شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بیماری سفیدک سطحی


  بيمارى آبله (آنتراکتوز)
اين بيمارى بيشتر در مناطق شمالى ايران به هندوانه صدمه وارد مى‌سازد. عامل آن نوعى قارچ مى‌باشد که روى برگ‌ها، ساقه و ميوه هندوانه لکه‌هاى آبله مانند به‌وجود مى‌آورد، و باعث از بين رفتن گياه و کاهش عملکرد مى‌گردد. براى مبارزه و پيشگيرى بايد ضمن رعايت تناوب، بذر هندوانه را قبل از کاشت ضدعفونى کرده، همچنين در صورت احتمال وجود بيمارى مزرعه هندوانه را با سمومى مانند زينب به نسبت ۲ در هزار سم‌پاشى نمود.
  بيمارى سفيدک سطحى
اين بيمارى نيز بيشتر در مناطق گرم و مرطوب سواحل درياى مازندران پيش مى‌آيد و براى مبارزه با آن مى‌توان از سمومى مانند گل گوگرد استفاده کرد.
  بيمارى سوختگى گلگاه هندوانه
هندوانه رقم جارلستون‌گرى به نوعى بيمارى فيزيولوژيکى به‌نام سرسوختگى يا سوختگى گلگاه حساس مى‌باشد.
کشت هندوانه در ايران مى‌رسد به نوعى بيمارى فيزيولوژيکى به‌نام سرسوختگى يا سوختگى گلگاه که حساس بوده و اين بيمارى ساليانه به‌طور متوسط ۲۰ درصد خسارت به مزارع هندوانه چارلستون‌گرى دارد مى‌سازد.
  علائم بيمارى
به‌صورت يک له قهوه‌اى که بعداً سياه مى‌شود در مراحل مختلف رشد ميوه ظاهر شده و باعث از بين رفتن و يا ريز و نامرتب ماندن ميوه مى‌گردد.
  علت بيمارى
عواملى مختلف باعث به‌وجود آمدن اين بيمارى فيزيولوژيکى مى‌شوند که عواملى مانند خشکى و کم آبى و مخصوصاً کاهش رطوبت خاک و نوسان نامنظم مقدار آب در هر دور آبيارى در تشديد بيمارى بسيار مؤثر مى‌باشند.
  پيشگيرى
با استفاده از زمين‌هاى سبک و با PH کمتر از ۷ و همچنين تنظيم دور آبيارى و حفظ رطوبت دائمى خاک مى‌توان تا حدودى از شدت بيمارى جلوگيرى کرد.


همچنین مشاهده کنید