شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گوناگونی شکل‌های ورزش


اسکيت‌بوردينگ، هنگ‌گلايدينگ، چوک‌بال، (Choukball) فوتبال آمريکائى از جمله ورزش‌هائى است که به تازگى به فهرست انجمن‌هاى ورزشى بريتانيا اضافه شده است. آيا غير از اينکه شکل سنتى و قراردادى آنها را 'ورزش' مى‌نامند، با فعاليت‌هاى ديگرى مانند بولينگ ده دوکي، اورنيترينگ، (Orienteering) جودو و نت‌بال وجوه مشترکى دارند؟ پاره‌اى از ورزش‌ها فقط از طريق بخش‌هاى داوطلب فراهم مى‌گردد، پاره‌اى ديگر از بودجه‌اى که مؤسساتى چون شوراى ورزش فراهم مى‌کنند بهره‌مند مى‌شوند و برخى ديگر را بخش‌هاى تجارى ايجاد کرده‌اند. پيچيدگى فراهم کردن ورزش از طريق دولت، بخش‌هاى داوطلب و تجارى تا اندازه‌اى حکاتى از مقتضيات و نيازهاى ناجور و ناهمسان ورزش‌هاى گوناگون دارد. تورکيلدسن (Torkildsen) (۱۹۸۴) استدلال مى‌کند که حساسيت نسبت به نيازها و مقتضيات ورزش‌هاى گوناگون بر فراهم آوردن آنها به شکل کارآمد تأثير دارد او مى‌گويد:
هرچه مدير راجعه به ماهيت فعاليت‌ها مطالب بيشترى بداند، درک نيازها، مشکلات و راه‌حل‌هاى آن برايش بيشتر و بهتر مسير خواهد شد.
تورکيلدسن در ادامهٔ بررسى خود ناهمگونى‌هاى بين اشکال ورزش‌هاى مختلف که براى فراهم‌آورندگان اوقات فراغت اهميت دارد را مورد ملاحظه قرار مى‌دهد. اين ناهمگونى‌ها که با توجه به ديدگاه سنتى فراهم‌آورندگان فرصت‌هاى آزاد مهم به‌شمار مى‌آيد عبارت‌اند از:
- ورزش‌هائى که در محيط بسته اجراء مى‌شود و آنهائى که در فضاى باز انجام مى‌گيرد.
- آنهائى که به فضاى وسيع و آنهائى که به فضاى محدود نياز دارند.
- ورزش‌هاى مطلوب جوانان و ورزش‌هائى که مورد توجه شرکت‌کنندگان گروه‌هاى سنى مختلف قرار مى‌گيرد.
- آن دسته از ورزش‌هائى که به‌ويژه براى دختران، زنان، پسران يا مردان جذاب است يا آنهائى که از اين بابت نسبتاً حالت خنثى و بى‌تفاوت دارد.
- ورزش‌هائى که آستانهٔ آغاز آنها به مهارت بالا نياز دارد و آنهائى که به چنين مهارت‌هائى نياز ندارد.
- آنهائى که به سازماندهى فرا - فردى نياز دارند و آنهائى که نيازمند چنين تشکيلاتى نيستند.
- آنهائى که درآمدزا هستند و آنهائى که درآمدى ندارند.
اين روش‌هاى بازشناخت ورزش‌ها از يکديگر براى حساس کردن فراهم‌آوردندگان جذابيت‌هاى مختلف ورزش‌هاى خاص براى گروه‌هاى قابل تشخيص شرکت‌کنندگان بالقوه و توجه به مشکلات و مسائل مرتبط با تأمين آنها سودمند است. اين فهرست انحصارى نيست. در راستاى فراهم آوردن ورزش براى گروه‌هاى قومى متفاوت، براى شرکت‌کنندگان با رشته‌ ناتوانى‌ها و معلوليت‌هاى مختلف، و براى شرکت‌کنندگان گروه‌هاى شغلى متفاوت مى‌توان پرسش‌هاى مشابهى را مطرح کرد. همچنين نيازهاى تجهيزاتى ورزش‌هاى خاص، مشکلات سازمانى ويژه‌اى پديد مى‌آورد. افزون بر اين، بخش‌هاى گوناگون توليد، به هنگام عملکرد کارآمد با نکات مختلفى روبه‌رو مى‌شوند. براى نمونه، توليدکنندگان تجارى به همهٔ موارد رده‌‌بندى ورزش که در بالا اشاره شد علاقه‌مند هستند. ولى تا آنجا که اين عوامل باعث پيشبرد آخرين قلم يعنى ايجاد منافع کافى براى سرمايه‌گذارى بشوند. روشن است که اهميت نسبى اين راه‌هاى جزء‌به‌جزء مشارکت در ورزش بستگى به اهداف فراهم آورندگان آن دارد.
همهٔ مطالبى که در بالا فهرست شد يا بر سازماندهى و مديريت انواع ورزش تمرکز دارد و يا بر جذابيت‌هاى ورزش‌هاى گوناگون در بين مردم. با اين همه، شکل ورزش ناآزموده باقى مى‌ماند و جزء بديهيات فرض مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید