سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خطرهای استفاده از خون ذخیره‌شده


اگر قرار است يک عمل جراحى انتخابى انجام دهيد، يعنى در نظر است که يک عمل جراحى غيرفوريتى مثل تعويض مفصل ران به لگن يا يک جراحى پلاستيک براى شما انجام شود، ممکن است تمايل داشته باشيد که براى انتقال خون حين عمل در صورت نياز از خون خود شما استفاده شود. انتقال خون خودي، بى‌خطرترين خونى است که مى‌توانيد دريافت کنيد زيرا احتمال واکنش ناشى از انتقال خون يا ابتلاء به بيمارى‌هائى که از طريق انتقال خون سرايت مى‌کنند، با بهره‌گيرى از خون خودى عملاً صفر است.
   خطرهاى استفاده از خون ذخيره‌شده
با وجود آزمايش از نظر وجود ويروس مولد نقص ايمنى (HIV) ـ عامل بيمارى ايدز ـ در مورد کليه خون‌هائى که به بانک خون اهدا مى‌شوند، تعدادى از گيرندگان خون در آمريکا سالانه به اين عفونت مبتلا مى‌شوند. در موارد نادرى که خون در مراحل ابتدائى بيمارى و قبل از ايجاد پادتن اين ويروس، از بيمار گرفته مى‌شود، آزمايش رايج از نظر ويروس اچ، آي، وى (HIV) قادر به کشف وجود ويروس نيست. خطر ابتلاء به ايدز خون‌هاى ذخيره‌شده تنها يک در ۴۰ هزار تا يک در ۲۵۰ هزار است. (خطر ايجاد عوارض جدى نامطلوب در اثر بيهوشى عمومى حدود يک در ۱۶۰۰ است)
خطر ابتلاء به هپاتيت (التهاب کبدي) در اثر خون اهدائى ذخيره‌شده بسيار بالاتر و در حدود يک در ۲۰۰ است. از اين تعداد حدود ۱۰ درصد يعنى يک در ۲۰۰۰ بيماران دچار سيروزکبدى (تشمع کبدي) مى‌شوند، زيرا هنوز هيچ آزمايش قابل اعتمادى براى کشف اشکال مختلف ويروس هپاتيت وجود ندارد.
با وجود دقت در تعيين گروه خونى و قياس متقابل خون شما با خون اهدائى ذخيره‌شده، گاهى واکنش‌هاى شديد ناشى از انتقال خون (مثل واکنش حساسيتى يا تجمع گلبول‌هاى قرمز خون که باعث آسيب ريه‌ها مى‌شود) روى مى‌دهد. به اين ترتيب اهداء خون به خود که کليهٔ اين عوارض نامطلوب را از بين مى‌برد، در صورت امکان بسيار معقولانه است.
در قياس متقابل 'cross match' خون اهدائى با خون گيرنده قبل از انتقال مخلوط و از خطر ايجاد لخته بررسى مى‌شود)
   خون ذخيره‌شدهٔ منجمد
همگام با افزايش تمايل به استفاده از اهداء خون خودي، برخى از توليدکنندگان موقع‌شناس براى جمع‌آوري، انجماد و ذخيرهٔ خون به‌منظور اعمال جراحى انتخابى يا فوريتى که ممکن است در آينده مورد نياز باشد، وارد بازار شدند. خون منجمد در اين شرکت‌ها که در نقاط مختلف کشور پراکنده‌ شده‌اند تا سه سال قابل ذخيره‌سازى است. ولى صليب سرخ آمريکا و مؤسسهٔ ملى بهداشت اين خدمات پرهزينه را تأييد نمى‌کنند. تجربيات جارى نشان مى‌دهد، اميدوار بودن به اينکه اين ذخيره خون منجمد در موارد فوريتى به موقع ذوب، آماده، آزمايش و ارائه گردند، واقع‌بينانه نيست. براى اعمال جراحى انتخابي، اقدامى که قبلاً ذکر شد کافى و ارزان‌تر است.


همچنین مشاهده کنید