چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ابزار سمپاشی


کاربرد دقيق و مؤثر آفت‌کش نيازمند اين است که ابزار صحيح عمل کرده و به خوبى نگهدارى شوند. مهمترين وسيله‌اى که براى به‌کارگيرى علف‌کش‌ها استفاده مى‌شود، سمپاش است.
- آماده‌سازى سمپاش:
براى اطمينان از کارکرد دقيق اجزاء سمپاش و قبل از کاليبراسيون آن، سمپاش را بايد مورد بررسى قرار داد. سمپاش را به‌وسيلهٔ جارى کردن آب در مجارى آن تميز کرده و ذرات گرد و غبار و سنگريزه‌ها را که به‌طور اجتناب‌ناپذير در آن جمع مى‌شوند خارج کنيد. سپس در مخزن سمپاش آب تميز بريزيد و نحوهٔ عمل اجزاء ديگر آن را بررسى کنيد. فشارسنج‌ها و نوک نازل‌ها احتياج به دقت بيشترى دارند، زيرا آنها پس از چندين‌بار استفاده امکان دارد خراب شوند. قطعات مستعمل را تعمير يا تعويض کنيد.
براساس نوع سمپاش موردنظر، نوک‌هاى نازل‌ يا نازل‌هاى موردنظر را انتخاب و جايگزين نمائيد. تمامى صافى‌ها را تميز کنيد و سپس مقدار سم خروجي، الگوى سمپاشى و زاويهٔ پاشش را بررسى کنيد. کليهٔ اين عوامل براى تمامى نازل‌هاى روى يک بوم بايستى يکسان باشد. اجزاء مستعمل، غيرمؤثر و نادقيق نازل را تعويض کنيد.
- تميز کردن سمپاش:
علف‌کش باقى‌مانده در سمپاش‌ها زمانى‌که از آن براى سمپاشى گياهان زراعى حساس استفاده شود، خسارت قابل توجهى به بار خواهند آورد. اگرچه تميز نکردن سمپاش قبل از به‌کارگيرى علف‌کش‌ها مورد استفاده در خاک ممکن است مشکلاتى به‌بار آورد ولى خسارت اين عمل در سمپاشى با علف‌کش‌هاى پس از سبز شدن به مراتب از اهميت بيشترى برخوردار است. در اکثر مواقع حذف بقاياى علف‌کش از سمپاش و سپس يک شستشوى کامل کافى است. زمانى‌که از علف‌کش‌هاى تنظيم‌کنندهٔ رشد نوع اکسين (فنوکسي، بنزوئيک يا مشتقات اسيد پيکولينيک) استفاده مى‌شود، قبل از استفاده از سمپاش براى به‌کارگيرى علف‌کش‌هاى شاخ و برگ بر روى گياهان زراعى حساس، يک شستشوى کامل ديگر نيز بايد انجام شود.
علف‌کش‌هاى محلول در آب و پودرهاى وتابل به خوبى به‌وسيلهٔ پاک‌کننده و آب يا آمونيوم و آب شسته مى‌شوند. استرهاى فنوکسى به داخل شيرهاى لاستيکى جذب مى‌شوند و امکان دارد حتى با شستشوى کامل سمپاش نيز بقايائى از خود برجاى بگذارند. براى حل اين مشکل بايستى شلنگ‌هاى سمپاش را تعويض کرد.


همچنین مشاهده کنید