جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دورهٔ جوانی


جوانى (۱) که از سن ۲۲ سالگى شروع شده، تا پايان ۴۰ سالگى ادامه مى‌يابد. يکى از دوران بسيار حساس و مهم رشد انسان به حساب مى‌آيد. در اين دوره فرض بر اين است که افراد اين دوره، تا حد بسياري، به مشکلات دورهٔ نوجوانى فايق آمده و نسبتاً رويه و خط‌مشى خود را در زندگى يافته‌اند. جوانان، مستقلاً در جنبه‌هاى مختلف دقت مى‌کنند و در صدد يافتن راه حل‌هائيى هستند که وابستگى آنها را به خانواده در زمينه‌هاى گوناگون کاهش دهد. در عين حال جوانان در سال‌هاى اوليه جوانى هنوز احتياج مبرم به راهنمائى و هدايت بزرگسالان دارند تا بتوانند اين دوره را به راحتى طى نموده، دچار انحراف، خطاء و اشتباه نگردند.
(۱) . جوانى از سن ۲۵-۲۲ سالگى شروع مى‌شود تا سن ۴۰-۳۵ سالگى ادامه دارد. ممکن است اين طبقه‌بندى در جوامع و فرهنگ‌هاى مختلف قدرى متغير باشد.
ولی در سال‌های اولیه این دوره ، جوانان به راهنمائی و کمک زیادی احتیاج دارند و لازم است که به رهنمودهای ارائه شده در زیر توجه داشته باشند:
۱. در اخذ تصميمات در زمينه‌هاى مختلف و نحوهٔ زندگي، معيارها و هنجارهاى خانوادگى و اجتماعى را در نظر داشته باشند.
۲. در انتخاب رشته تحصيلى و شغل، لازم است جوانان انعطاف‌پذير باشند و سعى نمايند که توان و علاقهٔ خود و همچنين نياز جامعه را مورد توجه قرار دهند.
۳. در انتخاب همسر از تصميمات احساسى و عجولانه پرهيز نموده، به ملاک‌هاى انتخاب همسر توجه داشته باشند.
۴. جوانان بهتر است اساس زندگى خود را بر اصل مشورت استوار نمايند و با افراد متخصص صلاحيت‌دار و با تجربه در زمينه‌هاى گوناگون مشورت نمايند. مثلاً مى‌توانند به مراکز مشاوره رجوع کنند و از روانشناسان و مشاوران در زمينه‌هاى ازدواج، شغل و تحصيل راهنمائى‌هاى لازم را دريافت نمايند، با مشاوران ژنتيک مى‌توانند در تماس و در امر ازدواج مشاوره ژنتيکى نيز داشته باشند.


همچنین مشاهده کنید