (NH2 COOH) ترکيبى که سريعاً به NH3 و CO2 تجزيه مى‌شود، هستند. از آنجا که اين علف‌کش‌ها در خاک‌هاى با دماى زياد عمر کمى دارند از اين علف‌کش‌ها در مناطق سرد که به‌مدت زيادى قدرت علف‌کشى خود در خاک حفظ مى‌کنند، استفاده مى‌کنند. کربامات‌ها به‌اندازه تيوکربامات‌ها فرار نبوده و کمتر در اثر تبخير تلف مى‌شوند. احتياجى به مخلوط کردن آنها با خاک نيست.
پروفام و کلروپروفام را براى کنترل گياهان هرز جوان يک‌ساله استفاده مى‌کنند. سمومى ميتوتيک هستند و باعث توقف رشد و بالاخره مرگ گياه جوان مى‌شوند. تا حد زيادى انتخابى عمل مى‌کنند و با امنيت کامل مى‌توان آنها را در تعداد زيادى از گياهان زراعى به‌کار برد. چندين سال است که به‌عنوان يک تيمار استاندارد از کلروپروفام براى کنترل سس در ميان يونجه بذرى استفاده مى‌کنند.
تعدادى از عف‌کش‌هاى کربامات که اخيراً ساخته شده‌اند، خصوصيات آنها با پروفام و کلروپروفام فرق مى‌کند. آسولام، بر روى شاخ و برگ استفاده مى‌شود و چون مى‌تواند به اندام‌هاى زيرزمينى منتقل شود، براى کنترل علف‌هاى هرز دائمى تثبيت شده مفيد است. دس‌مديفام و فن مديفام نيز علف‌کش‌هائى هستند که بر روى شاخ و برگ استفاده مى‌شوند امام علف‌کش‌هائى هستند که بر روى شاخ و برگ استفاده مى‌شوند اين علف‌کش‌ها تماسى هستند و بازدارنده فتوسنتز مى‌باشند.


همچنین مشاهده کنید