جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استروژن‌ها


   استروژن‌ها
درمان با استروژن در حال حاضر به‌طور گسترده‌اى به‌عنوان جايگزين هورمون در زنان يائسه و در قرص‌هاى ضدحاملگي، به‌کار مى‌رود. به‌کارگيرى طولانى‌مدت درمان جايگزينى با استروژن در زنان يائسه، بسيارى از علائم يائسگى را تخفيف داده و همچنين باعث به تعويق افتادن پوکى استخوان شده است. مصرف استروژن به مقدار زياد خطر سرطان رحم را افزايش مى‌دهد. به‌طور کلى استروژن به مقدار کم و همراه با هورمون‌ پروژسترون به‌عنوان درمان جايگزينى بى‌خطر در نظر گرفته مى‌شود در مورد درمان جايگزينى با هورمون با پزشک مشورت کنيد.
اکثر بررسى‌ها نشانگر عدم افزايش خطر سرطان در اثر مصرف قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى است، و حتى ممکن است تأثير اندکى در جلوگيرى از گسترش سرطان‌هاى تخمدان و رحم داشته باشند. بررسى‌هاى اخير همچنين يافته‌اى به نفع تأثير قرص‌هاى پيشگيرى از حاملگى در افزايش سرطان پستان، ارائه نداده است.
   ويروس‌ها
نقش دقيق ويروس‌ها در ايجاد سرطان هنوز مشخص نيست. تصور مى‌شود که آنها در ۲ درصد سرطان‌هاى موجود در آمريکا باعث شروع و پيشرفت بيمارى مى‌شوند.
ـ ويروس هپاتيت B (التهاب کبد) در ايجاد سرطان کبد مؤثر است. در حال حاضر براى هپاتيت B واکسن وجود دارد. افراد در معرض خطرى که مصرف واکسن به آنها توصيه شده است در مبحث واکسن هپاتيت B ذکر شده است.
ـ ويروس اپشتين‌بار (Barr Virus ـ Epstein) باعث سرطان‌هاى بينى و حلق و لنفوم بورکيت (نوعى سرطان غده‌اى لنفاوى ـ م.) مى‌شود. ويروس اپشتين‌بار واکسنى ندارد.
ـ ويروس پاپيلوماى انسانى از طريق تماس جنسى منتقل و باعث زگيل دستگاه تناسلى مى‌شود و با سرطان دستگاه تناسلى همراه است.
ـ ويروس سرطان خون يا لنفوم سلول T(1ـ HTLV) باعث سرطان خون يا لنفوم سلول‌هاى T مى‌شود. اين بيمارى از طريق تماس جنسى منتقل مى‌شود. در صورتى‌که بيش از يک شريک جنسى داريد، استفاده از کاندوم خطر ابتلاء به اين بيمارى را کاهش مى‌دهد.
   رژيم غذائى
مطالعات گستردهٔ متعددى نشان داده است که رژيم پرچربى و بدون الياف گياهى خطر سرطان‌هاى پستان، رودهٔ بزرگ و غدهٔ پروستات را افزايش مى‌دهد. شواهد کنونى نشان مى‌دهد که يک رژيم خوب و متعادل، از خطر سرطان حدود ۳۵ درصد مى‌کاهد. براى انتخاب چنين رژيمى براى خود و خانواده خود به اين نکات توجه کنيد:
۱. مصرف چربى‌هاى اشباع‌شده و غيراشباع‌شده را کاهش دهيد. چربى ارتباط نزديکى با سرطان پستان و رودهٔ بزرگ دارد. نبايد بيشتز از ۳۰ درصد انرژى مورد نياز شما از چربى تأمين شود (ميزان متوسط در آمريکا در حال حاضر ۴۰ درصد است). موارد زير را رعايت کنيد.
ـ از گوشت کم‌چربي، ماهى و مرغ استفاده کنيد.
ـ انواع گوشت‌هاى مصرفى را از چربى پاک کنيد.
ـ پوست مرغ را قبل از پختن جدا کنيد.
ـ به‌جاى سرخ کردن گوشت در روغن آن را در فر بپزيد يا کباب کنيد.
ـ مصرف کره، کرهٔ گياهى (مارگارين)، روغن‌هاى گياهى و مواد چربى روى شيرينى‌ها و لبنيات را محدود کنيد.
ـ از مصرف چربى نهفته در سس‌هاى سالاد، ساندويچ‌ها و خوردنى‌هاى بين دو غذا بپرهيزيد.
ـ عادت کنيد که از ميوه‌هاى رسيده و تازه به‌جاى دسرهاى چرب استفاده کنيد.
براى کسب اطلاعات بيشتر در مورد کلسترول به مبحث کلسترول بالاى خون رجوع کنيد.
۲. مقدار سبزى‌ها و غلات کامل را در رژيم غذائى خود افزايش دهيد.
ـ ميوه‌هائى مانند پرتقال، گريپ فروت، هلو، توت‌فرنگي، طالبى و خربزهٔ شيرين پر از ويتامين‌هاى A و C هستند. ويتامين‌هاى C و E و بتاکاروتن (Beta Caroten) ضد مواد اکسيدکننده هستند و از طريق پاکسازى راديکال‌هاى آزاد که باعث آسيب به DNA سلولى مى‌شوند، قادر به جلوگيرى از سرطان مى‌باشند.
ـ از سبزى‌هاى برگ‌دار و نارنجى مايل به زرد مثل اسفناج، انواع کلم پيچ، سيب‌زمينى شيرين (نوعى گياه که در مناطق گرمسير آمريکا کاشته مى‌شود و داراى ريشه نارنجى‌رنگ و خوراکى است ـ م. ـ Sweet Potato) هويج، گل‌کلم، گل‌کلم ايتاليائى و کلم بروکسل استفاده کنيد.
ـ خوراکى‌هاى حاوى الياف غذائى فراوان عبارتند از نان سبوس‌دار، فلات، ميوهٔ خام و سبزى‌ها به‌ويژه اگر با پوست مصرف شوند.
۳. مصرف غذاهاى نمک سودشده و دودى را کاهش دهيد. سرطان مرى و معده در چين، ژاپن و ايسلند که اين نوع غذاها مصرف مى‌شوند، شايع است.
- خلاصه غذاى خود را معقولانه انتخاب کنيد و از انواع مختلف خوراکى‌ها در روز استفاده کنيد. وزن متناسب با سن و جنسيت خود را حفظ کنيد. با کاستن از کلسترول و سديم رژيم غذائى خدمت مفيدى به قلب خود مى‌کنيد.


همچنین مشاهده کنید