شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مدل منبع معنی در ارتباط جمعی (۳)


منبع معنى در فرستنده از هر تعداد وسايل رمزگذارى و ارسال رمز بيشترى استفاده کند در اين سو نيز به همان تعداد وسيلهٔ دريافت رمز و رمزخوانى احتياج دارد.
در مدل شمارهٔ ۲ علاوه بر نشان دادن مدل چند مرحله‌اى رمزگذارى و ارسال رمز و مدل چند مرحله‌اى دريافت رمز و رمزخواني، شکل نمادينى از گيرندگان پيام‌هاى اين وسيلهٔ ارتباط جمعى نيز نشان داده شده است. در اين شکل منبع‌هاى معنى کوچک، به عکس آنچه در وسيلهٔ ارتباط جمعى مدل شماره ۱ به‌صورت منظم نشان داده شده، به‌صورتى پراکنده در هم و توده‌وار آمده و سعى شده است تا انبوهى و توده مانند بودن گيرندگان وسايل ارتباط جمعى نشان داده شود و مى‌بينيم که حوزهٔ دريافت اين پيام به منابع معنى موجود در سازمان وسيلهٔ ارتباط جمعى نيز منتهى مى‌شود. آنانى که در آن وسايل ارتباط جمعى جزء گروه پيام‌سازان بودند حالا محصول خود و ديگران را دريافت مى‌کنند و خود نيز تبديل به گيرندگان پيام مى‌شوند و تحت‌تأثيرى که از اين پيام‌ها (در کنار پيام‌ها و متغيرهاى ديگر) قرار مى‌گيرند، پيام‌هاى بعدى را مى‌سازند. اينجا نيز آن ويژگى‌هاى فراگرد صدق مى‌کند.
پيام‌هاى وسايل ارتباط جمعى در معرض استفادهٔ اين انبوه گيرندگان قرار مى‌گيرد. اينکه چه تعداد از آنان به اين وسيله روى مى‌آورند؟ اينکه گروه اخير کدام پيام را انتخاب و در واقع به چه پيام‌هائى توجه مى‌کنند؟ و اينکه چه تأثير کوتاه‌مدت و ميان‌مدت و درازمدت بر آنان مى‌گذارد؟ ارتباطات ميان آنان در زمينهٔ پيام‌هاى از وسايل ارتباط جمعى چگونه است؟ و چه نقشى در اين فراگرد دارد؟ نقش رهبران عقايد در ميان آنان چيست؟ و وسايل ارتباط جمعى در مسئلهٔ رهبرى عقايد چه نقشى دارد؟ اثر متقابل متغيرهاى جدا از وسايل ارتباط جمعى در اين زمينه چه نقشى دارد؟ و صدها سؤال ديگر موضوع پژوهش‌هاى جامعه‌شناسى وسايل ارتباط جمعى است.


همچنین مشاهده کنید