پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عناصر مختلف بازار


  راسته
راسته‌ها مسيرهاى اصلى بازارها هستند که يا موازى هم (مثل تهران) و يا متقاطع بوده‌اند. راسته‌هاى معروف در بازار اصفهان، کرمان، شيراز، تبريز، يزد، کاشان و ... هستند.
  رسته
به معنى صنف است و در بخش‌هاى مختلف راسته اصلى قرار مى‌گرفته، مثل رسته گيوه‌فروش‌ها، مسگرها و غيره.
  دالان
فرق دالان با رسته‌ در اين است که در دالان در کنار جنس‌هاى مشابه جنس‌هاى مختلفى نيز وجود داشته است، سه دالان ملک در تهران از دالان‌هاى معروف هستند.
  سرايا خان
همان تجارت‌خانه بوده است. نمونهٔ جنس از آنجا تحويل گرفته شده و در جاهاى مختلف پخش مى‌شده است. از سراهاى بزرگ و مشهور، سراى گنج‌على‌خان کرمان و سراى وزير قزوين را مى‌توان نام برد.
  خانبار يا کالنبار
محل انبار و کار روى جنس بوده است. در پشت سرايى در قزوين و همين‌طور سراى گنج‌على‌خان کرمان هنوز خانبارهاى آن باقى مانده است.
  تيم و تيمچه
در واقع مرکز چند تجارت‌خانه مشابه بوده و به‌ معنى چيز گرد و جمع و جور و وسيع مى‌باشد. فرق آن با سرا اين است ک تيم و تيمچه را بعدها سرپوشيده مى‌کردند. از ميان تيم‌هاى زيباى ايران بايد نخست از تيم بزرگ قم و تيمچه امينى کاشان ياد کرد. از ديگر تيم‌ها، تيمچه حاجب‌الدوله و تيم بزرگ تهران را مى‌توان نام برد.
  قيصريه يا قيصرا
به معنى سراى دراز است و محل کار صنعتگران و پيشه‌وران ظريف‌‌کار مانند زرگران، گوهريان، سوزن‌دوزان بزازان بوده است.
  دکان
دکان‌ها متناسب با کالايى که در آن عرضه مى‌شد شکل و ابعاد خاصى داشته است مثلاً دکان نانوايى يا قندريزى علاوه بر پاچال (در مقايسه با فروشگاه‌هاى مجاور بازار) انبارها و کارگاه‌هايى ضميمه آن داشته‌اند.


همچنین مشاهده کنید