جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

اسیفلورفن


   اسامى تجارتى و سازندگان
بليزر - شرکت روم و هاس
تاکل - شرکت سهامى رون - پولنک
   ساختمان شيميائى
   شکل‌هاى موجود
- سمپاشى به شکل محلول در آب :
مايع محلول در آب به ميزان ۲۴/۰ کيلوگرم در ليتر (بليزر ۲L، تاکل ۲AS)
   حرکت و نحوهٔ عمل در گياهان
اسيفلورفن يک علف‌کش تماسى است که فقط به‌عنوان تيمار پس از سبز شدن استفاده مى‌شود. اين علف‌کش در مقادير بالاتر بعد از کاشت به شکل قبل از سبز شدن نيز تا حدودى فعال است. کنترل مطلوب زمانى حاصل مى‌شود که گياهان هرز جوان در حال رشد سريع هستند. سطح برگ بايد به خوبى زير پوشش سم قرار بگيرد. اين علف‌کش در داخل گياه منتقل نمى‌شود.
   واکنش در خاک
اسيفلورفن به آبشوئى مقاوم و به تجزيهٔ نورى حساس است. نيم عمر آن حدود ۳۰ تا ۶۰ روز است و با استفاده از مقادير معمول آن تا گياه زراعى فصل بعد دوام نخواهد آورد.
   گياهان حساس به علف‌کش
عمدتاً علف‌هاى هرز برگ‌پهن و تعدد محدودى از برگ‌باريک‌ها به اسيفلورفن حساس هستند. از بين بردن اندام‌هاى هوائى گياهان علفى دائمى نيز تا حدودى ميسر است.
- علف‌هاى هرز برگ‌پهن که به‌وسيلهٔ آن کنترل مى‌شوند عبارتند از: مولوگو، توق، کروتون گرمسيري، جلب، تاتوره، نه گونه از نيلوفرهاى يک‌ساله، خردل وحشي، تاجريزى سياه، انواع تاج خروس، خرفه، امبروسياها، سزبانيا، انواع علف هفت‌بند و فرفيون.
- گياهانى که بايستى زمانى‌که بيشتر از سه برگ حقيقى ندارند کنترل شوند عبارتند از: دم روباهى کبير، گياهان جوان قياق، سلمه، ارزن پائيزه، بنت قنسول وحشى و گاوپنبه.
   کاربردهاى اصلى
گياهان هرز جوان را اوايل رويش در مزرعهٔ سويا کنترل مى‌کند.


همچنین مشاهده کنید