شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تفریحات سالم بیرون شهر


براى آنان که از سير در پيچيدگى‌هاى اشکال هنرى و ورزشى اوقات فراغت وامانده شده‌اند، اين بخش که به تفريحات سالم در خارج از شهر اختصاص يافته، ابعاد وسيع و تنوع آن را ارائه مى‌دهد. تفريحات بيرون شهر چندين نوع فعاليت مختلف را در بر مى‌گيرد و البته گروه‌هاى مشابهى را شامل مى‌شود که فعاليت‌هاى گوناگونى برايشان جذابيت‌ دارد ولى بيرون شهر فقط نوعى منبع اوقات فراغت به‌شمار نمى‌آيد. بسيارى از ورزش‌ها و بيشتر فعاليت‌هاى هنرى معمولاً در فضاهائى که در درجهٔ اول براى آن فعاليت‌ها فراهم شده به اجرا درمى‌آيد. با اين همه تفريح بيرون شهر فقط دلبستگى به نوعى منبع محدود و گرانبها به‌شمار مى‌آيد. با اين همه تفريح بيرون شهر فقط دلبستگى به نوعى منبع محدود و گرانبها به‌شمار مى‌آيد. با اين همه تفريح بيرون شهر فقط دلبستگى به نوعى منبع محدود و گرانبها به‌شمار مى‌آيد. دلبستگى‌هاى ديگر شامل علاقه‌ به کشاورزي، صنعت و حفظ منافع است. افزون بر اين، سهم عمده‌اى از اين منبع در اختيار مالکان خصوصى قرار دارد طورى‌که براى هرگونه کاربرد عمومى (شامل اوقات فراغت) بايد با صاحبان آن وارد مذاکره شد. بسيارى از مشکلات تفريحات بيرون شهر از اين بهره‌گيرى چندگانهٔ فشرده از منبعى شکننده سرچشمه مى‌گيرد. براى نمونه استفاده از مسير رودخانه به کمک قايقرانان و ماهيگيران يا بهره‌گيرى از جاده‌‌هاى کوهستانى با گردشگران و موتورسواران را در نظر بگيريد. بنابراين براى درک اوقات فراغت در رابطه با تفريحات بيرون شهر بايد مراتب زير را در نظر گرفت:
۱. افراد مختلف، در شرايط فضائى و اجتماعى متفاوت، در بيرون شهر دلبستگى‌هاى ناهمگونى دارند. اين خود باعث پيدائى ارزش‌ها و انگارش‌هاى گوناگونى مى‌شود که دامنهٔ آن را ديدگاه‌هاى زيبائى شناختى صرف تا علايق عملکردى در بر مى‌گيرد.
۲. اصطلاح تفريح بيرون شهر چندين نوع فعاليت اوقات فراغت را در بر مى‌گيرد که افراد مختلفى که در پى کسب لذات اوقات فراغت از رده‌هاى ويژه‌اى هستند را جلب مى‌کند.
۳. انگارش‌هاى گوناگون بيرون شهر، دلبستگى‌هاى متفاوت و فعاليت‌هاى ناهمگون در عرصهٔ اوقات فراغت با گروهى از مؤسسات دولتي، غيرانتفاعى و تجارى مشخص مى‌شود. هر يک از آنها بايد با چندگانگى ساير دلبستگى‌ها در بيرون شهر به رقابت بپردازد. اين ابعاد در هم تنيده راهى براى درک موضوعات کليدى مرتبط با فعاليت‌هاى اوقات فراغت در بيرون شهر مى‌گشايد.


همچنین مشاهده کنید